۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
هنر آنلاین، مزایا و معایب

شیوع بیماری کرونا باعث تعطیلی اماکن فرهنگی شد و آن‌ها را به سمت و سوی بستر آنلاین هدایت کرد. یکی از بخش هایی که این روزها به فضای مجازی کوچ کرده فعالیت‌های هنری است؛‌ اما آیا حس و حال هنر را می توان از صفحه نمایشگر دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع ویروس کرونا باعث شد تا بسیاری از فعالیت‌های هنری به سمت بسترهای آنلاین حرکت کنند. در ایامی که تمام مراکز هنری تعطیل شدند گالری‌های آنلاین، آموزش‌های آنلاین و بسیاری دیگر از فعالیت‌های هنری راه فضای مجازی را پیش گرفتند تا تهدیدی به نام کرونا، فرصتی برای زیست هنر در بستر آنلاین شود. فعالیت‌های هنری مجازی مزایا و مشکلاتی را به همراه دارد.

کوروش اصلانی هنرمندی که در این شرایط برای هنرجویان خود کلاس آنلاین برپا کرده درباره مشکلات و مزایای این کلاس‌ها، می‌گوید: در هنرهای تجسمی، آموزش و نمایشگاهی که حضوری برگزار می‌شود با نمایشگاه و آموزش مجازی بسیار متفاوت است، چراکه تکنیک رنگی که حضوراً دیده می‌شود را می‌توان حس کرد اما از طریق مجازی این حس وجود ندارد.

او تاکید می‌کند: البته آموزش آنلاین و نمایشگاه مجازی مزایایی نیز دارد برای مثال در کلاس حضوری و بازدید از نمایشگاه باید زمان و وقتی را برای رسیدن به مقصد قائل شد، اما در فضای آنلاین آسان است و به راحتی می‌توان ارتباط برقرار کرد.

این هنرمند نقاش تصریح می‌کند: در فضای آموزش آنلاین هنرجو فیلمی را که ارسال می‌شود را می‌تواند چند بار ببیند و بشنود و نتایج خوبی از این کلاس‌ها می‌توان گرفت. به همین دلایل پس از اتمام بحران کرونا قصد بر آن است تا به موازات کلاس‌های حضوری، آموزش‌های تئوریک آنلاین داشته باشیم.

اصلانی اضافه می‌کند: یکی دیگر از مزایای کلاس آنلاین نبود محدودیت مرز است، چراکه از سراسر ایران و حتی سراسر جهان می‌توان ارتباط برقرار کرد البته لازم ذکر است که در هنر کلاس‌های حضوری لازم است.

این مدرس نقاشی می‌گوید: به طور کلی حس و حال را نمی‌توان از صفحه نمایشگر دریافت کرد، در نرم افزارهای موجود می‌توان از موزه "لوور" بازدید کرد اما این بازدید با زمانی که در موزه قدم بزنید و از نزدیک آثار را ببینید بسیار متفاوت است.

او با با بیان اینکه "متولیان فرهنگی شرایطی را فراهم کنند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بحث آموزش هنر که لازم و ضروری است پرداخته شود"، خاطرنشان می‌کند: متولیان باید شرایطی را فراهم کنند که مانند دیگر مشاغل، فعالان عرصه هنر هم بتوانند وظایف خود را انجام دهند. هنر و هنرمند مغفول واقع شده و هیچ تدابیری برای شغل‌های هنری اندیشیده نشده، به تازگی صحبتی برای اعطا بسته‌های حمایتی به هنرمندان مطرح شده که این مسئله خوشایند نبوده، چراکه با کرامت نفس هنرمندان هماهنگ نیست.

کد خبر 423219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.