تاریخ شفاهی محلات منطقه ۴ مستند می‌شود

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان گفت: از سال گذشته، به جای برگزاری رویدادهای کلیشه‌ای پروژه «تاریخ شفاهی محلات» این منطقه را دنبال کردیم تا حاصل آن را در قالب نوشته و تصویر و فیلم در اختیار همگان قرار دهیم.

رضا اخوان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اعتقاد به اینکه هویت هر شهر و محل، در امتداد شناختی است که ما از تاریخ و گذشته آن داریم و باعث شده به فعالیت‌های گسترده اجتماعی، فرهنگی که در شرح خدمات شهرداری هر منطقه وجود داشت، با رویکردی جدید بپردازیم و تاریخ شفاهی محلات را در قالب شناسنامه‌ای برای شهروندان تهیه کنیم.

وی ادامه داد: گام نخست پروژه «تاریخ شفاهی محلات» در منطقه چهار، مصاحبه با معتمدان، سالمندان، نخبگان محلات و افرادی بود که اشراف کاملی نسبت به تاریخ محدوده مورد نظر داشتند و تلاش کردیم در این مسیر، هم آداب و رسوم هر محله و هم روند توسعه شهری و شاخص‌های دیگر را مدنظر قرار بدهیم.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: مجموعه این تلاش‌ها در قالب پنج فیلم مستند به کارگردانی الهام باطنی و سه کتاب به کوشش: نفیسه واعظ شهرستانی، سلیمه خانی و محمدرضا مؤمنی تهیه شد و به‌تازگی نیز این فیلم‌ها در سایت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، فرهنگسرای مجازی اصفهان، اپلیکیشن شهرداری منطقه چهار و فضاهای مجازی مرتبط با شهرداری بارگذاری شده تا عموم شهروندان بتوانند از آن بهره ببرند.

وی با اشاره به شیوه دسترسی شهروندان به کتاب‌های تدوین شده، گفت: در تلاش هستیم که این کتاب‌ها را در کتابخانه‌های محله منطقه چهار، باغ غدیر، خانه نوجوان، خانه فرهنگ احسان در محله کردآباد و مراکز فرهنگی در اختیار شهرداری منطقه توزیع کنیم البته گسترده‌تر شدن این دایره نیز بستگی به تقاضای مخاطبان دارد.

اخوان با بیان اینکه طی این مدت تاریخ شفاهی پنج محله جمع‌آوری شده است، تصریح کرد: منطقه چهار ۱۷ محله دارد و امیدواریم بتوانیم پس از بهبود شرایط در اقدامی مشابه، تاریخ شفاهی ۱۲ محله باقیمانده را نیز گردآوری کنیم.

وی با اشاره به هزینه انجام این پروژه، گفت: در این خصوص هنوز جمع‌بندی مدونی صورت نگرفته چراکه بخشی از کار را نیروهای ما در شهرداری انجام داده و بخشی دیگر به اهالی فن مختص آن رشته سپرده شده، اما در مجموع این مبلغ هر چقدر که باشد در مقابل خروجی کار و تأثیرات و فراگیری آن ناچیز است.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان تاکید کرد: بین اجرای برنامه‌های مناسبتی کلیشه‌ای و اقدامی که می‌توانست پل انتقالی بین نسل گذشته و امروز باشد دومی را انتخاب کردیم؛ چراکه باور داریم اگر نوجوانان و جوانان گذشته شهر و محل خود را بدانند حس تعلق بیشتری به آن پیدا می‌کنند و این مسئله از جمیع جهات در رشد سطح کیفی و کمی شهر و شهروندان اثر دارد.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری برای شهر باید از دل مردم و محلات آغاز شود، گفت: وقتی مردم در طراحی شهر سهیم باشند قطعاً در اجرای آن نیز مشارکت بیشتری خواهند داشت.

اخوان شهر را دارای روح و کالبد دانست و تصریح کرد: توجه به این دو عنصر در توسعه شهری، اهمیت پرداختن به تاریخ شفاهی و احیای رسوم و آداب را بیش‌ازپیش عیان خواهد کرد و ما نیز تلاش کردیم در این مجموعه کتاب و مستندها، آداب و رسوم مربوط به ازدواج، رفتن به گرمابه، پخت نان و… مردم محلات منطقه چهار را که نسل جدید تنها خاطره‌ای از آن شنیده، باز زنده‌سازی کنیم.

کد خبر 423209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.