واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در قالب شرکت‌های تعاونی سهامی عام

رییس اتاق تعاون ایران گفت: ۵۰ درصد باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به شرکت‌های تعاونی سهامی عام واگذار می‌شود و این واگذاری زمینه شفاف‌سازی و پاسخگویی هر چه بیشتر باشگاه‌ها را فراهم می‌کند.

به گزارش ایمنا به نقل از اتاق تعاون ایران، «بهمن عبداللهی» با اشاره به مصوبه شورای عالی نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار کرد: بر اساس مصوبه این شورا، ۱۰ درصد از سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای کشف قیمت در بورس و ۵۰ درصد به شرکت‌های سهامی عام با حداقل ۱۰ هزار سهامدار و ۴۰ درصد دیگر به تعاونی‌های سهامی و فراگیر کل کشور واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: باشگاه فوتبال ماهیتی است که علایق زیادی در اطراف آن وجود دارد و با شبکه‌ای از ذی‌نفعان و نگرش‌های گوناگون همچون هواداران، تماشاگران، بازیکنان، مربیان، رسانه‌ها، حامیان مالی، مدیران ورزشگاه‌ها در ارتباط است و با این مصوبه زمینه برای تحقق این اصل مهم در صنعت فوتبال کشور مهیا می‌شود هر چند انتظار بر این بود حداقل ۷۰ درصد سهام در قالب تعاونی به گروه‌های ذینفع واگذار شود.

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: هواداران مایه حیات فوتبال حرفه‌ای و هویت باشگاه‌ها هستند. مالکین، مربیان و بازیکنان تغییر می‌کنند ولی هواداران همیشه هستند. مشارکت سازمان یافته هواداران در ساختار مالکیت و فرآیند تصمیم گیری باشگاه‌ها می‌تواند به ثبات سازمانی و اقتصادی باشگاه‌ها کمک کرده و باعث بهبود و ارتقای حاکمیت باشگاه‌ها شود.

وی افزود: افزایش مالکین به شفافیت و پاسخگویی بهتر و مشارکت علایق ذی نفعان گوناگون در مسائل مالی منجر می‌شود و چنین ساختارهای دموکراتیکی می‌تواند توسعه استراتژیک باشگاه را هم‌راستای علایق باشگاه و ذی‌نفعانش قرار داده و باعث منافع مالی فراوان شود.

عبداللهی قالب «تعاونی سهامی عام» را قالب مناسبی برای واگذاری سهام این باشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: تأسیس تعاونی سهامی عام می‌تواند فصل جدیدی را در روند گسترش سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور به صورت عام و جمع سپاری مالکیت در باشگاه‌های فوتبال بطور خاص به مراه داشته باشد.

وی اظهار کرد: تعاونی سهامی عام نوعی شرکت سهامی‌عام است که با رعایت قانون تجارت تشکیل می‌شود. شرکت‌های تعاونی سهامی‌عام بیشترین مزایا را در مقایسه با شرکت‌های دیگر (تعاونی و غیرتعاونی) دارا هستند. این تعاونی‌ها علاوه بر استفاده از مزایای قانون تجارت از مزایای مربوط به شرکت‌های تعاونی نیز بهره‌مند می‌شوند.

وی بکارگیری هواداران در مالکیت باشگاه به عنوان ذی نفعان اصلی باشگاه، ارتقای تجارت و تجاری سازی در فوتبال، تأمین مالی جمعی در باشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت هواداران برای ایده یابی و حل مساله در باشگاه‌ها را از جمله مواهب مالکیت جمعی برای باشگاه‌ها در قالب تعاونی‌های سهامی عام برشمرد.

رئیس اتاق تعاون ایران بیان کرد: اتاق تعاون ایران از یک سال قبل با انجام مطالعات گسترده با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نسبت به تهیه طرح واگذاری این باشگاه‌ها در قالب تعاونی سهامی عام اقدام کرده و آن را برای وزاری اقتصاد و دارایی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت ورزش و جوانان ارسال کرده است.

وی افزود: اتاق تعاون بر اساس طرح مذکور تشکیل هیأت مؤسسان اولیه برای هر دو باشگاه متشکل از حداقل ۷ نفر از نمایندگان اتاق تعاون ایران؛ وزارت ورزش و جوانان- وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و دارایی و پیشکسوتان منتخب دو باشگاه را در دستور کار قرار داده است.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اضافه کرد: تشکیل دو تعاونی بر پلت فرم مجازی با نام‌های «شرکت تعاونی سهامی عام استقلال ایرانیان» و «شرکت تعاونی سهام عام پرسپولیس ایرانیان» به عنوان قالب اجرایی واگذاری مذکور مورد نظر است.

وی خاطر نشان کرد: در شرکت‌های تعاونی سهامی عام، سهم و حقوق هر یک از اعضا در شرکت و اداره آن متناسب با تعداد سهامی که دارد، است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تعریف مدل تعاونی بر مبنای یک تعاونی مستقر بر پلت فرم مجازی به راحتی امکان رأی دادن برای همه اعضای حقیقی و حقوقی متناسب با میزان سهام موجود است. ضمناً این امکان فراهم است تا پیشکسوتان واجد شرایط یا سایر افراد مدیر و مدبر کاندیدای هیآت مدیره تعاونی شده و با رأی سهامداران هوادار به عنوان هیأت مدیره انتخاب شوند.

عبداللهی با اشاره به نقش کلیدی تعاونی سهامی عام در شکل گیری سرنوشت آینده این دو تیم افزود: اتاق تعاون به عنوان متولی اصلی غیر دولتی بخش تعاون حمایت مستمر فکری و معنوی توأم با نظارت عالیه بر این تعاونی‌ها را برای حفظ منافع هواداران که سرمایه‌های اصلی صنعت فوتبال کشور هستند به عمل آورده و در این خصوص با همکاری مشاوران زبده دانشگاهی طرح‌های ابتکاری برای برنامه آینده این باشگاه‌ها را تهیه و ارائه خواهد کرد که از جمله آنها می‌توان به خدمات هواداری (طراحی، تولید و توزیع کارت هواداری، خدمات ارزش افزوده بر بستر اینترنت و تلفن همراه، خدمات بیمه‌ای، مجموعه رستوران و کافی شاپ، ارائه کالا و خدمات به هواداران با شرایط ویژه

واگذاری برند (واگذاری عمومی برند، تولید اقلام هواداری) تبلیغات (تبلیغات لباس تیم، بهره‌برداری از فضاهای تبلیغاتی جانبی، پخش فوتبال و رسانه (پخش تلویزیونی و مولتی مدیا) دوره‌های آموزش فوتبال خارج کشور و طرح‌های اقتصادی و سرمایه گذاری اشاره کرد.

کد خبر 423207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.