از بیمه بیکاری رانندگان تا اجرای خدمات الکترونیکی در کرمانشاه

با شیوع کرونا در کشور بسیاری از کسب و کارها رونق خود را از دست داد و فعالیت‌های اقتصادی را با بحران‌ روبه رو کرد و افرادی از کار بیکار شدند، شهرداری‌ها نیز در این میان مستثنی نبوده و چرخه فعالیت آنها را نیز با معضلاتی روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناوگان حمل و نقل عمومی، به دلیل تردد بالای مسافران و ازدحام جمعیت به عنوان یکی از کانون‌های شیوع این بیماری شناخته شده است؛ به همین خاطر تصمیم گرفته شد تا با کم شدن تعداد ناوگان فعالیت ادامه یابد، البته بعد از مدتی تصمیم مدیران شهری بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی در زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شد تا امکان انتقال بیماری در این مکان‌ها به حداقل برسد.

رانندگان ناوگان در این میان با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم کردند چراکه بیمه تأمین اجتماعی رانندگان حمل و نقل، خویش فرما بوده لذا با توجه به اینکه بر اساس قانون بیمه بیکاری، صرفاً برای آنهایی که بیمه اجباری از سوی کارفرما رد شده و همزمان، سه درصد بیمه بیکاری سهم کارفرما هم اعمال شده باشد، می‌توانند مشمول مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر دریافت بیمه بیکاری در سه ماهه اسفند ۹۸ تا پایان اردیبهشت ۹۹ قرار گیرند؛ بنابراین رانندگان نمی‌توانند در دوره توقف ناوگان حمل و نقل درون شهری، بیمه بیکاری دریافت کنند که این اتفاق، مشکلات عدیده اقتصادی برای خانوارهای تحت پوشش رانندگان به وجود آورده است.

همچنین مدیران شهری اقداماتی برای مبارزه با بیماری کرونا انجام داده‌اند همچون ضدعفونی معابر که هزینه‌های زیادی را بر شهرداری‌ها تحمیل کرد و البته در کنار آن درآمدهای شهرداری‌ها نیز به شدت کاهش یافته است.

شهرداری کلانشهر کرمانشاه طی ماه‌های اخیر برای پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت شهروندان هزینه‌های زیادی برای ضدعفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی شهر، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و توزیع بسته‌های بهداشتی و آموزشی متحمل شده است، در همین راستا با «محسن ارجمندی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار کرمانشاه گفت وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

تاکنون چه اقداماتی در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری برای مقابله با کرونا انجام شده است؟

از ابتدای اعلام شروع ویروس کرونا سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهر کرمانشاه بنا بر احساس مسئولیت و وظیفه جزء اولین سازمان‌هایی بود که با توجه به حساسیت موضوع اقدام به تهیه و توزیع مواد ضدعفونی کننده در بین تمامی رانندگان حوزه حمل ونقل عمومی درون شهری کرد و در همین راستا بیش از ۱۲ هزار اقلام بهداشتی جهت حفظ سلامتی شهروندان و خانواده بزرگ ناوگان حمل ونقل عمومی توزیع کرده است.

ضمن اینکه با ایجاد تونل ضدعفونی و استقرار شش اکیپ سیار و ثابت عملیات گندزدایی خودروهای عمومی را به صورت روزانه و مستمر انجام داده است و این طرح همچنان تا پایان کنترل شیوع این ویروس ادامه خواهد داشت.

آیا رانندگان تاکسی می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند؟

برابر قانون تأمین اجتماعی افرادی مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند شد که علاوه بر سهم ۲۷ درصدی، سه درصد اضافه بابت اتفاقات پیش بینی نشده واریزی داشته باشند که این سهم توسط کارفرما واریز می‌شود، اما از آنجایی که رانندگان تاکسی صرفاً ۲۷ درصد واریزی دارند مشمول این دستورالعمل بیمه بیکاری ناشی از شیوع ویروس کرونا نخواهند شد.

اما این سازمان در راستای پیگیری مطالبات و خواسته‌های صنفی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری جزء اولین سازمان‌ها بود که در تاریخ ۱۹ اسفندماه با معاون اول رئیس جمهور و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مکاتبه کرد تا رانندگان حمل ونقل عمومی هم مشمول این دستورالعمل قرار بگیرند.

با شیوع کرونا در کشور چه میزان خسارت به ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی وارد شد؟

درآمد رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی شهر کرمانشاه به دلیل شیوع ویروس کرونا در مقاطعی خصوصاً ناوگان اتوبوسرانی، بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش داشته است ولی به صورت میانگین رانندگان تاکسی و اتوبوس با کاهش ۶۰ درصدی مسافر مواجه شده‌اند.

با توجه به اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند چه اقداماتی در اتوبوس‌های شهر کرمانشاه انجام شده است؟

با توجه به نیاز شهروندان به خدمات ضروری به ویژه خدمات حمل و نقل عمومی، ضمن انجام عملیات گندزدایی بعد از هر سرویس درون شهری، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان اتوبوسرانی شهر کرمانشاه با جداسازی کابین راننده از مسافران و تعیین محل نشستن هر مسافر در یک صندلی در راستای حفظ سلامتی شهروندان و رعایت نکات بهداشتی، اجرایی شده است.

آیا در ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی گزارشی مبنی بر ابتلای رانندگان گزارش شده است؟

بنا بر بررسی‌ها تاکنون موردی از رانندگان ناوگان حمل ونقل مبنی بر ابتلا به بیماری کرونا اعلام نشده است

با وجود شرایط امروز کشور آیا امکان پرداخت کرایه تاکسی به صورت الکترونیکی وجود دارد؟

موضوع پرداخت الکترونیکی یکی دغدغه‌های و چشم اندازهای جدی این سازمان بوده به نحوی که در مقطعی در اجرای طرح پرداخت الکترونیکی، بانک اقدام به نصب حدود ۱۵۰ دستگاه پوز بانکی و نصب ۵۰۰ کد QR کرد، اما متأسفانه به دلایل متعدد از جمله عدم اجرای تعهدات بانک و شرکت مجری و از طرفی همزمان شدن با تحریم‌ها و افزایش بیش از حد قیمت تمام شده تجهیزات فوق منتفی شد؛ با این وجود در حال حاضر با چندین بانک و شرکت در حال رایزنی جهت ایجاد زیرساخت و اجرای طرح پرداخت الکترونیک «طرح QR» هستیم.

در راستای حفظ سلامت رانندگان و مسافران در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی چه اقداماتی شده است؟

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور این سازمان عملیات مورد نیاز برای تامین ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی را انجام داده است که در همین راستا می‌توان به ضدعفونی و شست وشوی مستمر ناوگان حمل و نقل عمومی، ایستگاه‌های اتوبوس، تاکسی و پایانه‌ها و همچنین توزیع اقلام بهداشتی بین رانندگان اشاره کرد.

کد خبر 423189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.