۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
تدوین نظامنامه مهندسی ارزش برای شهر

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: تدوین نظامنامه مهندسی ارزش برای شهر به عنوان یکی از پروژه‌های پژوهشی مسئله محور مورد بررسی قرار گرفته است.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مهندسی ارزش ابتدا در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم مطرح و در دو دهه اخیر به طور جدی در طرح‌های صنعتی مورد توجه بوده و به عنوان یک روش مهم در عرصه فعالیت‌های مهندسی شناخته شده است.

وی افزود: مهندسی ارزش به عنوان شیوه‌ای کارآمد برای شناسایی و حذف هزینه‌های غیر ضروری و کوتاه کردن زمان اجرای طرح‌ها ضمن حفظ کیفیت به کار گرفته می‌شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه مهندسی ارزش تلاشی سازمان یافته است که با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیت‌های یک طرح، از زمان شکل‌گیری تفکر اولیه تا مرحله طراحی و اجرا و سپس راه‌اندازی و بهره‌برداری، انجام می‌شود، تصریح کرد: مهندسی ارزش به عنوان یکی از کارآمدترین و مهم‌ترین روش‌های بهبود در عرصه فعالیت‌های مهندسی شناخته شده است.

وی ادامه داد: مهندسی ارزش در چارچوب مدیریت پروژه، ضمن اینکه به تمام اجزای طرح توجه می‌کند هیچ بخشی از کار را قطعی و مسلم نمی‌داند.

ابراهیمی با بیان اینکه متخصصان این رشته در کشور از روش سه گام و شش فاز اصلی مطالعه ارزش، بر اساس استانداردهای منتشر شده انجمن بین‌المللی مهندسی ارزش استفاده می‌کنند، گفت: این روش دارای سه گام پیش مطالعه، مطالعه اصلی و پس مطالعه است که گام مطالعه ارزش در برگیرنده گام‌های عملیاتی پیاده سازی متدولوژی ارزش است.

وی افزود: کشور ایران بر اساس آمار جهانی، به عنوان کشوری که امور بهره‌وری در آن کمتر مورد توجه قرار گرفته و در بخش‌های مختلف تولید و مصرف دچار افراط و انحراف از الگوها است، شناخته می‌شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: هرچند تجربه پیاده‌سازی روش‌های بهبود یا بهینه‌سازی در پروژه‌های عمرانی از جمله در بخش حمل و نقل بیش از یک دهه سابقه دارد و استقرار روشی همچون مهندسی ارزش حتی در کشورهای پیشرو چند دهه تلاش و تأمل در برداشته، اما با تکیه بر تجارب سایر کشورها و توان و تخصص بالا در کشورمان، شاید جا داشت که گام‌های بیشتری در این زمینه برداشته شود.

وی گفت: بسیاری از سازمان‌ها، ارگان‌ها و شهرداری‌های کلانشهرهای ایران به اهیمت پیاده‌سازی مهندسی ارزش واقف گشته و طی چند سال گذشته اقداماتی هرچند محدود در این زمینه انجام داده‌اند، اما شهرداری اصفهان از این بابت دچار تأخیر است، از این رو تدوین نظام نامه مهندسی ارزش برای شهر به عنوان یکی از پروژه‌های پژوهشی مساله محور ضمن مطالعه نظام نامه‌های موجود در سازمان‌های مشابه، برای پیاده سازی مهندسی ارزش نظام نامه مهندسی ارزش شهرداری اصفهان را تدوین می‌کند.

کد خبر 423156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.