آیا گردشگری مجازی جای تورها را می‌گیرد؟

یک کارشناس گردشگری گفت: گردشگری مجازی برای سرگرمی و محرکی برای رونق گردشگری است و هیچ‌گاه نمی‌تواند تجربه واقعی سفر را منتقل کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهایی که شیوع کرونا برای چند ماهی مردم را خانه نشین کرده و امکان سفر را گرفته، این گردشگری و بازدیدهای مجازی است که رونق بسیاری یافت. رشد و توسعه فناوری باعث شده تا برخی از کلاسیک‌ترین فعالیت‌های بشری از جمله گردشگری تحت تأثیر قرار گیرد. با این حال گردشگری و سفر یک اتفاق تجربه محور بوده که فناوری‌های جدید برای تغییر در ساختار آن کار سختی دارند. اما ویروس کرونا فرصت خوبی فراهم کرد تا در این ایام میزان اثر گذاری فضای مجازی بر مناسبات گردشگری را محک زد.

علی وشمه، استاد گروه گردشگری دانشگاه هنر اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اقتصاد یعنی عرضه یک نیازی متناسب با یک تقاضا. اول باید ماهیت یک کسب و کار را دریافت و سپس درباره مناسبات اقتصادی آن پیش بینی کرد. به عنوان مثال یک علاقه مند به شنا هیچگاه با تماشا مجازی یک استخر حس شنا کردن را نمی‌گیرد. گردشگری هم جز معقولات قابل لمس است، پیش از کرونا نیز بسترهای مجازی وجود داشت که گردشگری مجازی انجام داد. بخشی از فعالیت‌های حوزه آنلاین به دلیل جذابیت‌های بصری به جاذبه‌های گردشگری اختصاص دارد.

او با بیان اینکه "آنجایی تغییری در یک صنعت رخ می‌دهد که یک خدمات جدید وارد فرآیند اقتصادی ارائه یک محصول شود." تاکید می‌کند: به عنوان مثال تا پیش از کرونا رقابتی برای اکران عید نوروز بین فیلم‌سازان وجود داشت، اما وقتی کرونا سینماها را تعطیل کرده فرآیند تغییر پیدا کرد و اکران آنلاین شکل گرفت. در حوزه سینما جنس تماشا فیلم برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان تغییری نکرده و به جای صندلی سینما، جلوی تلویزیون خانگی خود فیلم را می‌بینند.

وشمه می‌افزاید: جنس گردشگری فرق دارد. زمانی فعالیتی به اسم گردشگری و سفر اتفاق می‌افتد که یک بنا یا جاذبه را از نزدیک ببینیم. در گردشگری مباحثی مانند فضا، حال و هوا، گشت و لمس وجود دارد که همه در "تجربه سفر" تأثیر گذار است و هیچگاه گردشگری مجازی از دریچه نمایشگر این تجربه را ارائه نخواهد کرد. حتی نرم‌افزار و سخت‌افزار‌های جدید مانند "واقعیت مجازی" و "واقعیت افزوده" نمی‌تواند جای فعالیتی به نام سفر را بگیرد.

این استاد دانشگاه گردشگری مجازی را اصولاً برای سرگرم و به عنوان محرکی برای سفر می‌داند و توضیح می‌دهد: فعالان گردشگری از این ابزار برای تبلیغات کار خود استفاده می‌کنند، در ایام کرونا هم بسیاری از شرکت‌های مرتبط به حوزه سفر سعی کردند تا با استفاده از تولید محتوا مجازی اسم خود را سر زبان‌ها انداخته تا در موج سفر پساکرونا مردم ترغیب شوند با این شرکت قرارداد سفر ببندند.

این کارشناس گردشگری اظهار می‌کند: هنر فضای مجازی برای گردشگری در دوران کرونا یکی سرگرمی برای مردم و دوم زنده نگه داشتن بازار بی رمق گردشگری در بین مردم است.

کد خبر 423139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.