رفتار اموی با ادعای اصول‌گرایی

استراتژی پنهان دولت ترامپ، هشدار احمد توکلی به نمایندگان مجلس یازدهم، بانیان افطاری‌های اشرافی و مافیای قیمت خودرو از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز دوشنبه _۲۲ اردیبهشت‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جذب ترکیه برای طرد ایران!» به بررسی استراتژی پنهان دولت ترامپ پرداخت و نوشت: در حالی که تنش‌ها بین ایران و آمریکا افزایش می‌یابد و هر دو همزمان مشغول مبارزه با شیوع کرونا ویروس هستند، گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات آمریکایی بین دو گزینه اقدام تلافی‌جویانه مستقیم علیه ایران و مجازات‌های محدودتر مردد هستند. با این حال یک استراتژی سوم وجود دارد که بخش‌هایی از دولت آمریکا برای دو سال در حال کار روی آن هستند، این استراتژی ضمن انداختن توپ جنگ به زمین ایران از خطرات موجود برای واشنگتن هم می‌کاهد. این طرح چیزی نیست جز تحریک و حمایت از ترکیه برای مقابله با ایران به‌خصوص در شمال خاورمیانه! چنین مشارکتی ممکن است برای خیلی‌ها در آمریکا غیرقابل تصور به نظر برسد. اجماع قابل توجه‌ای بین کنگره و کارشناسان سیاست خارجی وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا و ترکیه گرچه متحد هستند، اما این روزها اشتراکات سیاسی و ارزشی بسیار کمی با هم دارند. با این حال دولت ترامپ بدون‌توجه به این مسائل به طور جدی به دنبال احیای روابط با ترکیه است. با این حال باید تحلیل‌ها جدی گرفته شوند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دیپلماسی مبادله در اوج تحریم‌ها» به بررسی تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا را بررسی پرداخت و نوشت: علی ربیعی سخنگوی دولت ایران در گفت‏و‏گوی آنلاین با خبرنگاران، اعلام کرد که تهران بدون هیچ پیش‌شرطی آماده تبادل تمامی زندانیان با آمریکاست، اما دولت این کشور تاکنون پاسخی به این پیشنهاد ارائه نداده است.

این صحبت‌های ربیعی در حالی مطرح می‌شود که در دومین سالگرد خروج ایالات متحده از برجام، علاوه بر اینکه سطح تنش‌ها میان دو کشور افزایش یافته و تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی علیه ایران تشدید شده، آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود خواستار جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل است. همزمان با این موضوع برایان هوک مسئول ایران در وزارت خارجه آمریکا دو روز قبل مدعی شده که تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده که قرار است آبان ماه امسال برگزار شود، چیز زیادی از برجام باقی نخواهد ماند و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور نیز روز گذشته در پیامی توئیتری مدعی شده است: دو سال پیش دونالد ترامپ تصمیم شجاعانه حفاظت از جهان در برابر خشونت ایران و تهدیدهای هسته‌ای آن را با خروج از توافق هسته‌ای اعلام کرد. امروز‏ آمریکایی‌ها نسبت به وقتی که اگر در برجام می‌ماندیم امنیت بیشتری دارند و خاورمیانه صلح‌آمیز است.

در این میان و در حالی که دولت ترامپ به واسطه تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران در زمان شیوع همه‌گیری کرونا تحت فشار جامعه جهانی قرار دارد و اقدامات این کشور در طول ماه‌های گذشته در منطقه باعث نگرانی از وقوع یک درگیری مستقیم میان ایران و آمریکا شده است، سخنگوی دولت ایران در بخش‌هایی از صحبت خود به رسانه‌ها تصریح کرده است: ما از مدت‌ها پیش آمادگی خود را برای تبادل زندانیان اعلام کرده‌ایم و در این راستا محمد جواد ظریف نیز قبلاً این موضوع را بدون هیچ پیش‌شرطی مطرح کرده است. با این حال فعلاً واشنگتن از پاسخ دادن به این پیشنهاد خودداری کرده، هر‏چند که دولت این کشور از آمادگی ما اطلاع دارد و در این خصوص نیازی به میانجی‌گری نخواهد بود. با این حال در‏صورت موافقت طرف مقابل دفتر حفاظت از منافع ایران می‌تواند جزئیات این مسئله را برای دولت آمریکا اعلام کند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رفتار اموی با ادعای اصول‌گرایی» به بررسی هشدار احمد توکلی به نمایندگان مجلس یازدهم و بانیان افطاری‌های اشرافی پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد شب‌های رمضان تبدیل به بستری برای پهن کردن سفره‌های افطاری به منظور لابی‌گری در مجلس یازدهم شده است. این مساله آنچنان وسعت پیدا کرده و علنی شده که حتی با انتقاد هیأت رئیسه مجلس و همچنین برخی از نمایندگان روبه‌رو شده است. در همین زمینه احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس و رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای نسبت به افشای اسامی گردانندگان ضیافت‌های اشرافی هشدار داد.

در متن این نامه آمده است: «منتخب گرامی مجلس یازدهم، سلام علیکم، طاعات‌تان مقبول. در ادوار اخیر مجلس برای تصرف مناصب قدرت در مجلس، نمایندگانی به ضیافت‌های اشرافی در مکان‌های گران‌قیمت دعوت می‌شدند که میزبان یا میزبانان از نمایندگان جاه‌طلب گدای رأی بودند که ظاهراً در این دوره نیز تکرار می‌شود. بی‌شک این رفتار اموی در این دوره زشت‌تر و شرم‌آورتر است چون ادعای اصول‌گرایی هست و ملتی که این خانه را به عاریه به شما سپرده‌اند زندگی مشقت بار تری دارند. کارگروه مجلس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت، با مسئولیت برادر محترم جناب دکتر امیرآبادی نماینده مردم شریف قم، مصمم است نام میزبانان ضیافت اشرافی را اعلام کند.»

این در حالی است که چندی پیش نیز سایت الف در گزارشی عنوان کرده بود که برخی وزرای پیشنهادی در ضیافت‌های افطاری، به نمایندگان اعلام می‌کنند که هر نوع نیاز در حوزه‌های انتخابیه‌شان را رفع خواهند کرد. بنا بر این گزارش، در آستانه رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی، برخی وزرا دست به‌کار شده و آنقدر دعوت‌نامه‌های رنگارنگ به دفتر نمایندگان ارائه کرده‌اند که نشانگر چند مهمانی در هر شب است. مهمانی‌هایی که در دفاتر مختلف وزرای پیشنهادی و سالن‌های مختلف و نیز در رستوران‌ها و هتل‌های مجلل، برگزار می‌شود. این گزارش ادامه داده است که تعدد این مجالس باعث شد تا هیأت رئیسه مجلس در پیامکی از نمایندگان بخواهد تا به منظور پرهیز از وهن مجلس در آنها شرکت نکنند. گفته می‌شود متن کامل این پیامک از سوی یکی از نمایندگان به این شرح اعلام شده است: «به دلیل بازتاب‌های منفی رسانه‌ای به نمایندگان عزیز توصیه می‌شود از شرکت در مراسم و ضیافت‌های افطاری مشترک با وزیران محترم پیشنهادی در محیط‌هایی بیرون از مجلس و ریاست جمهوری خودداری فرمایند.»

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قیمت‌های فعلی خودرو، ساختگی و دست چند نفر است» به بررسی افزایش قیمت خودرو پرداخت و نوشت: افزایش می‌توانست به ثبات برسد، پس آذر ماه سال ۹۷ که خودروسازان با فشار به وزارت صنعت مجوز افزایش قیمت‌ها تا پنج درصد حاشیه بازار را دریافت کردند باید می‌توانستند قیمت‌ها را طبق وعده هفته به هفته کاهش دهند، اما قیمت‌ها پس از آن هم بارها گران شد!

حالا خودروسازان مجدداً فشارهای خود را برای افزایش قیمت خودرو وارد کرده‌اند، موضوعی که در نبود شورای رقابت بیش از پیش داشت رنگ واقعیت به خود می‌گرفت اما طی روزهای اخیر که مجدداً شورای رقابت به این موضوع ورود کرد، پیش‌بینی می‌شود، افزایش قیمتی که مدنظر خودروسازان بود لحاظ نشود.

در این باره، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، با اعلام اینکه دستورالعمل شورای رقابت نهایی و برای تأیید به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است، بیان کرد: از بهمن سال ۱۳۹۷ تاکنون قیمت خودرو در کارخانه افزایش نداشته و افزایش کنونی قیمت بازار، ساختگی است تعدادی دلال و منفعت‌طلب وارد بازار شدند.

وی افزود: همه قیمت‌های فعلی ساختگی و دست چند نفر است و اگر قوه قضائیه وارد شود و این چند نفر را بازخواست و خودروهای دپو شده را وارد بازار کند قیمت‌ها شکسته خواهد شد. قیمت کنونی خودرو حباب دارد و عده‌ای در تلاش برای نگه‌داشتن این حباب هستند و این حباب را باید بترکانیم تا قیمت‌ها واقعی شود. به‌اعتقاد ما قیمت‌های کنونی اگر بشکند امکان دارد ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت‌ها کاهش یابد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست خود با تیتر «نقشه گسل کسری بودجه» به بررسی گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد «۱۴ مسیر تعادل منابع و مصارف دولت» پرداخت و نوشت: بازوی پژوهشی مجلس نقشه گسل کسری بودجه را ترسیم کرد. نقشه‌ای که در آن با احصای ۱۴ مسیر پوشش کسری بودجه، میزان ریسک هر مسیر نشان داده شده است. نام‌آشناترین این روش‌ها مواردی چون افزایش نرخ مالیات ارزش افزوده، مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی، مالیات بر سود سهام، ظرفیت‌سازی برای ایجاد بدهی، واگذاری سهام، حذف یا کاهش ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند که تاکنون کمتر از دید ریسک‌های متعاقب احتمالی، مورد واکاوی قرار گرفته‌اند. مرکز پژوهش‌ها برای تمام ۱۴ روش فعلی ممکن، ریسک‌هایی همچون هزینه سیاسی عام و هزینه سیاسی ذی‌نفعان، قابل‌توجه بودن منابع ایجادشده، اثر منفی بر دیگر متغیرهای اقتصادی و عواملی از این قبیل را لیست کرده و بسته‌ای را در قالب ۴ دسته، بر اساس میزان مخاطرات به سیاست‌گذار پیشنهاد داده است. هر کدام از این بسته‌ها به تنهایی می‌تواند بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای دولت ایجاد کند. توصیه کارشناسان مرکز پژوهش‌ها این است که دولت به یک ابزار اکتفا نکند و چندین ابزار را از جعبه ابزار پوشش کسری بودجه انتخاب کند؛ چراکه تصمیم‌گیر می‌تواند با کمک این جعبه ابزار، از هزینه‌های اقتصادی، سیاسی و ریسک آتی اقدامات آگاه باشد و با دید بازتری، دست به تصمیم بزند.

کد خبر 423137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.