‌ بیمه بیکاری از حرف تا عمل

تعلق بیمه بیکاری به کارگران بیکار شده به دلیل ویروس کرونا ازجمله مصوبه‌هایی است که به دنبال خود ابهامات زیادی را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا اواسط فروردین ماه امسال بود که در جلسه اقتصادی ستاد مقابله با کرونا تصویب شد که مبلغ پنج هزار میلیارد تومان، منابع در اختیار صندوق بیمه بیکاری برای حمایت از افرادی که شغل خود را به واسطه کرونا از دست‌داده‌اند در نظر گرفته شود. البته این اعتباری است که مختص مشمولان قانون کار است و گفته‌شده مستمری مابقی بیکارشدگان در قالب یارانه یا تسهیلات ارزان پرداخت می‌شود.

بر این اساس در شیوه نامه‌ای که به امضای مشترک معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به تمامی استان‌ها ابلاغ‌شده، ۱۰ گروه از فعالیت‌ها و زیر بخش‌های اقتصادی به‌عنوان فعالیت‌هایی که متأثر از ویروس کرونا بوده‌اند و به صورت غیرمترقبه کسب‌وکار آن‌ها دچار آسیب شده و کارگران این فعالیت‌ها هم مشمول قانون کار و بیمه بیکاری باشند می‌توانند برای مدت سه ماه از مزایای بیمه بیکاری طبق ضوابط قانونی بهره‌مند شوند و اصنافی هم که جزو ۱۰ گروه شغلی معین‌شده نبوده ولی بنا به دلیل اثرات ناشی از این ویروس، ناچار به کاهش فعالیت و تعدیل بخشی از نیروی کار خود شده‌اند با تشخیص مدیران کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی استان می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

در این راستا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار می‌کند: همه‌کسانی که بر اثر بیماری کرونا از کار بیکار شوند با تشخیص سازمان‌های مربوطه‌شان ظرفیت استفاده از قانون بیمه بیکاری را دارند و مشمول بهره‌مندی از ظرفیت‌های حمایتی سازمان و وزارتخانه مربوطه هستند.

برای بیکاری مشاغلی مثل دست‌فروشان نیز مقرر شد حدود سه هزار میلیارد تومان سرمایه به منظور پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارائه تسهیلات به این افراد تخصیص یابد.

برای دریافت بیمه بیکاری فقط ثبت‌نام کافی نیست

اینجا سوال این است که کدام مشاغل جزو ۱۰ گروه مشخص‌شده هستند؟

این ۱۰ رسته شامل مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها و…، حمل‌ونقل عمومی مسافر درون‌شهری و برون‌شهری (هوایی، جاده‌ای و غیره) دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع‌دستی است.

همان طور که اشاره شد سایر بنگاه‌هایی که جزو ۱۰ گروه شغلی مذکور نبوده اما به دلیل اثرات ناشی از این ویروس ناچار به کاهش فعالیت و تعدیل بخشی از نیروی کار خود شده‌اند با تشخیص مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی استان می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

بر طبق ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، افراد بیکار شده موظف‌اند حداکثر ظرف ۳۰ روز مراتب بیکاری خود را به ادارات کار استان محل سکونت اعلام کنند. اعلام سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری کارگران آسیب‌دیده از کرونا درواقع با هدف رعایت این بند قانونی صورت گرفته است. عدم ثبت درخواست ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با ارائه عذر موجه و تشخیص هیئت حل اختلاف کار (اداره کار محل) تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

گفته می‌شود کارگران با قرارداد مدت موقت چنانچه در پایان مدت قرارداد از کار بیکار شوند در صورت داشتن حداقل یک سال سابقه در آخرین کارگاه و دارا بودن آخرین قرارداد و نامه عدم نیاز می‌توانند درخواست بیمه بیکاری خود را ثبت کنند.

دراین‌باره محسن نیرومند مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در گفتگو با ایمنا با اشاره به ثبت درخواست ۶۳ هزار کارگر استان اصفهان در سامانه بیمه بیکاری می‌گوید: از این تعداد ۸۵ درصد واجد شرایط لازم برای دریافت بیمه بیکاری هستند.

وی می‌افزاید: برای پرداخت بیمه بیکاری تنها ثبت‌نام در سایت کافی نیست بلکه این کارگران باید مشمول قانون کار، قانون بیمه بیکاری و قانون تأمین اجتماعی هم باشند، که برای مشمولین دریافت بیمه بیکاری پیامک اطلاع‌رسانی ارسال می‌شود.

نیرومند تصریح می‌کند: نوع بیمه درخواست‌کنندگان به علاوه سابقه کافی و نوع بیمه پرداز از شرایطی است که می‌بایست کارگر داشته باشد تا مشمول پرداخت شود و البته پرداخت بیمه بیکاری در انتظار تصویب در ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا است که سهم استان اصفهان هم مشخص‌شده است.

این مسئول توضیح می‌دهد: کارگران آسیب‌دیده از شیوع بیماری کرونا به ۲ دسته تقسیم می‌شوند. نخست بیمه‌شدگان اجباری ماده ۱۴۸ قانون کار هستند که آن‌ها بر اساس قانون در شرایط خاص مورد حمایت قرار می‌گیرند و امکان ثبت‌نام آن‌ها در سامانه بیمه بیکاری نیز فراهم‌شده است.

اما دسته دوم کارگران فصلی و صنفی هستند که بدون بیمه بوده و یا آنکه افراد شاغل با بیمه خاصی مانند کارگران ساختمانی، قالی‌بافان و… که دولت برای آن‌ها نیز در حال تعیین قوانینی جهت واریز کمک مالی بلاعوض یا تسهیلات بانکی است.

امیدواری به تحقق وعده دولت

بر اساس اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود ۷۰۰ هزار نفر از ثبت نام کنندگان برای دریافت بیمه بیکاری، مشمول این بیمه می‌شوند. حدود سه ماه بعد از اعلام رسمی شیوع بیماری کرونا در ایران، کارگران بیکار شده درنتیجه شیوع این بیماری در انتظار روشن شدن تکلیف بیمه بیکاری‌شان هستند. آن‌ها جز آن دسته از کارگرانی هستند که سه درصد حق صندوق بیمه بیکاری را پرداخت کرده‌اند. بر این اساس مطالبه به حقی دارند و قانون هم بر آن تأکید کرده و حتی ضوابطش را مشخص ساخته است ولی با این حال شرایط ویژه را هم باید در نظرگیرند، زیرا در کمتر از سه ماه درخواست‌کنندگان بیمه بیکاری حدوداً سه برابر شده‌اند و بدیهی است که فشار مالی زیادی بر تأمین اجتماعی وارد می‌شود.

اما مسئله‌ای که وجود دارد آنکه این میزان اعتبار تأمین شدنی است یا ازجمله وعده‌هایی است که شاید تحققش ماه‌های دیگر به طول انجامد.

گفتنی است در خصوص بیمه بیکاری که اکنون به روزنه امیدی برای بسیاری از کارگران تبدیل‌شده، اما و اگرهای اساسی وجود دارد. از طرفی هنوز مبلغ در نظر گرفته‌شده مشخص نیست و از طرف دیگر، ابهام در تخصیص منابع باعث شده این نگرانی وجود داشته باشد که پرداخت آن مدت‌زمان زیادی بطلبد.

بهروز سعیدی کارشناس امور مالی در این باره به ایمنا می‌گوید: بر اساس بررسی‌ها و اطلاعاتی که وجود دارد منابع لازم برای این میزان اعتبار تأمین است اما اینکه تا چه زمان تخصیص داده شود هنوز روشن نیست هرچند هم مدام وعده آن شنیده می‌شود.

وی یادآور می‌شود: موضوعی که وجود دارد آنکه خلف وعده‌های دولت در پرداخت پول به تأمین اجتماعی به میزانی بوده که بسیاری باور نمی‌کنند دولت پنج هزار میلیارد تومان وعده داده شده را به تأمین اجتماعی بپردازد برای همین همچنان در پرداخت این مقرری برای عده‌ای تردید وجود دارد.

سعیدی بیان می‌کند: در حالی که پرداخت این مستمری بیکاری برای کوتاه مدت است و انتظار می‌رود دولت به وعده‌اش عمل کند ولی شرط تحقق آن است که بودجه اختصاص پیدا کند و البته دولت برای تخصیص بودجه اولویت‌های بیشتری هم دارد که فعلاً ضرورت دارد معیشت کارگرانی در اولویت باشد که همواره گرداننده چرخ‌های اقتصادی بوده‌اند ولی به دلایل قرارگیری در شرایط خاص، از کار بیکار شده‌اند.

این کارشناس در رابطه با میزان بیمه بیکاری می‌گوید: قطعاً مبلغ بیمه بیکاری پاسخگوی هزینه‌های این افراد نخواهد بود. زیرا سه ماه بیکاری به معنای نداشتن درآمد و پا بر جا بودن هزینه‌ای دیگر چون اجاره، رفت‌وآمد، خوراک، درمان و… است. با این اوصاف چنین مبالغی شاید یاری‌رسان اندک برای این روزگار ناخوش باشند ولی بسیار کمتر ازآنچه خواهند بود که موردنیاز این مشمولین است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد_ خبرنگار ایمنا

کد خبر 423119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • اکملی IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    12 0
    این مسئله فقط کارگران راسردرگم کرده بایستی ازابتدا کارگرانی که طبق روال عادی بیکارشدن ازگروههای دیگه تفکیک می شد ومراجعه حضوری وتشکیل پرونده درادارات کارانجام میشد الان افرادی زیادی پایان سال عدم نیاز خوردن ولی نه پیامک ارسال شده ونه اداره کارحاضر به اقدام قانونی طبق رویه قبل است یعنی دوماه بلاتکلیفی احتمالا تاتعیین تکلیف باید چند ماه دیگه صبر کرددرحالی که حدود۲۰سال بیمه پرداخت کردیم
  • DE ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    20 1
    سلام.سه ماهه بیکار شدیم قدرت خرید نان شب نداریم چرا چند ساله حق بیمه واریز میکنیم حقوقمان را پرداخت نمی کنید.
  • امین IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    19 3
    چرا پول که هست ،برای خرید چنتا مربی خارجی یا ولخرجی تو تیم های دولتی ،اونجاها به دلار پول هست ولی برای حق کارگر پول نیست ،
  • الف.ع IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    10 0
    دیروز بازرس بیمه رفته کارگاهی که ما کار میکردیم فقط صاحب‌کارمون و یکی از بچه‌ها اونجا بودن کارهم نمیکردن.بازرس اسم تمام کسایی که اونجا کار میکردن رو نوشته بدون اینکه حتی حضور داشته باشن.آخرش هم گفته یه فکری واسه کارتون بکنید چون این بیمه بیکاری سرکاریه.مگرنه من الان اسم هیچکدومتون رو رد نمیکردم.
  • احسان IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    15 1
    با سلام من ۱۸ سال سابقه کار دارم الان عدم نیاز خوردم کاری به کرونا ندارم و ثبت نام کردم حالا دولت احتمالا یک ماه بده بعد تکلیف امثال من چی میشه که از ۳۰ روز از بیکاری بگذره متصل میشه بیمه بیکاری غیر کرونا یا ن
  • محمد IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    7 0
    سلام .با این تاخیری که در پرداخت بیمه بیکاری به وجود اوردین .علاوه بر اینکه سه ماهه کارگرانی امثال من رو سرکار گذاشتین و وعده سر خرمن میدین انگار که میخواین از جیب مبارکتون صدقه بدین به مردم .نه عاقا این پول مال کارگره که هر ماه مبلغشو نقدا به بیمه پرداخت کرده برای چنین روزی .جالب اینحاست که اینقدر لفتش دادین که کارفرماها موندن لیست فروردین کرگارا رو رد کنن یا نکنن .میترسم بیمه بیکاری که به کارگرای بدبخت ندین که هیچ سابقه بیمه مارو هم خراب کنین .خواهشا زودتر تکلیف مردم رو روشن کنین.
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    9 1
    سلام ۲۰ ساله بیمه پرداخت کرده ام حالا که نیاز به بیمه بیکاری داریم چند ماهه هنوز بلاتکلیفیم فقط بلدید پول مردم رو بگیرین موقع نیاز پول خودشون رو به خودشون نمی دین
  • سیدی IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    11 0
    الان مردم نیاز به بیمه دارند ، یعنی چی ممکنه ماه ها طول بکشه؟ مگه ما پرداخت نکردیم ! مگه خودتون قبول میکنین ماهم تو پرداخت دیرکرد داشته باشیم؟ شرایط سختیه ! دولت باید بیشتر به این موضوع رسیدگی کنه
  • زارعی IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    8 0
    خداوکیلی یه نفر نیست حق کارگر بدبختو بگیره چند سال بیمه پرداخت کردیم حالا که نیاز داریم کسی نیست خدا ازتون نگذره
  • Sr IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    6 0
    سلام چه نهادی جوابگوی کارگران هست؟ ج هیچ نهادی واداره ای چون کارگر هم از نظر مالی ضعیف هست هم از نظر حمایتی کسی از کارگر جماعت حمایت نکرده ونخواهد کرد
  • علی اصغری IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    4 0
    تا حالا شده یه حرف بزنن به موقع عمل کنن یا فقط حرف میزنن یا اگه هم عمل کنن اینقدر دیر که نوشدارو بعد از مرگ سهرابه یکی به اینا بگه کارگرا امروز نیاز دارن هر چند کو گوش شنوا
  • مجتبی محمدی IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    3 0
    تکلیف چیه ها تکلیف مردم چیه عجب ادم هایی هستید اصلا مهم نیست شما دلسوزان مردم نیستید خودتون رئیس مردم ندانید نوکر مردم هستید
  • ناشناس RO ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    3 0
    نمیخوای کاری برای این بیمه بیکاری انجام بش
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    4 0
    خواهشمندم هر چه سریعتربه بیکاران واجد شرایط به حسابشان پول واریز کنید
  • محمد IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    4 0
    بعد از مرگ سهراب ونوش دارو خودتون یه روز حقوقتون دیر بشه خودتون خفه می کنید
  • IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    6 3
    ما که هرچی داشتیم فروختیم خرج زنو بچه کردیم .انشالله خدا بهتون بده بتونید بیمه بیکاری مردم بد بختو بدید
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    1 0
    ایا بیمه بیکاری کرونا جزئ سوابق بیمه حساب می شود
  • سعید IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    3 0
    واقعا خسته شدیم ازاین بلاتکلیفی هرروز باید بشینیم توی این کانال و اون کانال منتظر باشیم خبری بشه_ولی ن مبلغشو میگن چقدره و نه معلومه کی میخوان لطف کنن بریزن دستمونم به هیجا بند نیست
  • علی IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    1 0
    با سلام فقط می تونم بگم متاسفم برای مدیران تامین اجتماعی سه ماه گذشت فقط خوب انشاء می نویسند و می خوانند ولی در عمل هیچ.اگه خودشان همین وضع را داشتن بازم اینگونه رفتار می کردند بعد از ۱۴ سال سابقه بدلیل کرونا بیکار شدیم پول بیمه واریز کردیم که در چنین روزهایی بدرد بخوره ولی هیچ کس پاسخگو نیست.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    2 0
    از برج یازده؛یعنی اوج بیماری کرونا مدارس تعطیل شده و خیلی از کارگاهها و کارخانه ها نیز همینطور؛از جمله محل کار خودم؛چرا دولت هیچ اقدامی نمیکند؛سه ماه زمان کمی برای حل این بحران و مسئله نیست؛دولت میخواهد نوش دارو را پس از مرگ سهراب بخوراند؛من الان هزینه آب وبرق ؛بماند بیماری را از کجا بیاورم؛راه دزدی را هم نه یاد گرفته ام نه به مزاقم خوش است؛لطفا؛تقاضا دارم دولت بودجه مربوط به این کار را به حساب ارگان مربوطه واریز کندکه عذر و بهانه ای برای عدم پرداخت؛برای این ارگان هم نماند...
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    3 0
    چرا بیمه بیکاری واریز نمی شود
    • علی IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      4 0
      این چه وضعیه برا مردم ساختین پول میگیرین ازما ولی الان ک نیازه نمیدین
  • محمد IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    0 0
    اه بیکارشدیم
  • مهدی US ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    1 0
    این چی میگن بیمه بیکاری825 تومن هرماه واریز میشه مگر پایه حقوق ما این بود؟؟؟؟؟؟؟؟
  • فرهاد نگهبان RO ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    1 0
    سلام ..بنده شماره حساب هم ثبت کردم ولی هنوز هیچ خبری از واریز بیمه بیکاری نیست .. تکلیف ما چیه ..
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    0 0
    سلام خسته نباشیدچرابیمه بیکاری کرونافقط به کارتهای رفاه ریخته شده ولی براسایربانک هانه
  • ددد IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    چرا حقوق اردیبهشت ماه رو واریز نمیکنید چرا مردم رو سر کار میزارید