تپ‌ اختر "PSR B1929 + 10" چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از نزدیک‌ترین تپ اخترها به زمین "PSR B1929 + 10" نام دارد که فاصله آن از خورشید تقریبا ۲۰۵۷ سال نوری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تپ اخترها (Pulsar) ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی را همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی از خود منتشر می‌کنند. تعدادی از آن‌ها نیز پرتوهای ایکس ساطع می‌کنند. دمای تپ اخترها به هنگام تولد چند میلیون درجه سلسیوس است و با سرعت زیادی دمای آن‌ها کاهش پیدا می‌کند؛.چگونگی کاهش دمای تپ اخترها به چگالی و مواد تشکیل دهنده آن‌ها بستگی دارد.

گروهی از اخترشناسان کره جنوبی و چین به منظور بررسی تپ اختر PSR B1929 + ۱۰ از روش تصویربرداری طیفی اشعه ایکس استفاده کردند. مطالعه جدید داده‌های قابل توجهی را در مورد انتشار این سحابی باد تپ اختر (PWN) نشان می‌دهد. پژوهشگران طی انجام این مطالعه یک جریان محوری اشعه ایکس را در پشت جهت حرکت خاص که پیش از این گزارش شده بود، کشف کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که جریان مذکور تقریباً هشت قوس دارد که دو برابر طول گزارش شده در تحقیقات سال ۲۰۰۶ بود. تپ اختر مذکور دارای یک دوره چرخش ۲۲۶.۵ میلی ثانیه و سرعت ۲۰۵۷ سال نوری از خورشید است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد انرژی مغناطیسی می‌تواند به انرژی جنبشی ذرات باد که شتاب ذرات شدیدی به وجود می‌آورد، تبدیل شود. همچنین منجمان موفق شدند دو جریان ضعیف جانبی را کشف کنند، جهت‌گیری‌های این جریانات بسیار شبیه دیگر جریانات موجود در تپ اخترهای دیگر بود. ماهیت تپ اختر PSR B1929 +۱۰ هنوز کاملاً مشخص نشده است و اطلاعات کافی در مورد آن در دسترس نیست.

کد خبر 423106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.