۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
داعش دوباره در عراق احیا می شود؟

گروهک تروریستی داعش، دو سال پیش در عراق شکست خورد اما ریشه‏‬ کن نشد. شواهد نشان می‌دهد نیروهای داعش در استان‌های نینوا، الانبار، صلاح‏‬ صلاح‌الدین، کرکوک و دیالی در حال بازسازی و ورود دوباره برای برهم زدن ثبات سیاسی عراق هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داعش در پس ایدئولوژی افراطی و خشن، اهداف شومی را دنبال می‌کند تا به رؤیای خود برای تحقق یک خلافت خودخوانده دست پیدا کند.

چندی پیش منابع عراقی از حمله داعش به نیروهای حشدالشعبی در استان صلاح‌الدین خبر دادند. یک منبع امنیتی در عراق در این باره اعلام کرد: "یکی از مقرهای نیروهای وابسته به حشدالشعبی در منطقه مکیشیفه در جنوب تکریت در معرض حمله داعش قرار گرفت. در این حمله ۱۱ تن از اعضای حشدالشعبی به شهادت رسیدند."

این منبع افزود: "بعد از آمدن حشدالشعبی و نیروهای پلیس فدرال و سازمان اطلاعات به مکان حادثه یک بمب منفجر شد که به کشته شدن برخی از این نیروها و زخمی شدن سه تن دیگر منجر شد. "

حشدالشعبی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: "درگیری‌هایی میان داعش و نیروهای حشدالشعبی در مناطق بلد و مکیشیفه در جنوب تکریت رخ داد. طی این درگیری‌ها نیروهای حشدالشعبی تعدادی از داعشی‌ها را از پای درآوردند. این حمله یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌ها پس از شکست این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۷ است. "

مقامات نظامی دولت عراق بازگشت داعش در عراق را تکذیب می‌کنند؛ از همین رو فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق با بزرگنمایی خواندن این اخبار تاکید کرد: "بازگشت داعش به عراق مطلقاً صحت ندارد. عناصر داعش مناطقی را اخیراً هدف قرار داده‌اند که حومه شهرها بوده و شمار اندکی نیروی امنیتی در آنها مستقر بودند. عملیات نظامی جاری در کشور با مشارکت نیروی هوایی ارتش، نیروهای ارتش و الحشدالشعبی و مبارزه با تروریسم در حال انجام است و عناصر داعش در صلاح‌الدین و مناطق اطراف استان دیالی هدف قرار گرفته‌اند و این عملیات با مشارکت فرماندهی عملیات الانبار و الجزیره و البادیه همچنان در حال انجام به سوی مرزهای بین‌المللی مشترک با سوریه است و نیروهای امنیتی ما به‌طور مستمر در حال رصد مناطقی است که داعش در آنها تحرکاتی هرچند محدود دارد و با کمک نیروی هوایی و نیروی زمینی کشور، بقایای داعش نیز از بین می‌روند. "

همچنین فرماندهی نیروی پلیس فدرال عراق نیز از یک طرح امنیتی جدید برای پیگرد بقایای داعش در این کشور خبر داد و گفت که نیروهای ویژه‌ای برای تعقیب تروریست‌ها تشکیل شده‌اند و تحولات امنیتی جاری بیانگر ضرورت بازنگری در طرح‌های امنیتی کشور است.

در این میان فرضیه حمایت آمریکا از داعش نیز روز به روز در عراق تقویت می‌شود؛ زیرا حمید الهایس، رئیس شورای نجات استان الانبار واقع در غرب عراق از توطئه نظامیان تروریست آمریکا با عناصر تروریستی داعش خبر داد و گفت: "نیروهای آمریکا در برهه کنونی از اهرم فشار بازگشت داعش برای اعمال فشار به دولت (بغداد) استفاده می‌کنند تا بقای این نیروها و عدم خروج آنان، تمدید شود. "

وی تاکید کرد که تمامی حملاتی که داعش در الانبار، صلاح‌الدین و بابل انجام داد، با حمایت آمریکا صورت گرفته است. این مسؤول عراقی خاطرنشان کرد که پس از درخواست دولت عراق برای خروج نظامیان امریکایی و توقف فعالیت آنان در داخل خاک کشور، فعالیت داعش مجدداً آغاز شد.

الهایس بر این باور است که همین فعالیت مجدد داعش، دلیل روشنی است که نشان می‌دهد آمریکا در پس این حملات قرار دارد. به عقیده وی در حال حاضر، بیش از چهار هزار داعشی در مناطق بیابانی و مرزی بین عراق، سوریه و عربستان حضور دارند.

حال باید پرسید که آیا احیا دوباره داعش در لراق ممکن است؟ در صورت بروز این اتفاق، چه عواملی باعث قدرت گرفتن داعش شدند؟ چه راهکارهایی برای جلوگیری از احیا مجدد این گروه تروریستی وجود دارد؟

آمریکا به دنبال گسترش ناامنی در عراق است

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که آمریکا مسئولیت آموزش نیروهای داعش را بر عهده دارد.

به گفته وی در ۵ ماه گذشته که تظاهرات مردم عراق آغاز شد و دولت عادل عبدالمهدی استعفا داد و همچنین پارلمان عراق خروج نیروهای متجاوز آمریکایی را از عراق تصویب کرد و دولت را مکلف ساخت که ساز و کار اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را فراهم کند، نیروهای آمریکایی برای تلافی این اتفاقات آمورش های فشرده‌ای را برای عناصر داعش در پایگاه "التنف" سوریه آغاز کردند و به تدریج این عناصر تروریستی را از شرق فرات به مناطق شمال و غرب عراق منتقل کردند و امکانات و تجهیزات فراوانی در اختیار آن‌ها قرار دادند.

حانی زاده معتقد است که علت استفاده آمریکا از مناطق شمالی و غرب عراق برای استقرار نیروهای تروریستی داعش این بود که از استان‌های شمالی این کشور مانند نینوا، الان بار و صلاح‏الدین که جز مناطقی است که به دلیل حضور هواداران صدام می‌تواند پایگاه کاملاً امنی برای عناصر داعش در عراق باشد، استفاده کنند؛ همانطور که در سال ۲۰۱۴ نیروهای داعش از مناطق غرب و شمال عراق عملیات تروریستی خود را آغاز کردند.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه مناطق شمال و غرب عراق از لحاظ فکری به تفکرات داعش نزدیک است؛ از همین رو آمریکا عوامل داعش را به این مناطق منتقل کرد تا به تدریج عناصر این گروه تروریستی به مناطقی مانند فرات میانه، بغداد، کربلا و همچنین نجف نزدیک شده و عملیات تروریستی خود را آغاز کنند.

حانی زاده در ادامه می‌گوید که آمریکا سعی دارد قبل از اینکه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید عراق مصوبه سال گذشته پارلمان این کشور مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را اجرایی کند، نا امنی‌ها در سراسر عراق گسترش یابد؛ بنابراین از مدت‌ها پیش نیروهای حشدالشعبی در عراق تمامی تحرکات آمریکا را زیر نظر داشته و طی عملیاتی توانستند یکی از سرکرده‌های نیروهای داعش را دستگیر کنند که از طریق آن متوجه شدند گروهک تروریستی داعش طی یک سال گذشته با ایجاد کانال‌های زیر زمینی، خود را برای یک عملیات تروریستی بزرگ در مناطق مرکزی عراق آماده کرده است.

وی یاد آورد شد که آمریکا بار دیگر برای برهم زدن امنیت در عراق از داعش استفاده ابزاری کرده و از همین رو به نظر می‌رسد مهمترین وظیفه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید عراق اخراج نیروهای آمریکایی و سرکوب گروهک تروریستی داعش باشد.

داعش به دنبال ایجاد جو روانی برای تعجیل در انتخاب دولت جدید است

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه اما نظر دیگری دارد. وی معتقد است که دولت نباید در اخراج نیروهای آمریکایی تعجیل کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در این باره می‌گوید که مذاکرات برای تشکیل دولت جدید آغاز شده و تعداد زیادی از فراکسیون‌ها و احزاب موافق و مخالف نیز در این جلسات شرکت کرده اند؛ بنابراین تحرکات داعش فضای روانی مناسبی ایجاد می‌کند تا نمایندگان هرچه زودتر دولت جدید عراق را انتخاب کنند.

زنگنه معتقد است که شیوع بیماری کرونا در عراق مشکلات فراوانی را در زمینه‌های بهداشتی و درمانی به وجود آورده و هزینه‌های اقتصادی بسیاری را به دولت این کشور تحمیل کرده و داعش نیز از این فرصت استفاده کرده است. با توجه به اینکه نیروهای داعش در محیط‌های شلوغ شهرها حضور نداشته و با تصور اینکه به کرونا مبتلا نخواهند شد دست به اجرای عملیات زده و ثبات سیاسی و امنیتی عراق را برهم می‌زنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات داعش در عراق باعث شده نمایندگان پارلمان این کشور و مردم به این نتیجه برسند که خروج نیروهای آمریکایی باعث افزایش عملیات‌های عناصر داعش در مناطق مرکزی عراق خواهد شد و دولت نباید در اخراج نیروهای آمریکایی تعجیل کند. از همین رو توافقات اولیه مذاکرات دولت جدید با آمریکا به منظور حضور نیروهای آمریکایی در عراق و زمان بندی خروج آنها و مابقی مسائل سیاسی و امنیتی میان دو کشور از اهمیتی بسیاری برخوردار است.

گزارش از: سید ابوالفضل مدنی- خبرنگار ایمنا

کد خبر 423095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.