۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
تکدی‌گری زیر سایه ترحم

پدیده تکدی‌گری به دلیل عوامل مختلف اقتصادی، روانی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد می‌شود مهمترین دلایل بروز این پدیده فقدان کار، بیماری، اعتیاد و مهاجرت است در برخی موارد به دلیل مشکلاتی که فرد و خانواده متکدی با آن روبرو هستند و شکاف عمیق طبقاتی، ضعف فرهنگی و کافی نبودن درآمد رو به این اقدام می‌آورند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تکدی‌گری یکی از پدیده‌های ناهنجار جامعه است که موجب می‌شود نیازمندان واقعی از دریافت کمک‌های خیرخواهانه مردم محروم بمانند و همچنان در فقر بسر ببرند و افرادی که مستحق دریافت کمک نیستند از این کمک‌ها بهره مند شوند.

علیرضا حکمت یکی از شهروندان اراکی درباره رفتار مردم با متکدیان می‌گوید: مردم باید بدانند برخی رفتارها شاید از روی دلسوزی باشد، اما این رفتار در جامعه بازخورد خوبی ندارد چراکه این موضوع باعث می‌شود تعداد متکدیان در شهر زیاد شود.

وی ادامه می‌دهد: فرهنگ کمک کردن خیابانی و از روی احساس در ایران باید اصلاح شود.

زهره شایسته دیگر شهروند اراکی معتقد است: «خانواده‌های ایرانی در یک اقدام فرهنگی باید بتوانند در حد توان به افراد نیازمند فامیل، دوستان و آشنایان خود کمک‌رسانی کنند.»

وی با بیان اینکه متکدیان حرفه‌ای افرادی سودجو هستند، ادامه داد: متکدیان حرفه‌ای باید مورد برخورد و جرم‌انگاری قرار بگیرند، اگر مردم پاسخی به درخواست متکدیان حرفه‌ای ندهند، هیچ فردی وقت خود را با تکدی‌گری تلف نمی‌کند.

روح الله امینی نیز می‌گوید: تنها حمایت مردم از متکدیان می‌تواند سبب دامن زدن به این آسیب اجتماعی شود پس باید در رفتار خود تغییر ایجاد کنیم تا بتوانیم آسیب‌های جامعه را کنترل کنیم.

ضرورت همکاری مردم برای حذف پدیده تکدی‌گری

محمد عسگری، معاون خدمات شهری شهردار اراک در این باره به ایمنا می‌گوید: در اردیبهشت ماه جاری مجموعه شهرداری اراک با همکاری نیروی انتظامی، اداره‌های بهزیستی، کمیته امداد و سازمان‌های مردم نهاد، اقدام به جمع‌آوری متکدیان کردند و این افراد به نهادهای مرتبط تحویل داده شدند.

وی ادامه می‌دهد: در این مدت ۱۰ نفر از متکدیان جمع‌آوری شدند که سه نفر از این افراد حرفه‌ای بودند و تحویل مراجع قضائی شدند مابقی نیز با قید تعهد آزاد شدند که در صورت تکرار به عنوان حرفه‌ای شناخته شده و تحویل مقامات انتظامی و قضائی خواهند شد.

وی با بیان اینکه برخی مردم همچنان با دادن مبالغی به متکدیان باعث ترویج این پدیده در اراک می‌شوند، ادامه می‌دهد: این متکدیان توسط شهرداری اراک و به کمک و همکاری نیروی انتظامی، پلیس امنیت اخلاقی، کمیته امداد و بهزیستی جمع‌آوری شدند.

معاون خدمات شهری شهردار اراک یادآور می‌شود: دستگاه‌های بیشتری عضو ستاد ساماندهی متکدیان هستند که در اجرای این طرح حضور نمی‌یابند.

وی اظهار می‌کند: طبق آئین نامه وظیفه شهرداری جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان است و شهرداری طبق بند ۵ ماده ۵۵ باید متکدیان را جمع‌آوری کرده و تحویل ارگان‌های مربوط برای ساماندهی دهد.

نیاز به همکاری با ارگان‌های دیگر داریم

عسگری تصریح می‌کند: در این آئین نامه ۱۲ ارگان دیگر باید در زمینه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان همکاری کنند که از آن جمله می‌توان به نیروی انتظامی، سازمان مردم نهاد، فرمانداری، امور اجتماعی استانداری، برنامه و بودجه استانداری، کمیته امداد و بهزیستی، اداره کار و سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره کرد که در این میان همکاری پلیس امنیت اخلاقی با شهرداری بسیار خوب بوده و با در اختیار گذاشتن پلیس نسوان هنگام جمع‌آوری متکدیان زن کمک بسیاری به شهرداری کرده است.

معاون خدمات شهری شهردار اراک می‌گوید: بعد از جمع‌آوری متکدیان کسانی که دارای معلولیت و یا زیر ۱۸ سال هستند را به بهزیستی معرفی می‌کنیم تا اقدامات بعدی توسط این نهاد برای آنها انجام شود.

وی با اشاره به نقش مردم در حذف پدیده تکدی‌گری، از همشهریان درخواست کرد: با کمک نکردن به متکدیان که خود را نیازمند معرفی می‌کنند، نهادهای مربوطه را در حذف پدیده تکدی گری یاری رسانند.

عسگری با اشاره به شیوع کرونا خاطرنشان می‌کند: امروز و با توجه به شیوع بیماری کرونا مردم باید برای جلوگیری از تردد و حضور متکدیان در خیابان‌ها و معابر شهر از کمک به آنها بپرهیزند چراکه رعایت نکردن این موضوع در کنترل چرخه این ویروس می‌تواند خلل‌های زیادی ایجاد کند.

وی عنوان می‌کند: ساماندهی متکدیان تنها وظیفه شهرداری نیست و سایر ارگان‌ها نیز باید در این مساله اهتمام بیشتری ورزند.

۳۰ درصد از متکدیان اراکی حرفه‌ای هستند

وی با بیان اینکه مشکل اصلی تکدی‌گری در اراک ۳۰ درصد از متکدیان هستند، اظهار می‌کند: این ۳۰ درصد متکدیان حرفه‌ای هستند و بعضاً در مکان‌های عمومی نیز با رفتارهای ناشایست ناهنجاری‌هایی را از خود نشان می‌دهند.

عسگری می‌افزاید: ۷۰ درصد دیگر متکدیانی که برای بار اول و یا بار دوم باشد به آنها تذکر داده می‌شود و به قید تعهد آزاد می‌شوند و یا اگر ناتوان، پیر و یا معلول باشند و یا تحت پوشش بهزیستی باشند به بهزیستی معرفی می‌شوند و یا اگر مشکل درآمدی دارند نماینده کمیته امداد آنها را راهنمایی و به کمیته جهت بررسی معرفی می‌کند.

وی می‌گوید: اگر متکدیان برای بار سوم و یا بیشتر دستگیر شوند زنان متکدی به پلیس امنیت اخلاقی و مردان متکدی به پلیس نیروی انتظامی و دستگاه قضا تحویل داده می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهردار اراک با اشاره به تقدیر فرماندار از شهرداری برای انجام اقدامات مطلوب در جمع آوری متکدیان شهر تصریح می‌کند: در این جلسه مقرر شد دستگاه‌ها و اداره‌ها برای فرهنگ سازی بین شهروندان در راستای کمک نکردن به متکدیان و کمک به نیازمندان واقعی بنر چاپ و نصب کرده و نماینده‌های خود را به فرمانداری معرفی کنند.

وی معتقد است: «مردم خود عامل اصلی افزایش آمار متکدیان هستند که البته این مهم ریشه در اعتقادات و باورهای آن‌ها دارد. از سوی دیگر مردم علاقه دارند خودشان کمک‌هایشان را به صورت انفرادی و خودجوش به نیازمندان اهدا کنند که این می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش آمار متکدیان داشته باشد؛ لذا شهروندان باید با اعتماد به ارگان‌های ذیربط و خیریه‌ها در از بین رفتن پدیده تکدی‌گری در شهر سهیم باشند.»

کد خبر 423078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.