نسبت دادن منشاء آلودگی هوای اصفهان به خودروها صحیح نیست

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نسبت دادن عمده آلودگی به خودروها صحیح نبوده و توجه ما را از صنایعی که در اطراف اصفهان با زیرپا گذاشتن معیارهای انتشار آلودگی زندگی شهروندان را به خطر انداخته منحرف ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور امروز (یکشنبه) در یکصد و بیست و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با بیان اینکه براساس داده‌های تحقیقاتی ۷۵ تا ۸۵ درصد آلودگی هوا در کلانشهرها به مواد آلاینده متحرک در هوا نسبت داده شده، اظهار کرد: شهرداری اصفهان با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه‌های مسئول از جمله پلیس اقدام به اجرای طرح‌های زوج و فرد، ایجاد مراکز معاینه فنی، نصب فیلتر بر روی اتوبوس‌های شهری و دیگر اقدامات کرد تا با استفاده از روش‌های مختلف شاهد کاهش آلاینده‌های محیطی باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف کلان برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ موضوع آلاینده‌ها بوده و اقدامات زیادی بر این اساس طراحی شده، افزود: همه آنچه ذکر شد بر پایه این فرض بوده که منشأ عمده آلودگی هوا خودروها هستند اما در دو ماده گذشته اتفاقاتی رخ داد که تا حد زیادی تردیدهایی در این فرض به‌وجود آورد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: به علت شیوع کرونا و با درخواست ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر ماندن مردم در منزل، شهر اصفهان تقریباً تعطیل شد و به استناد داده‌های مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان حجم تردد خودروها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین‌ماه کاهش داشته است.

وی ادامه داد: با این حال این سوال پیش می‌آید که چرا در آن زمان هوای اصفهان پاک نبود؟ چرا در روزهایی که نه پدیده وارونگی هوا داشته‌ایم و نه خودرویی در خیابان‌ها تردد داشته و نه هوا چندان سرد بوده که بخاری منازل دائماً روشن باشد و از طرفی بسیاری از کارگاه‌های صنعتی شهر به دلیل ابلاغ ستاد مقابله با کرونا تعطیل بوده، هوای شهر اصفهان همچنان در وضعیت پاک قرار نگرفته است؟

زندآور گفت: این نکته قابل توجه است که در اسفندماه گذشته که روزانه به طور متوسط ۶۵ درصد از حجم تردد خودروها کاسته شده و همه از خلوت بودن شهر صحبت می‌کردند تنها چهار روز هوای پاک داشته‌ایم و در این ماه، ۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس وجود داشته است.

وی اضافه کرد: شاخص کیفیت هوا در روز ۱۳ فروردین ماه که شهر در وضعیت تردد ممنوع بوده پاک نبود و در روز ۱۴ فروردین پس از دو روز بدون تردد هوا ناسالم بوده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: نسبت دادن عمده آلودگی به خودروها صحیح نبوده و توجه ما را از صنایعی که در اطراف اصفهان با زیرپا گذاشتن معیارهای انتشار آلودگی زندگی شهروندان را به خطر انداخته منحرف ساخته است.

وی افزود: از تمام دستگاه‌های مسئول و در رأس آن‌ها دادستان اصفهان استدعا داریم از کنار این موضوع به راحتی نگذشته و پرونده این صنایع را در پدیده انتشار آلودگی‌های زیست محیطی به جریان انداخته و آن‌ها را ملزم به رعایت الزامات قانونی در این زمینه کند.

کد خبر 423070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.