دستاورد ثبات اقتصادی علیرغم شرایط تحریمی/حمایت از تولید در اولویت‌ نظام بانکی است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه و انتظار دشمنان برای فروپاشی اقتصاد، خوشبختانه با تصمیم‌های صحیح مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در حال حاضر شاهد ثبات اقتصادی و رشد اقتصادی غیرنفتی بوده ایم.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در جلسه «نظام بانکی و جهش تولید» که با حضور معاون اول رئیس جمهوری، مدیران عامل بانک‌ها و اعضای هیئت عامل در بانک مرکزی برگزار شد، اقدام‌ها و دستاوردهای بانک مرکزی در حوزه‌های «سیاست پولی»، «اعتباری»، «ارزی» و «نظام های پرداخت» را تشریح کرد و گفت: این دستاوردها با تلاش و کوشش مجموعه نظام بانکی و در سایه سیاستگذاری صحیح بانک مرکزی به دست آمده است و در صورتی که از نظام بانکی حمایت شود، دستاوردهای سترگ تری در آینده شاهد خواهیم بود.

رئیس شورای پول و اعتبار در خصوص سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بر اساس این سیاستگذاری به موضوع تولید توجه ویژه ای شده است، گفت: بانک مرکزی گام‌های مؤثری از جمله اعطای تسهیلات به شرکت‌های پیشران، بنگاه‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های دانش بنیان در جهت حمایت از این بخش برداشته است و در همین راستا نیز به تأمین سرمایه بنگاه‌ها و زنجیره تولید نگاه و حمایت ویژه‌ای شده است.

همتی در ادامه به دستاوردهای حوزه سیاست‌های پولی بانک مرکزی پرداخت و گفت: مهمترین سیاست پولی مهار تورم و کنترل روند آن بوده است و این دستاورد علی رغم شرایط تحریم و وضعیت خاص فروش و قیمت نفت به دست آمده است.

وی در خصوص تصمیم‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده به منظور تأمین صحیح کسری بودجه بدون تأثیر در نرخ تورم افزود: برای تأمین کسری بودجه، تصمیم‌ها و برنامه‌های خوب و مناسبی اندیشیده و در حال اجراست که نمونه آن تصمیم به فروش اوراق بدهی برای تأمین کسری بودجه و استفاده از مکانیزم بازار باز توسط بانک مرکزی است که در شصت سال گذشته بی سابقه است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در زمینه سیاست‌های پولی ابزار قوی و مناسبی در اختیار دارد گفت: بازار باز مکانیزمی است که بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول از آن به خوبی بهره گرفته است و خوشبختانه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نیز بدون فشار و ابزار دستوری، همراهی مناسب و مطلوبی با سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه داشته اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه با تاکید بر اینکه بانک محور بودن اقتصاد باید اصلاح شود، تصریح کرد: در حال حاضر مانده تسهیلات بانکی دو هزار میلیارد تومان است که نزدیک ۹۰ درصد تأمین مالی کشور به حساب می‌آید و خوشبختانه اقبال خوبی به بازار سرمایه شده است و جا دارد که نقش بازار سرمایه در تأمین مالی افزایش یابد.

وی افزود: البته در بازار سرمایه مسئولان محترم باید اقدامات احتیاطی لازم را در نظر بگیرند تا با مدیریت مناسب شاهد رشد مطمئن و منطقی آن باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی در حوزه ارزی تصریح کرد: علیرغم کاهش درآمدهای نفتی تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه و کاهش شدید قیمت نفت، وضعیت ذخایر اسکناس ارزی مناسب و در تاریخ کشور بی سابقه است، ضمن آنکه برای تأمین کالاهای اساسی تمهیدات لازم پیش بینی شده و مشکلی وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان به دستاوردهای حوزه فناوری‌های نوین پرداخت و گفت: در حوزه نظام‌های پرداخت اقدامات مناسبی انجام شده است که مهمترین آن کنترل جدی بر گردش پول ملی و جلوگیری جدی از پول شویی و اقدامات سفته بازانه در بازارهای مختلف به‌ویژه بازار ارز است و در مقابل، این گردش پول در خدمت فعالیت‌های مولد اقتصادی قرار گرفته است.

همتی در خصوص حمایت‌های بانک مرکزی از فضای کسب و کار در پی شیوع ویروس کرونا تاکید کرد: در مبازره با آثار اقتصادی و معیشتی شیوع ویروس کرونا سیستم بانکی در خط مقدم قرار دارد و علیرغم شرایط سخت اقتصادی با برنامه ریزی‌های لازم تسهیلات حمایتی از محل اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی در اختیار اقشار آسیب دیده قرار گرفته است و با برنامه ریزی های انجام شده این تسهیلات به فعالان حوزه کسب و کار و تولید پرداخت می‌شود و همین امروز دستور العمل مربوط به وام بنگاه‌ها صادر شد.

گفتنی است در این جلسه اعضای هیئت عامل بانک مرکزی در حوزه‌های «سیاست پولی»، «اعتباری»، «ارزی»، «نظارتی» و «نظام های پرداخت» به ارائه گزارش پرداختند و برخی از مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی به تشریح مسائل، مشکلات و راهکارهای پیشنهادی اشاره کردند.

کد خبر 423050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.