مجازات واردات و صادرات مواد دارویی و آرایشی بدون مجوز تعیین شد

مجلس شورای اسلامی برای واردات یا صادرات دارو، مکمل ها، ملزومات و تجهیزات پزشکی و قطعات آن‌ها، مواد و فرآورده های خوراکی، آشامیدنی و آرایشی بـدون انجـام تشریفات قانونی، مجازات تعیین کرد.

به گزارش ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز- یکشنبه- با تصویب موادی از طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای صادرات و واردات مواد دارویی، بهداشتی و آرایشی بدون مجوز و تشریفات قانونی مجازات تعیین کردند.

با نظر موافق نمایندگان ماده ۲۷ به این ترتیب اصلاح شد؛ هر شخص که اقدام به واردات یا صادرات دارو، مکمل‌ها، ملزومات و تجهیزات پزشکی و قطعات آن‌ها، مواد و فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و یا مواد اولیه کلیه اقلام مذکور بدون انجام تشریفات قانونی نماید و یا مبادرت به ساخت کالاهای مذکور بدون رعایت تشریفات یا مقررات مربوطه نماید به مجازات کالاهای قاچاق محکوم می‌شود، این مجازات مانع از پرداخت دیه و خسارت‌های وارده نیست.

انواع مجازات به این ترتیب تعیین شد؛ در صورتی که کالای مکشوفه شامل اقلام دارویی، فرآورده‌های زیستی (بیولوژیک)، مکمل‌ها، ملزومات و تجهیزات پزشکی و قطعات آن‌ها و یا مواد اولیه این اقلام باشد، عمل مرتکب مشمول مجازات قاچاق کالای ممنوع موضوع ماده ۲۲ این قانون می‌باشد.

همچنین در در صورتی که کالای مکشوفه شامل مواد و فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و یا مواد اولیه اقلام مذکور باشد، مرجع رسیدگی کننده مکلف است نسبت به استعلام مجوز مصرفی انسانی کالاهای مذکور اقدام کند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است ظرف ۱۰ روز به این استعلام پاسخ دهد.

بنا بر این مصوبه؛ هرگاه کالای مکشوفه مذکور موفق به اخذ مجوزهای بهداشتی و درمانی در خصوص مصرف انسانی گردد، عمل مرتکب مشمول مجازات مندرج در بند ب ماده ۱۸ این قانون می‌شود و در غیر این صورت کالای مکشوفه، کالای تقلبی، فاسد، تاریخ مصرف گذشته و یا مضر به سلامت مردم شناخته شده و مشمول مجازات قاچاق کالاهای ممنوع است.

منبع: ایرنا

کد خبر 423016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.