۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
ضد زلزله‌ترین شهر دنیا

توکیو، پایتخت زلزله‌خیزترین منطقه دنیا یعنی ژاپن شهری است که نوآوری و فن‌آوری آن را از آسیب‌های بزرگ ناشی از زلزله حفظ می‌کند و از این شهر مکانی کاملاً مقاوم در برابر آن می‌سازد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ در شهرهای ژاپنی که رخ دادن آن در مقیاسی مشابه در سایر نقاط دنیا تلفات و خرابی‌های بیشمار برجای می‌گذارد، نمایشی از قدرت و تخصص این کشور در محافظت از شهروندانش در برابر خطرات و آسیب‌های لرزه‌ای محسوب می‌شود. در این راه ژاپن فن‌آوری را به خدمت زیرساخت‌ها درآورده است و از هیچ تلاش و هزینه‌ای به‌منظور تحقق سلامت جانی و مالی ساکنین خود فروگذار نمی‌کند.

به لطف سیستم‌های لرزه‌نگاری مشهور تعبیه‌ شده در سراسر این کشور تمامی زمین‌لرزه‌ها ۸۰ ثانیه پیش از وقوع، شناسایی و اقدامات لازم به‌منظور پیشگیری از هر آسیب احتمالی در اثر آن‌ها بکار گرفته می‌شود. تاب‌آوری این کشور در برابر لرزه‌ها، طوفان‌ها و سایر حوادث نمایانگر نقش و اهمیت بسزای استفاده از نوآوری در ساخت و ساز زیرساخت‌ها در راستای حفظ زندگی است.

فناوری‌ها و قرار گرفتن‌شان در خدمت ایمنی شهروندان نتیجه فرآیند طولانی مدت تحقیق و توسعه‌هایی است که در پایان جنگ جهانی دوم آغاز و با ضوابط بسیار سخت ساخت و سازها همراه شد. ژاپن دو سال پس از وقوع نخستین زلزله بزرگ پس از جنگ یعنی در سال ۱۹۵۰ اقدام به تصویب نوعی قانون استانداردسازی ساختمان‌ها کرد که شامل یک برنامه‌ نظارتی سختگیرانه برای وادار کردن شرکت‌های ساختمانی به رعایت اصول جدید می‌شد. این قانون در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۸۱ به‌روز شد و از آن به بعد مقرراتی به آن اضافه شد که با توسعه فناوری‌های جدید ضدلرزه‌ای، پیشرفت‌های مداوم و دستیابی به سطح ایمنی بسیار بالا همراه بود.

با این‌حال تعبیه چنین سیستمی به‌معنای توقف این کشور در سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های مدرن نیست. بنا بر آمار ارائه شده هزینه سالانه نگهداری، تعمیرات و مدیریت خطوط انتقال آب، بنادر، فرودگاه‌ها و سایر خدمات عظیم زیرساختی در سراسر ژاپن تا سال ۲۰۲۳ برابر با ۴۶ میلیارد و یک‌ میلیون دلار تخمین زده شده است.

برای شهری که به‌طور مداوم می‌لرزد محافظت از زندگی و دارایی‌های مردم امری بسیار ضروری است و می‌توان گفت که در حال حاضر توکیو به‌عنوان پایتخت ژاپن یکی از پیشروان جهانی در فناوری‌های مدرن ضدلرزه‌ای و نیز پایگاه مرکزی اجرای برنامه‌های قابل‌توجه آماده‌سازی‌های لرزه‌ای پیش از المپیک ۲۰۲۱ است. این المپیک قرار بود در تابستان سال ۲۰۲۰ برگزار شود اما به علت شیوع کرونا به سال ۲۰۲۱ موکول شد.

انتخاب میزبان برگزاری بازی‌های المپیک مرهون اثبات وجود ویژگی‌های متفاوت و متمایز در یک شهر و کشور است و این میزبانی برای اولین‌بار پس از سال ۱۹۶۴ به توکیو بازگشته است، شهری که هر روز با استفاده از ابتکار، نوآوری و فن‌آوری‌های به روز شده به مقابله با زمین‌لرزه برمی‌خیزد. البته نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش به‌صورت سالانه افزایش می‌یابد ولی توکیو هنوز هم با جدیت از جدیدترین فن‌آوری‌ها در این راه بهره می‌گیرد.

از سوی دیگر در فهرست شهرهای امن واحد اطلاعات اکونومیست که ۶۰ شهر گوناگون جهان را بر اساس معیارهای مختلف از امنیت دیجیتال گرفته تا ایمنی فیزیک بررسی می‌کند، توکیو به‌عنوان امن‌ترین شهر جهان شناخته شده است. یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در این بررسی، ایمنی زیرساخت‌ها است که سطح کیفیت آن‌ها در توکیو به استانداردهای بسیار بالایی رسیده است.

در حالت کلی خطر زلزله بزرگترین محرک دولت مرکزی و شهرهای ژاپن برای سرمایه گذاری روی زیرساخت‌های مدرن تر و کارآمدتر محسوب می‌شود و در توکیو ۸۷ درصد از ساختمان‌ها مطابق با استانداردهای مدرن ضدلرزه‌ای ساخته شده است. بعضی از این بناها مجهز به دامپرهای بزرگی است که امکان حرکت ساختمان با امواج لرزه‌ای بدون آسیب‌رسانی به ساکنان آن‌ها را فراهم می‌آورد و در زیر پارک‌ها، زمین‌های فوتبال و بناهای آن کانال‌های عظیم تخلیه آب به طول ۶ کیلومتر به‌منظور پیشگیری از خرابی‌های ناشی از سونامی و طوفان تعبیه شده است. این مثال‌ها تنها چند مورد از خدمات چشمگیر این شهر به‌منظور تأمین امنیت ساکنانش به حساب می‌آیند.

کد خبر 423004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.