۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
سرگذشت طلا در هفته‌ای که گذشت

فلز زرد، این روزها تحت تاثیر شیوع کرونا نوسانات زیادی را تجربه کرده که گاه حتی کم سابقه بوده است. قیمت هر انس طلا بازه زمانی ۱۵ تا ۱۹ اردیبشهت‌ماه مصادف با چهارم تا هشتم می، رشد تقریبا یک درصد را تجربه کرد اما همچنان در حوالی ۱۷۰۰ دلار باقی ماند تا نوسان طلا در بازه ۱۶۸۰ تا ۱۷۲۰ دلاری محتمل باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طلا همواره یکی از ذخایر امن سرمایه‌گذاران در هنگام بحران بوده و هست. به همین دلیل بروز کوچک‌ترین تنش در جهان که بویی از بحران را به مشام سرمایه‌گذاران برساند باعث افزایش در نرخ این فلز زرد می‌شود. در هفته‌های اخیر قیمت اونس جهانی طلا تحت تأثیر شیوع گسترده بیماری کرونا، نگرانی جوامع از رکود اقتصادی بی سابقه تحت تأثیر این بیماری و همچنین اقدامات مقامات و سران کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا به عنوان دو ابر قدرت اقتصادی جهان، فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را تجربه کرده است.

در هفته پیشین بازار معاملاتی طلا در جهان که بازه زمانی ۱۵ تا ۱۹ اردیبشهت‌ماه مصادف با چهارم تا هشتم می را در بر می‌گیرد، فلز زرد افزایش تقریباً یک درصدی را تجربه کرد اما با توجه به شرایط ناپایدار جهانی، تدوام این رشد یا سقوط آن به قیمت‌های کمتر، محتمل است. با این حال پیش بینی می‌شود، این فلز گرانبها روند متعادلی را در پیش گرفته و در محدوده ۱۶۸۰ تا ۱۷۲۰ دلار نوسان کند.

در اولین روز معاملاتی هفته پیشین یعنی دوشنبه_ چهارم می _ برابر با ۱۵ اردیبهشت، قیمت جهانی طلا با وجود تقویت ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب، نوسان بسیار اندکی را تجربه کرد و در نهایت با کمتر از ۰.۲ درصد کاهش به ۱۶۹۸ دلار رسید. علت مقاومت طلا در برابر کاهش ارزش از دید تحلیلگران، تنش‌ها و نگرانی‌های موجود پیرامون شیوع ویروس کووید ۱۹ بود. بنابراین فلز زرد در این روز در وضعیت متعادل و در نزدیکی ۱۷۰۰ دلار باقی ماند.

قیمت فلز زرد برای تحویل در ماه ژوئن بازار آمریکا نیز با ۰.۳۹ درصد افزایش به ۱۷۰۷ دلار و ۵۰ سنت رسید. این مسئله (تفاوت قیمتی میان معاملات آنی یا نقدی با معاملات آتی طلا) نشان دهنده خوش بینی معامله گران به وضعیت صعودی طلا در ماه آینده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه _۱۴ اردیبهشت_ در یک سخنرانی گفت که «شواهد قابل توجهی مبنی بر اینکه ویروس کرونا از یک لابراتوار چینی منتشر شده است وجود دارد». این مسئله خود می‌تواند نشان از افزایش تنش میان دو غول اقتصادی جهان باشد. دونالد ترامپ نیز طی نطقی افزایش تعرفه‌ها علیه چین را یکی از گزینه‌های موجود دانست و گفت: راه‌های تلافی کردن شیوع ویروس کرونا از شهر ووهان چین را بررسی می‌کند.»

آوتار ساندو، تحلیلگر بازار طلا در مؤسسه فیلیپ فیوچرز گفت: «نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه جنگ تجاری ممکن است مجدداً شعله‌ور شود و چنین نگرانی‌هایی برای بازار طلا نتایج مثبتی دارد. همه این اظهارات مقامات آمریکایی و چینی نشان می‌دهد که دور جدیدی از رویارویی‌ها در زمینه تجاری در راه است.»

تهدید تعرفه‌ای ترامپ تضعیف ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا را در پی داشت. ارزش دلار آمریکا نیز با بازگشت از کف ارزشی ماهانه خود خرید طلا برای معامله گران غیر دلاری را گران‌تر کرد.

روز سه شنبه، دومین روز معاملاتی هفته پیشین، به دنبال کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای، تمایل سرمایه‌گذاران برای ریسک پذیری افزایش یافت اما ادامه تنش‌های قبلی واشنگتن-پکن بر سر شیوع کرونا فلز زرد را در نزدیکی سطح ۱۷۰۰ دلاری باقی بماند. بر همین اساس قیمت طلای آتی برای تحویل در ماه ژوئن آمریکا نیز با حدود نیم درصد کاهش به ۱۷۰۵ دلار رسید.

یکی از نکات قابل توجه در این روز هم تصمیم دونالد ترامپ برای منحل کردن کارگروه مبارزه با کرونا کاخ سفید بود زیرا به اعتقاد وی، آمریکا در حال ورود به فاز دوم مقابله با ویروس یعنی تمرکز بر تبعات شیوع بیماری است. با این حال رئیس جمهوری آمریکا درباره احتمال بازگشت کرونا در برخی ایالت‌های بازگشایی شده هشدار داد.

روز چهارشنبه نیز اگر چه قیمت فلز زرد همانند دیگر روزهای هفته مذکور در تعادل دنبال شد اما همچنان روند کاهشی بسیار آرام خود را نیز حفظ کرد. هر اونس طلا در این روز با کمتر از نیم درصد کاهش به ۱۷۰۰ دلار رسید. طلای آتی برای تحویل در ماه ژوئن آمریکا نیز رقم ۱۷۱۰ دلار را لمس کرد.

مایکل مک کارتی تحلیلگر مؤسسه سی ام سی مارکتس درباره این موضوع گفت: «خوش بینی‌هایی در مورد چشم انداز فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شده زیرا ما در حال فاصله گرفتن از محدودیت‌های اجتماعی هستیم. از سوی دیگر ما تقویت ارزش ین ژاپن به عنوان یک بازار امن سرمایه گذاری را مشاهده کرده و ارزش دلار نیز همچنان بالاست. بنابراین نظرات کاملاً متفاوتی در مورد چشم انداز اقتصاد جهانی وجود دارد.» ارزش دلار نیز برای چهارمین جلسه متوالی در این هفته افزایش یافت طلا را برای سرمایه‌گذاران غیر دلاری گران‌تر کرد.

روزهای پایانی این هفته نیز چندان تفاوتی با روزهای پیشین نداشت اما انتشار آمارهای ضعیف از اقتصاد آمریکا بار دیگر عمق تأثیر بحران کرونا بر اقتصاد این کشور را به رخ کشید و قیمت طلا را پس از کاهش روزهای پیشین افزایشی کرد. روز پنجشنبه _۱۸ اردیبهشت_ قیمت هر اونس طلا امروز در معاملات نقدی با کمتر از نیم درصد رشد به ۱۶۹۱ دلار و قیمت طلا برای تحویل در ماه ژوئن نیز با همین مقدار رشد به ۱۶۹۴ دلار رسید.

تقویت ارزش دلار به بالاترین رقم یک هفته گذشته در این روز، علاوه بر محدود کردن رشد قیمت طلا، معاملات آن را نیز برای خریداران غیر دلاری بیش از پیش گران کرد.

روز جمعه_ هشتم می _ برابر با ۱۹ اردیبهشت اما رشد روز گذشته تداوم پیدا نکرده و کاهش پیدا کرد. قیمت هر اونس طلا در این روز به ۱۷۱۳ دلار در بازار نقدی و ۱۷۲۵ دلار و ۷۰ سنت در بازار آتی (تحویل در ماه ژوئن) رسید.

اگرچه قیمت فلز زرد از ابتدای هفته مذکور تا روز جمعه حدود ۰.۹ درصد رشد داشت اما با وجود انتشار گزارش‌های امیدوارکننده از سوددهی شرکت‌ها، وضعیت اقتصادی آمریکا و بیکاری بی سابقه در آمریکا طی ۷۰ سال گذشته فشار بیشتری بر قیمت این فلز گرانبها وارد خواهد کرد.

کد خبر 422984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.