دنیا به امید کریستوفر نولان!

فیلم جدید کریستوفر نولان به نام "تنت" آخرین امید سینماها و شاید تنها انگیزه مردم برای رفتن به سینماها پس از بازگشایی باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سالن‌های سینما در سراسر دنیا بیش از دو ماه است که تعطیل شده‌اند، تاکنون چند کشور برای بازگشایی سینماها تحت شرایط خاص در حال بررسی شرایط هستند. اما آنچه صاحبان سینما را در سراسر دنیا از بازگشایی ناامید کرده، نبود فیلم‌های شاخص آماده اکران است.

در ماه‌های گذشته تب اکران‌های آنلاین بسیار داغ بود و برخی تولیدات آماده اکران به این سمت رفتند تا دست سالن‌داران بیش از پیش خالی شود. همچنین به دلیل شیوع کرونا و ترس احتمالی مردم از حضور در مکان‌های عمومی نظیر سینماها حتی پس از بازگشایی با پروتکل‌های بهداشتی، استودیوها تصمیم گرفتند تا اکران آثار شاخص خود را حداقل تا ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۰ به تعویق بیندازند.

در روزهای آخر زمستان بسیاری از پروژه‌های مهم هالیوودی در حال طی کردن مراحل آخر ساخت خود بودند تا در تابستان روی پرده نقره‌ای بروند که به دلیل شیوع کرونا ساخت این آثار سینمایی هم متوقف شد. تمام این دلایل دست به دست هم داد تا سینما داران هیچ امیدی برای بازگشایی سینماها نداشته باشند. زمانی که فیلمی نباشد که مردم را مجاب به رفتن به سینما کند، پس دلیلی ندارد سینماها درب‌های خود با وجود تمام خطرات احتمالی باز بگذارند.

در کنار این موارد، سالن‌ها در صورت بازگشایی در هر کجای دنیا مجبورند با نصف ظرفیت به کار خود ادامه دهند و باید بررسی کرد که آیا این کار با وجود هزینه‌های جاری به صرفه است یا خیر. به همین دلایل است که حتی برخی سینماداران بزرگ اعلام کردند که حتی در صورت رفع محدودیت‌ها اقدام به بازگشایی نخواهند کرد.

چندی پیش با بالا گرفتن اعتراض برخی مردم به قوانین قرنطینه در آمریکا و تاکید دولت بر آغاز شرایط عادی برای جلوگیری از رکود اقتصادی، چند ایالت اعلام کردند که سالن‌های سینمایی کوچک می‌توانند فعالیت‌های خود را از سر بگیرند؛ اما این سالن‌ها در پاسخ گفتند که تا زمانی که تولید جدیدی در کار نباشد فعالیتی نخواهند کرد.

در میان این مه غلیظی که اوضاع سینما در سراسر جهان را غبارآلود کرده، یک روزنه امید به نام "تنت" (TENET)، آخرین ساخته کارگردان مشهور سینما یعنی کریستوفر نولان وجود دارد. نولان کار خود را با "ممنتو" آغاز کرد و با "بی‌خوابی" نشان داد که کارگردان صاحب سبکی است. او سپس سه‌گانه "بتمن" را ساخت تا گیشه را نیز تصاحب کند. "تلقین" و "میان‌ستاره‌ای" اوج کار کریستوفر نولان بود، بازی با زمان و مکان، درگیر کردن تمام ذهن مخاطب و احساس گیجی شگفت‌انگیزی که این دو شاهکار نولان به مخاطب می‌داد باعث شد تا او به یکی از محبوب‌ترین کارگردانان بین مخاطبان عام و خاص سینما بدل شود.

این کارگردان حتی به سراغ سوژه‌ای جنگی نیز رفت و فیلم "دانکرک" را ساخت، اما این ساخته او علی‌رغم فروش جهانی بالا در جشنواره‌های مختلف توفیقی نداشت. نولان تنها کارگردانی است که تمام ساخته‌های او جزء لیست ۲۵۰ فیلم برتر سایت معتبر IMDB است.

آخرین ساخته این کارگردان با چنین کارنامه درخشانی "تنت" است که سال گذشته میلادی کار ساخت آن را آغاز کرد و این اثر به تنها امید اقتصاد سینما برای بازیابی خود در دوران پساکرونا تبدیل شده است. حتی چندی پیش سینماداران استرالیا اعلام کردند که تا زمان اکران "تنت" اقدام به بازگشایی سینماهای خود نخواهند کرد.

در حال حاضر نه تنها امید سینماداران استرالیایی، بلکه امید بسیاری از کشورهایی که سینمای جهانی به عنوان یک منبع اقتصادی در آن‌ها وجود دارد به کریستوفر نولان و ذهن خلاق او است. باید منتظر ماند و دید آیا پس از فروکش کردن خشم کرونا "تنت" می‌تواند زخم‌های اقتصادی تعطیلی سینماها را التیام ببخشد؟

کد خبر 422980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.