سونامی وزرای احمدی‌نژاد مقابل قالیباف

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

مجلس دهم از مظلوم‌ترین مجالس بعد انقلاب بود

پروانه مافی درباره اینکه مجلس دهم در روزهای پایانی دوره، بیشتر باید به چه اموری توجه داشته باشد، بیان کرد: در دو هفته باقی‌مانده از مجلس دهم عملاً امکان انجام کار بزرگی وجود ندارد و صرفاً باید به طرح‌ها و لوایح نیمه کاره رسیدگی شود و در نهایت مجلس را به دست نمایندگان دوره بعد سپرد. اما مجلس دهم در بین مجالس ده‌گانه بعد از انقلاب یکی از مظلوم‌ترین مجالس بود، چرا که هم از جانب خودی‌ها و طرفدارانش مورد هجمه و حمله قرار گرفت و هم از طرف رقبا و جناح‌های مقابل مورد حمله بود. طبیعتاً حملات جناح مقابل و رقبای این مجلس که قصد به دست آوردن کرسی‌های مجلس یازدهم را داشتند قوی‌تر بود، ولی مجلس در برابر تمام این هجمه‌ها و تهاجم‌ها ایستاد. طرح‌ها و لوایحی که در این مجلس به تصویب رسید خود گواهی این است. در آینده‌ای نه چندان دور که هجمه‌ها و شعارها پایین بیاید و قضاوت‌های منصفانه آغاز شود قطعاً فعالیت‌های مجلس دهم دیده می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد مجلس دهم تصریح کرد: اگر مصوبات مهمی که در مجلس دهم به تصویب رسید بیش از مجالس قبل نباشد قطعاً کمتر از آنها نیست. اما از نظر من این مجلس گام‌های مهم‌تر و اثرگذارتری حتی نسبت به مجالس گذشته برداشته است، اما از حمایت جدی حتی طرفداران خود نیز برخوردار نبود و این مشکلی است که در جریان اصلاحات بوده و هنوز نیز هست.

جبهه پایداری پشت سر حاجی بابایی ایستاد؟

نامزدهای تصدی ریاست مجلس تقریباً روشن شده اند و حالا همه منتظر هستند تا ببینند پس از آغاز به کار مجلس یازدهم در تاریخ ۷ خرداد، چه کسی خواهد توانست بعد از ۱۲ سال، صندلی ریاست را مال خود کند. در این رقابت اما همگان شانس مرد طرقبه ای سیاست ایران را بیش از بقیه می‌دانند. ادامه گزارش برآوردی کلی از سبد رأی نامزدهاست. ی از اتفاقات مهم اخیر پیرامون رقابت بر سر ریاست مجلس یازدهم، انصرافی بود که علیرضا زاکانی به شکل توئیتری اعلام کرد. او در این باره تاکید کرد: «ضمن احترام به دعوت برخی همکاران، برای حفظ وحدت و انسجام نیروهای انقلاب در مجلس یازدهم، اجرای برنامه تحول را انشاالله در همکاری و هماهنگی با فرد فرد با نمایندگان دنبال خواهم نمود.» این انصراف واکنش بقیه چهره‌های اصولگرایی از جمله قالیباف را در پی داشت؛ واکنشی که نشان می‌داد باید منتظر باشیم در رقابت بر سر ریاست، سبد رأی زاکانی به سمت قالیباف سرازیر شود.

پایداری‌ها که یکی از شروط شأن برای پیوستن به لیست «ایران سربلند»، حذف شخص قالیباف و حتی برخی چهره‌های نزدیک به او بود - تا حدی که وحید یامین پور گزینه متبوع به خود را صرفاً به دلیل حمایت جزئی از قالیباف، مورد بغض خویش قرار دادند - اکنون و در درون مجلس، مشغول تدارک یک دوقطبی قدرتمند با محوریت حاجی بابایی علیه شهردار پیشین تهران هستند.

بنابر شنیده‌ها، این جبهه به وزیر آموزش و پرورش دولت دهم، وعده جمع آوری ۱۷۰ تا ۱۸۰ رأی را داده است. با این حال و با توجه به تمایل سبد آرای زاکانی به سمت قالیباف و ساز جداگانه آرای سیدشمس الدین حسینی یا علی نیکزاد [دو چهره وابسته به گفتمان جدایی طلب احمدی نژاد] بعید به نظر می‌رسد این میزان رأی محقق شود. گرچه برخی شنیده‌ها از سوی چهره‌های عضو پایداری حکایت از احتمال ائتلاف لحظه آخری پایداری‌ها با قالیباف را دارد، ائتلافی که می‌تواند مشابه بستن لیست ایران سربلند همراه با دادن امتیازات ویژه به این جبهه باشد.

خاتمی موافق شورایی شدن رهبری این جریان است؟

علی محمد نمازی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، با اشاره به موضوع نو اصلاح طلبی مطرح شده از سوی چهره‌های اصلاح طلب گفت: اولاً معتقدم که یک سو برداشتی از اظهارات کرباسچی صورت گرفت، زیرا انتقاد کرباسچی بیشتر از ریاست شورای عالی اصلاح طلبان و عارف بود و یک اشاره‌ای هم به رئیس دولت اصلاحات شد که این را مطبوعات و جریانات و تشکل‌های سیاسی خیلی بزرگ کرده و خیلی به آن بها دادند. با این حال به نظرم بیش از ۸۰ درصد از اصلاح طلبان بر روی ادامه روند فعلی رهبری شورای عالی اصلاح طلبان اتفاق نظر دارند. اما هر تشکلی باید مثل هر دستگاه دیگری دائم به بازنگری خود بپردازد و هر طیفی باید به بازخوردهای عملکرد خود توجه داشته باشد و اگر نارضایتی وجود دارد، باید توجه داشته و علت این نارضایتی‌ها را بازبینی کرد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درباره احتمال شورایی شدن رهبری شورای عالی اصلاح طلبان نیز بیان کرد: اولاً رئیس دولت اصلاحات هرگز ادعا را نداشته که رهبر جریان اصلاحات بوده و روحیه خود خاتمی به کار شورایی بسیار نزدیک‌تر است. این مکانیزم هم قبلاً بوده و احتمال دارد که شورای عالی اصلاح طلبان مجدداً بر آن تاکید کنند، اما به نظر می‌آید که قرار است تجدید ساختار به طور جدی تری مورد توجه قرار بگیرد.

نظر رسمی شورای نگهبان درباره طرح مجلس درخصوص نظارت استصوابی اعلام شد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طرح اصلاح برخی قوانین مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی کشور را دارای ایرادها و ابهامات متعدد دانست.

وی با اشاره به نتایج بررسی این طرح در جلسه شورای نگهبان، گفت: علاوه بر ایرادهای متعدد این طرح، فرایند نظارتی پیش بینی شده به موجب این مصوبه از ابعاد مختلف دارای ابهام شناخته شد. کدخدایی، نسبت نحوه رسیدگی به اعتراض داوطلبان و تکالیف مراجع نظارتی مربوط در این مصوبه را با تکالیف مندرج در قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف که سال ۷۸ در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است، از ابهامات این طرح دانست. این طرح همچنین از حیث نسبت ترتیبات اجرایی مقرر با قوانین موجود انتخاباتی دارای ابهام شناخته شد که طبعاً پس از اصلاح در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان درباره آن اظهار نظر می‌کند.

کد خبر 422934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.