به گزارش خبرنگار ایمنا، خبر راهاندازی شبکه آموزش دانش آموزی «شاد» از اول اردیبهشت ماه و تاکید وزارت آموزش و پرورش درباره لزوم پایان یافتن سال تحصیلی تا انتهای این ماه دلیلی برای اطمینان از تداوم آموزشهای مجازی و ادامه تعطیلی مدارس بود.
در حالی که عملاً پرونده این موضوع تا پیش از این بسته شده بود، بار دیگر زمزمههای بازگشایی مدارس در اواخر اردیبهشت از سوی ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا به گوش رسید. رئیس جمهور به عنوان رئیس این ستاد، هفته گذشته در جلسهای با اظهار نظر در مورد زمان بازگشایی مدارس گفت: "امروز در جلسه ما یکی از مسائلی که مطرح شد، گشایش آموزش در مدارس بود. یعنی در مناطقی که کم خطر و یا سفید هستند برای یک مدت دیگر که ۲۰ اردیبهشت پیشنهاد شد با حفظ پروتکلهای بهداشتی مدارس بازگشایی شود و یک ماه هم آموزش ادامه پیدا کند و سپس امتحانات برگزار شود. ما زمان اجرای این طرح را به تأخیر انداختیم، یعنی از ۲۰ اردیبهشت به ۲۷ اردیبهشت موکول میکنیم. وزارت بهداشت، وزارت کشور و آموزش و پرورش باز هم در این زمینه مطالعه کنند، صدا و سیما هم کمک کند تا دلهرهای برای مردم ایجاد نشود و پروتکلها کاملاً مراعات شود. "
این روزها احتمال بازگشایی مدارس مرتباً از رسانههای نزدیک به دولت تکرار میشود، اما اگر قرار بر بازگشایی مدارس باشد، آیا آموزش و پرورش آمادگی رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی را برای حفظ سلامت دانش آموزان دارد؟
یکی از نگرانیهای اصلی در بحث بازگشایی مدارس، تراکم بالای جمعیت کلاسهای درس و حضور دانشآموزان در کنار یکدیگر است. نگرانیهایی هم از سوی والدین مطرح میشود که در صورت بازگشایی مدارس آیا امکان رعایت موارد بهداشتی و از سوی دیگر حفظ فاصله گذاری اجتماعی توسط کودکان وجود دارد؟ حتی اگر نگران وضع کلاسهای درس هم نباشیم، در ساعات زنگ تفریح و حضور دانشآموزان در کنار هم چگونه میتوان حفظ سلامت آنها را تضمین کرد؟
برخی معتقد هستند در صورت بازگشایی مدارس، دانشآموزان باید تقسیم شده و در دو گروه روزهای زوج و فرد و با میزان ساعت کمتر به مدرسه بیایند. نگرانیهای جدی نیز در مورد وقفه آموزشی در مناطق روستایی و آسیب رسیدن به دانشآموزان این مناطق وجود دارد. البته با همت معلمان و بازگشایی مدارس در این مناطق که به دلیل تعداد جمعیت کم دانشآموزان امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد، آموزش حضوری در جریان است.
حال باید پرسید آیا آموزش و پرورش آمادگیهای لازم برای بازگشایی مدارس و فراهم کردن شرایط فاصله گزارش اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی را دارد؟ آیا خانوادههای دانش آموزان اجازه حضور فرزندانشان را سر کلاسهای درس خواهند داد؟ دولت و ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا بر اساس چه معیارهایی تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته است؟
ضرورتی به تشکیل حقیقی کلاسها نیست
محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از هواداران ادامه یافتن آموزشها به صورت مجازی است.
وی درباره برنامههای کمیسیون آموزش برای ادامه آموزشهای مجازی به دانش آموزان گفت: این کمیسیون در هفته گذشته میزبان وزیر آموزش و پرورش بود و در آن جلسه تاکید شد که هیچ نیازی به تشکیل کلاسها به صورت حقیقی نیست؛ زیرا طبق روال سالهای گذشته، هیچ کلاسی نباید پس از ۲۰ اردیبهشت ماه تشکیل شود. در حال حاضر نیز ضرورتی بر تشکیل حقیقی کلاسها نیست.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: در سراسر کشور نزدیک به ۸۰ درصد حجم کتابهای درسی تدریس شده است، بنابراین همین مقدار تدریس شده باید منبع آزمونهای پایان سال دانش آموزان باشد. به جز دانش آموزان پایه دوازدهم، لزومی برای تشکیل کلاسها به صورت فیزیکی برای مابقی پایههای تحصیلی وجود ندارد.
به گفته زاهدی امتحانات دانش آموزان پایه دوازدهم باید به صورت سراسری و استاندارد برگزار شود؛ زیرا آزمون این مقطع تحصیلی در پذیرش دانشگاهها مؤثر است.
کمیسیون بهداشت و درمان مخالف بازگشایی مدارس است
بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز از مخالفت این کمیسیون با بازگشایی مدارس خبر داد.
به گفته وی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته میزبان کادر پزشکی بوده است که در این جلسه به بررسی روند بازگشایی مدارس و دانشگاه پرداخت شد و تمامی اعضای کمیسیون و کادر پزشکی با بازگشایی مدارس و دانشگاهها در این مقطع زمانی مخالف کردند.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی میگوید که تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیمات کارشناسی شده ای است؛ زیرا این تصمیمات بر اساس گزارشات اساتید اپیدمیولوژی و بیماریهای عفونی بوده و رئیس جمهور بر مبنای این گزارشات علمی برخی تصمیمات را اتخاذ میکند.
بنیادی خاطرنشان کرد: هفته گذشته شاهد افزایش آمار مبتلایان به بیماری کویید ۱۹ بودیم، اما خوشبختانه تعداد فوتیهای ناشی از این بیماری در کشور کاهش یافته است. آمارهای این روزها امیدوار کننده است و باید برای ادامه آن رعایت فاصله گذاری اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. امیدواریم مسیر بهبودی و ثبات حفظ شده و برخی تصمیمات موجب تشدید شیوع این بیماری در کشور نشود.
دولت نباید در بازگشایی مدارس عجله کند
حیدر علی عابدی، عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که بازگشایی مدارس در مناطق سفید باعث ایجاد تبعیض با دانش آموزان در دیگر مناطق کشور خواهد شد.
وی در این باره میگوید: در رابطه با بازگشایی مدارس به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهادی دادم و گفتم که باید در این ماه پایان سال تحصیلی را اعلام کنند؛ زیرا با بازگشایی مدارس در نقاط سفید با دانش آموزان در دیگر نقاط کشور تبعیض ایجاد شده و باعث ایجاد عقبماندگی تحصیلی میان دیگر دانش آموزان خواهد شد. عدالت آموزشی ایجاب میکند در این مقطع زمانی سال تحصیلی پایان یابد.
به گفته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی حدود ۳۰ در صد از دروس دانش آموزان کشور باقی مانده و در صورتی که برخی از مدارس در مناطق سفید فعال شود بازتاب مطلوبی نخواهد داشت. از نظر پزشکی نیز بازگشایی مدارس ریسک بزرگی بوده و خانوادهها حاضر به پذیرش آن نخواهند شد. دولت نباید در بازگشایی مدارس عجله کند.
نظر شما