۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
نفت در کشاکش عرضه و تقاضای کرونایی

قیمت نفت برنت در هفته‌ای که گذشت (۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت ماه مصادف با چهارم تا نهم می) پس از روزها کاهش قیمت و ثبت کمترین قیمت تاریخ خود، اندکی جان گرفت و دوباره به سطوح قیمت نزدیک ۳۰ دلار بازگشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نفت که بی شک یکی از مهمترین مواد اولیه سوخت جهانی است و همبستگی زیادی با میزان رشد اقتصادی جهان دارد، این روزها تحت تأثیر شیوع گسترده کرونا در جهان با رکود چشمگیری مواجه شده است. در هفته گذشته، بازار جهانی نفت تحت تأثیر دو عامل مهم نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرد.

نفت در هفته‌ای که گذشت (۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت ماه مصادف با چهارم تا نهم می) پس از روزها کاهش قیمت و ثبت کمترین قیمت تاریخ خود، اندکی جان گرفت و دوباره به سطوح قیمت نزدیک ۳۰ دلار بازگشت.

قیمت نفت در اولین روز معاملاتی هفته پیشین، تحت تأثیر نگرانی از تنش میان دو ابر قدرت اقتصادی جهان یعنی چین و آمریکا و تأثیر این تنش بر فرایند ترمیم اقتصادی در دوران پسا کرونایی، شاهد کاهش بود. هر بشکه نفت خام آمریکا در این روز با یک دلار و ۴۶ سنت معادل ۷.۶ درصد کاهش به ۱۸ دلار و ۲۷ سنت رسید. قیمت نفت برنت هم تا ۲۵ دلار و ۵۳ سنت پایین آمد اما پس از این کاهش با اندکی تعدیل و افت ۹۰ سنتی نسبت به قیمت پایانی جلسه قبل به ۲۵ دلار و ۵۴ سنت رسید.

مؤسسه بی کر هاگز روز جمعه هفته گذشته اعلام کرد که شرکت‌های حفاری آمریکایی در هفته منتهی به اول ماه می ۵۳ سکوی حفاری نفتی را تعطیلی و تعداد کل سکوها را به ۳۲۵ مورد رسانده‌اند که کمترین تعداد در چهار سال به شمار می‌رود.

روز سه شنبه، ۱۶ اردیبهشت و پنج می، قیمت نفت در مقایسه با افت روز گذشته خود اندکی تعدیل شد و با وجود اینکه برخی از ایالت‌های آمریکا، کشورهای اروپایی و آسیایی شروع به بازگشایی تدریجی فعالیت‌های اقتصادی کردند، ابراز امیدواری به افزایش مصرف سوخت را بیشتر و در نتیجه قیمت نفت را اندکی بهبود بخشید. با این حال نگرانی‌های موجود و از بین نرفتن کرونا همچنان به عنوان مانعی بزرگ برای جلوگیری از رشد قیمت نفت محسوب می‌شود.

قیمت نفت برنت دریای شمال در این روز با یک دلار معادل ۴.۱ درصد افزایش به ۲۸ دلار رسید. بنابراین با این افزایش قیمت، نفت برنت ششمین روز خود را پشت سر گذاشت که به طور متوالی افزایش قیمت را تجربه کرده است.

دانیل هاینس، تحلیلگر بازار نفت در گروه بانکی ای ان زد در این باره گفت: «با توجه به شدت کاهش تقاضا، بازارها احتمالاً خیلی سریع به هرگونه خبر خوب در مورد بازگشایی اقتصادی واکنش نشان می‌دهند.»

تعدادی از تحلیلگران نیز معتقدند تقاضای جهانی برای نفت احتمالاً در ماه آوریل تا ۳۰ درصد کاهش یافته و ترمیم آن کند خواهد بود، به ویژه به این دلیل که انتظار می‌رود فعالیت شرکت‌های هوانوردی همچنان تا ماه‌ها تعطیل باقی بماند.

روند نوسانات قیمت در اواسط هفته پشین نیز چندان متفاوت از سیار روزها نبود. پس از افزایش بیش از انتظار ذخایر نفت آمریکا و تداوم حجم پایین تقاضا به دلیل محدودیت‌های کرونایی، سرمایه گذاران روی ریسک‌های مازاد عرضه تمرکز کردند و بنابراین قیمت نفت پس از افزایش حدود ۱۴ درصدی اندکی کاهش یافت. هر بشکه نفت خام آمریکا پس از پنج جلسه متوالی افزایش، با ۱۴ سنت کاهش به ۲۴ دلار و ۴۱ سنت رسید. نفت برنت هم مقداری اصلاح داشته و به کمتر از ۳۱ دلار رسید.

این کاهش قیمت نفت برنت، به زنجیزه افزایشی قیمت نفت برنت پایان داد و باعث شد قیمت این نفت پس از شش جلسه معاملاتی مثبت، منفی شود.

نفت وست تگزارs نیز تحت تأثیر گزارش انستیتوی نفت آمریکا کاهشی شد. پس از آنکه گزارش انستیتوی نفت آمریکا نشان داد میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته ۸.۴ میلیون بشکه رشد داشته است قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت شاهد کاهش بود. تحلیلگران هشدار می‌دهند که برقراری توازن مجدد در بازار به زودی اتفاق نخواهد افتاد.

لاچلان شاو تحلیلگر نشنال بانک استرالیا در این باره معتقد است: «ما داریم در مورد عادی شدن عرضه و تقاضا صحبت می‌کنیم اما برای این منظور راه درازی در پیش داریم. کاهش عرضه زیادی در حال رخ دادن است. همچنین نشانه‌های اولیه ای از افزایش تقاضا دیده می‌شود که می‌تواند موجب کاهش حجم نفت ذخیره شده باشد.»

در این میان اما برخی اظهار نظرها، توجه دیگران را به خود جلب کرده است. برای مثال اظهارات مسئولان شرکت دایموندبک انرژی یکی از این نظرات است که بر اساس آن اگر نفت خام آمریکا به بالای ۳۰ دلار برسد فعالیت‌های حفاری مجدداً احیا خواهد شد.

با نزدیک شدن به آخرین روزهای معاملاتی نفت در هفته گذشته، قیمت هر بشکه نفت برنت پس از کاهش ۴ درصدی در روز چهارشنبه، با ۱۲ سنت معادل ۰.۴ درصد رشد به ۲۹ دلار و ۸۴ سنت رسید.

مؤسسه کپیتال اکونومیکس با انتشار یادداشتی درباره این مسئله نوشت: «جدیدترین گزارش در مورد میزان ذخایر نفت خام آمریکا نشان می‌دهد که پس از چند هفته فاجعه بار، فشار بر روی بازار نفت آمریکا در حال کم شدن است. با این وجود، ما احتمال بروز تلاطم مجدد در هفته‌های آتی را رد نمی‌کنیم.»

اگرچه به دلیل افزایش امیدواری‌ها به افزایش قیمت نفت، این ماده معدنی از استقبال بیشتری برخوردار شده است اما همچنان مقادیر قابل توجهی از نفت تولیدی در حال ذخیره شدن بوده و بنابراین شکاف عمیقی بین عرضه و تقاضا وجود دارد.

در همین حال، عراق دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، هنوز به مشتریان خود در مورد محدود کردن صادرات نفت خود اطلاع رسانی نکرده و این نشان می‌دهد که این کشور به طور کامل از توافق کاهش تولید اوپک پلاس پیروی نمی‌کند؛ مسئله‌ای که چندان به نفع بازار طلای سیاه نیست.

روز جمعه نیز بازار انرژی در کشاکش عوامل قبلی بود اما در نهایت فشار تقاضا بر عرضه چربید و قیمت این ماده معدنی شاهد رشد بود. قیمت هر بشکه نفت برنت در این روز با تنها ۴۷ سنت ۲۹ دلار و ۳۳ سنت رسید. تجار نفتی با اشاره به آمارهای مؤسسه جنسکیپ معتقدند: «میزان ذخایر نفت خام آمریکا در مرکز ذخیره سازی نفت کوشینگ در اوکلاهاما در هفته منتهی به پنج می شاهد رشد حدوداً ۴۰۷ هزار بشکه‌ای بوده است.»

با اینکه بازگشایی بخش‌هایی از اقتصاد جهانی خبر خوشی برای جهان و به ویژه بازار انرژی و نفت محسوب می‌شود اما به نظر می‌رسد روند تعادلی قیمت نفت همچنان ادامه داشته و بیش از این افزایش پیدا نکند. پر شدن مخازن ذخیره سازی نفت می‌تواند به هشداری برای کاهش قیمت دوباره طلای سیاه تبدیل شود.

کد خبر 422909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.