ویتامین D مرگ و میر ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد

مطالعات اخیر محققان دانشگاه نورث‌وسترن آمریکا نشان می‌دهد ویتامین D نه ‌تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، بلکه در کاهش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا مؤثر است.

به گزارش ایمنا، این مطالعه بر اساس تجزیه تحلیل و اطلاعات بیمارستان‌ها و کلینیک‌های سراسر چین، آمریکا، ایران، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، سوئیس و انگلیس انجام شده است. نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد سطح ویتامین D بیماران کشورهای ایتالیا، اسپانیا و انگلیس که میزان مرگ و میر ناشی از کووید -۱۹ در آن‌ها بالا است، در مقایسه با مبتلایان نقاطی که نرخ مرگ و میر بالایی ندارند، پایین است.

البته این مطالعه بدان معنا نیست که افرادی با کمبود ویتامین D به سمت مصرف مکمل‌های ویتامین D هجوم آورند و محققان در این زمینه هشدار داده‌اند. هدف از این مطالعه توسعه درمان‌های مؤثر برای ویروس جدید کرونا و توجه افراد به تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن است. در ادامه این پژوهش آمده است: رابطه تنگاتنگی بین سطح ویتامین D و طوفان سایتوکین وجود دارد؛ طوفان سایتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیر طبیعی ایمنی است.

این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علائمی مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد. در بیماران مبتلا به کووید -۱۹ این عارضه می‌تواند منجر به تورم بافت ریه شود.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد ویتامین D نه تنها سیستم ایمنی ذاتی (innate immune systems) بدن را تقویت می‌کند، بلکه از بیش‌فعال‌شدن سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند. در ادامه آمده است ویتامین D با کاهش عوارض و شدت بیماری، نرخ مرگ و میر را کاهش می‌دهد؛ نور خوشید، ماهی، زرده تخم مرغ، پنیر، جگر گوساله و قارچ از مهم‌ترین منابع ویتامین D محسوب می‌شوند.

منبع: ایرنا

کد خبر 422896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.