رشد منفی ۸۰ درصدی نرخ گردشگری

نرخ رشد گردشگری و همچنین میزان جابجایی گردشگری بین‌المللی در سه ماهه سال جاری میلادی رشد منفی ۲۲ درصدی را تجربه کرد و پیش بینی می‌شود در تابستان این نرخ تا ۸۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) گزارشی درباره اعداد و ارقام مختلف صنعت گردشگری از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا منتشر کرده است. بر این اساس بیماری کووید ۱۹ در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ باعث کاهش ۲۲ درصدی نرخ رشد گردشگری شده است. این سازمان پیش بینی کرده که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ گردشگری ممکن است با کاهش نرخ رشد ۶۰ تا ۸۰ درصدی مواجه شود. این اتفاق زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا را به خطر می‌اندازد و تمام اهداف توسعه پایدار را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

چندی پیش زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری گفته بود: "گردشگری ضربه بسیار سختی خورده است، میلیون‌ها شغل در خطر قرار گرفتند و این شرایط اقتصادی فعالان این صنعت را در وضعیت بسیار دشواری قرار داده است".

در روزهای ابتدایی قرنطینه، میزان گردشگران ورودی در جهان ۵۷ درصد کاهش یافت و با ادامه شرایط این عدد حتی کمتر هم شد. این یعنی دنیا ۶۷ میلیون گردشگر بین‌المللی را از دست داد و ضرری ۸۰ میلیارد دلاری بر صنعت گردشگری وارد شد.

در این بین منطقه آسیا و اقیانوسیه با ریزش ۳۵ میلیون نفری تعداد گردشگران بیشتری کاهش را تجربه کرد. اروپا نیز با از دست دادن ۲۲ میلیون گردشگر در جایگاه بعدی قرار دارد. همچنین گردشگری ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ نرخ رشد متوسط منفی ۱۵.۸ درصدی را ثبت کرده است.

میزان نرخ رشد صنعت گردشگری از سال ۲۰۰۰

سناریوهای مختلف گردشگری در ادامه سال ۲۰۲۰

در ادامه این گزارش تاکید شده چشم‌اندازهای مختلف صنعت گردشگری از ابتدای شیوع ویروس کرونا چندین بار کاهش داشته و پیش بینی‌ها نادرست از آب درآمده و این غیر قابل پیش بینی بودن شرایط حاکم را نشان می‌دهد. با این حال اگر این روند ادامه پیدا کند گردشگری با رشد منفی ۵۸ الی ۷۸ درصدی بر اثر پاندمی کرونا مواجه خواهد شد. سناریوهای مختلفی بر اساس سه پیش بینی متفاوت از تاریخ اعلام وضعیت سفید و بازگشایی مرزها صورت گرفته است.

بر این اساس در صورتی که در ماه جولای (اوایل تابستان) وضعیت سفید اعلام شود گردشگری رشد منفی ۵۷ درصد را تجربه خواهد کرد؛ اگر این اتفاق در سپتامبر (ابتدای پاییز) رخ دهد گردشگری رشدی منفی ۷۰ درصد و اگر در دسامبر (زمستان) وضعیت به حالت عادی بازگردد گردشگری منفی ۷۸ رشد خواهد کرد.

بر اساس این سناریوها گردشگری بین ۸۵۰ میلیون تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون گردشگر را از دست خواهد داد. همچنین صنعت گردشگری ضرری بین ۹۱۱۰ میلیارد دلار تا بیش از یک تریلیون دلار را تجربه خواهد کرد. ضمن اینکه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون شغل مستقیم در صنعت گردشگری به خطر خواهد افتاد.

مقایسه میزان گردشگری ورودی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰

بازیابی صنعت گردشگری در ۲۰۲۱

سازمان جهانی گردشگری پیش بینی کرده که در سال ۲۰۲۱ و با پایان پاندمی کرونا گردشگری داخلی رشدی بسیار سریع‌تر نسبت به گردشگری بین‌المللی خواهد داشت. دوران بازیابی صنعت گردشگری از ماه‌های آخر سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد، اما بخش بزرگ آن در سال ۲۰۲۱ اتفاق خواهد افتاد. بر اساس تجربیات قبلی گردشگری تفریحی با سرعت بسیار سریع بار دیگر رشد خواهد کرد. همچنین میزان سفرها با انگیزه ملاقات دوستان، خانواده و قرارهای کاری نیز با سرعت سرعت رشد بیشتری نسبت به دیگر گونه‌های گردشگری خواهد داشت.

تخمین‌ها در مورد بازایابی اوضاع سفر و گردشگری در آفریقا و خاورمیانه نیز مثبت است و کارشناسان انتظار آغاز این روند در سال ۲۰۲۰ را دارند. بدبینانه‌ترین پیش بینی در مورد منطقه آمریکا است و انتظار می‌رود تا پایان ۲۰۲۰ خبری از گردشگری در این کشورها نباشد. درباره اروپا و دیگر نقاط دنیا هم پیش بینی می‌شود که به احتمال زیاد از پایان ۲۰۲۰ روند بازیابی صنعت گردشگری در این منطقه آغاز شود.

کد خبر 422809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.