استان اصفهان سالانه ۳۰ سانتی متر اُفت سطح آب زیرزمینی دارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: استان اصفهان سالانه ۳۰ سانتی متر افت سطح آب زیرزمینی دارد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه فرونشست زمین براثر برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی رخ می‌دهد، اظهار کرد: این پدیده در ۲۰ سال گذشته در استان اصفهان به علت شرایط اقلیمی و جغرافیایی آن و کاهش بارش‌ها شدید تر شده است.

وی با بیان اینکه یک سوم از مساحت استان اصفهان بیابانی و کویری است، افزود: متوسط بارندگی سالانه در این استان ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلی متر است که یک سوم بارش کشور و یک هشتم جهان برآورد می‌شود و این اقلیم شرایط خشکی و خشکسالی را در این استان فراهم کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خشکسالی‌های متعدد، افزایش جمعیت و برداشت آب و بار گذاری‌ها بیش از حد را علت کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی دانست و گفت: با وجود اینکه برداشت آب زیرزمینی باید به گونه‌ای باشد که منابع آب قابل جبران باشد اما در سال‌های اخیر به دلیل وجود خشکسالی استفاده از ظرفیت آب‌های زیرزمینی افزایش یافته است؛ کمبود بارش و خشکی رودخانه زاینده رود نیز از عوامل مؤثر در افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی بوده است.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: استان اصفهان دارای ۳۹ زیرحوضه آبریز یا دشت که از این شمار ۱۲ دشت ممنوعه و هشت دشت مانند اردستان، نطنز، مهیار شمالی و جنوبی و دشت کاشان بحرانی ممنوعه است.

وی با بیان اینکه نشست زمین به علت خشکسالی در آبخوان‌های محصور و نیمه محصور از مواد آبرفتی تحکیم نشده و نیمه تحکیم بیشتر است، ادامه داد: برداشت‌های آب زیرزمینی و خارج شدن آب از منافذ امکان متراکم شدن مواد تا عمق ۳۰۰ متر را فراهم می‌کند از این رو هرچه بیشتر باشد تراکم نیز افزایش می‌یابد.

شیشه فروش با بیان اینکه نشست زمین باعث ایجاد شکاف‌هایی عمیق در سطح زمین می‌شود، خاطرنشان کرد: توسعه ناپایدار کشاورزی، وجود چاه‌های مجاز و غیرمجاز، افزایش برداشت‌ها و کمبود بارش منجر به فرونشست و با خروج آب از لایه‌های خاک موجب متراکم شدن آبخوان‌ها می‌شود.

بستن ۸۳۷ چاه غیر مجاز در سال ۹۸

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه فرونشست پنج سال پیش به ۳۰۰ واحد مسکونی شهر دامنه خسارت وارد کرد، گفت: دشت دامنه ممنوعه است و طرح‌های مطالعاتی و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در این شهر در حال اجراست.

وی با بیان اینکه پدیده فرونشست در ۴۵۰ دشت کشور شناسایی شده است، افزود: این پدیده در دشت مهیار، کاشان، برخوار، اردستان و فلاورجان استان اصفهان مشاهده شده که شرکت آب منطقه‌ای استان در حال اجرای مطالعات و برنامه ریزی برای طرح تعادل بخشی در این مناطق بحرانی است.

شیشه فروش با بیان اینکه ۸۳۷ چاه غیرمجاز سال ۹۸ پر و مسلوب المنفعه (ملکی که برای مالک سودی ندارد) شده است، اضافه کرد: سال گذشته پروانه بهره برداری دو هزار و ۳۶۰ چاه مجاز نیز اصلاح و تعدیل شده است؛ همچنین ۴۵۰ کنتور حجمی هوشمند نصب و بیش از ۴۰۰ ادوات غیرمجاز حفاری توقیف کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: استان اصفهان سالانه ۳۰ سانتی متر افت سطح آب زیرزمینی دارد.

فرورفتگی زمین به علت فرسودگی خطوط آب و فاضلاب شهر اصفهان

وی به زمین لغزش و فرورفتگی زمین بر اثر وقوع روان آب‌ها اشاره و اظهار کرد: علت اصلی این پدیده نیز تخلیه آب زیرزمینی است اما گاهی به علت فرسودگی شبکه‌های آب و فاضلاب فرورفتگی زمین را شاهد هستیم که از جمله می‌توان به حادثه اخیر در خیابان میرزا ظاهر اشاره کرد گاهی نیز فرورفتگی به علت وجود یک قنات زیر شهر به وجود می‌آید.

شیشه فروش یکی از اقدامات مؤثر برای جلوگیری از فرونشست را اجرای طرح‌های آبخیزداری دانست و گفت: تشکیل کارگروه ویژه در زمینه کنترل و پیشگیری از فرونشست زمین، اجرای طرح‌های تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و تغییر الگوی کشت از جمله اقدامات برای جلوگیری از تشدید فرونشست در استان است.

وی تصریح کرد: استمرار جریان رودخانه زاینده رود و تأمین حقابه تالاب گاوخونی بر کاهش پدیده فرونشست می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

شیشه فروش با بیان اینکه از سال ۹۴ تاکنون بیش از ۶ هزار چاه غیر مجاز مسلوب المنفعه شده است، اضافه کرد: یکصد هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی استان اصفهان به سیستم نوین آبیاری مجهز است زیرا در راستای طرح سازگاری با کم آبی توسعه گلخانه‌ها و مصرف بهینه آب بسیار اهمیت دارد.

کد خبر 422790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.