ترکش کرونا بر بدنه اقتصادی داروخانه‌های اصفهان

داروخانه‌ها یکی از مراکز اصلی در خط مقدم مقابله با کرونا بودند این در حالی است که در این زمینه نه تنها خدمات این مراکز دیده نشد بلکه در بازه‌ای از زمان مورد اتهام سوء استفاده از شرایط قرار گرفته در حالی که فشار اقتصادی زیادی ناشی از شیوع این بیماری بر آنها وارد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شیوع کرونا در ایران مراجعه مردم به داروخانه‌ها برای خرید اقلام بهداشتی افزایش چشمگیری داشت و این در حالی بود که بسیاری از داروخانه‌ها همزمان با آغاز این بحران با مشکل کمبود اقلام مورد نیاز مردم مواجه شدند و برخی شهروندان به این شرایط معترض شده و به گونه‌ای فکر می‌کردند که صاحبان داروخانه‌ها قصد انبار کردن این اقلام را دارند، تا زمانی که وزارت بهداشت گزارش‌های مختلفی در خصوص تولید اقلام بهداشتی و چرایی کمبود و یا حتی نبود این اقلام ارائه کرد و تا حدودی صاحبان داروخانه‌ها از انگ احتکار مبرا شدند.

اما از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که داروخانه‌ها نیز در این شرایط از ترکش‌های بحران اقتصادی کرونا در امان نمانده و امروز با گذشت حدود چهار ماه از ورود این بیماری به کشور با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو شده‌اند.

در این راستا و به منظور بررسی وضعیت فعالیت داروخانه‌های استان اصفهان و همچنین میزان ضرر و زیان این مراکز در بحران کرونا با ابوالفضل اصلانی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید...

در حال حاضر چه تعداد داروخانه در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فعال است؟ در دوران بحران کرونا چه تعداد از این داروخانه‌ها فعال و چه تعداد تعطیل بودند؟

در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۸۲۰ داروخانه خصوصی، هشت داروخانه دولتی، نظامی، هلال احمر و ۵۴ داروخانه بیمارستانی مشغول فعالیت هستند.

در دوران بحران کرونا همه داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه مشغول فعالیت بودند حتی در تعطیلات نوروز علاوه بر داروخانه‌های شبانه روزی حدود یک چهارم از سایر داروخانه‌ها هم داوطلبانه از تعطیلی خودداری کردند و به ارائه خدمات ادامه دادند.

با توجه به تعطیلی مطب پزشکان و محدودیت پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها و به تعویق افتادن اعمال جراحی وضعیت اقتصادی داروخانه‌ها در بحران کرونا چگونه بود؟

در بحران کرونا عدم ارائه نسخه به دلیل تعطیلی عمده مطب‌ها و درمانگاه‌های خصوصی، کاهش شدید خرید اقلام آرایشی و بهداشتی به دلیل قرنطینه شدن، الزام به خرید نقدی اقلام ضدعفونی کننده و سود پایین آن‌ها و بالاخره مصادف شدن با ایام سال نو و لزوم پرداخت عیدی و سنوات کارکنان، داروخانه‌ها با فشار اقتصادی کم سابقه‌ای مواجه شدند که نتیجه آن برگشت خوردن بی سابقه چک‌های سر رسید شده آنها نزد شرکت‌های پخش دارو و دست به دامن بانک‌ها شدن برای اخذ وام توسط بسیاری از مؤسسان داروخانه‌ها شد.

برآورد شما از خسارات اقتصادی وارد شده بر داروخانه‌ها چقدر است؟

بر اساس بررسی‌های انجام شده از همکاران داروساز برآورد می‌شود حداقل در سه ماه اسفند ۱۳۹۸ لغایت اردیبهشت ۱۳۹۹ ماهیانه ۱۵۰ میلیارد ریال به داروخانه‌ها بر اثر کرونا زیان وارد شده باشد.

چه تعداد داروخانه در بحران کرونا آسیب دیدند؟

به علت فراگیر بودن تبعات شیوع کرونا باید گفت همه داروخانه‌های خصوصی آسیب دیده‌اند اما میزان آسیب داروخانه‌های مستقر در مراکز پزشکی و مجتمع‌های تخصصی بیشتر بوده و حدود ۷۵ درصد درآمد آنها کسر شده است؛ آسیب وارده به داروخانه‌های محلی و حاشیه‌ای کمتر بوده و حدود ۳۰ درصد درآمد آن‌ها کسر شده است.

برنامه‌ای برای جبران خسارت داروخانه‌ها دارید؟

نظر به اینکه منابع خاصی در اختیار دانشگاه برای اینگونه موارد نیست و رسالت اصلی معاونت غذا و داروی دانشگاه در قبال داروخانه‌ها تأمین اقلام دارویی و اقلام پیشگیری از کرونا و نظارت بر حسن انجام وظیفه داروخانه‌ها است، وظیفه اصلی صیانت از منافع صنفی و حرفه ای داروسازان در حیطه وظایف انجمن داروسازان می‌باشد.

مهم‌ترین خدمات ارائه شده از سوی داروخانه‌ها در بحران کرونا چه بود؟

انتظار عموم جامعه از داروخانه‌ها در این شرایط، تأمین کامل مایحتاج پیشگیری از کرونا بوده است که متأسفانه به دلیل کمبود برخی اقلام، به جز فرآورده‌های ضدعفونی کننده که به اندازه کافی تأمین شد، در مورد ماسک و دستکش به دلیل اولویت کادر درمان به داروخانه‌های خصوصی تخصیص داده نشد و داروخانه‌ها از این بابت تحت فشار زیادی قرار گرفتند.

البته مهم‌ترین خدمتی که در این ایام داروسازان به جامعه کردند و از نظرها مغفول مانده و حق آن ادا نمی‌شود، این است که به دلیل بسته بودن عمده مطب‌ها از یکسو و پرهیز مردم از مراجعه به بیمارستان‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، تنها پناهگاه مردم برای دریافت مشاوره حضوری، استمرار دارو درمانی بیماری‌های مزمن قبلی و پاسخ به سوالات متعدد در زمینه بیماری کرونا و راهنمایی بیماران برای مراجعه به پزشکان و مراکز ریفرال کرونا داروسازان بودند.

داروخانه‌ها علیرغم خطر ابتلای برخی کارکنان و مسئولان فنی عرصه را خالی نکردند و به ارائه خدمات خود ادامه دادند، در حالی که به شدت از طرف رسانه‌ها و برخی دیگر ناآگاهانه بدلیل کمبود ماسک و دستکش و در سه هفته اول اسفند ماه کمبود ضدعفونی کننده ها در مظان اتهام سوء استفاده از شرایط قرار داشتند.

آیا از جامعه کارکنان داروخانه‌ها در استان اصفهان مبتلای قطعی به کرونا شناسایی شد؟

کارکنان داروخانه‌ها اعم از دکتر داروساز و تکنسین‌های دارویی بعد از پزشکان عمومی در کنار کارکنان آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی از پرسنلی هستند که بسیار در معرض گرفتار شدن به ویروس کرونا قرار داشته و دارند و طبق اطلاعات واصله از انجمن داروسازان اصفهان سه نفر از کارکنان داروخانه‌های تحت پوشش از جانباختگان بحران کرونا هستند.

گفت‌وگو از: مریم یاوری - خبرنگار ایمنا

کد خبر 422789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    2 1
    ما در حال ورشکست شد نیم
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    4 0
    درود چه عجب یکی هم یادی ازما کرد. این چند وقت که فقط فحش خوردیم بعد چندماه خبری هم از داروخانه ها کار کردین.