نظر سازمان محیط زیست درباره پارک وحش صفه چیست؟

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان متولی حفاظت از حیات وحش است و مسئول راه اندازی باغ وحش نیست، گفت: بستن باغ وحش صفه اصفهان در صورتی که تصمیم مدیریتی این استان باشد، روند آن باید مدیریت شده با حوصله و همکاری متولیان امر انجام شود.

شهاب الدین منتظمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دومین سالی است که سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گونه مجوزی برای تأسیس"باغ وحش" صادر نکرده است، اظهار کرد: این سازمان نیز مخالف وجود باغ وحش غیر استاندارد است اما شرایط کنونی باغ وحش‌ها باید مدیریت شود.

وی ادامه داد: اگر پارک وحش صفه اصفهان ۶ سال پیش مجوز نمی‌گرفت سازمان حفاظت محیط زیست نیز از جابجایی، افزایش و زادآوری گونه‌های حیات وحش در این مکان جلوگیری می‌کرد؛ این سازمان به نحوه استقرار گونه‌ها در آنجا اعتماد داشت اما اگر شورای شهر اصفهان به دلایلی ممکن است تصمیم به تعطیلی باغ وحش بگیرد باید فرصت دهد تا محیط زیست با حوصله جمعیت گونه‌های جانوری را مدیریت کند.

تاکید بر ایجاد باغ وحش استاندارد برای حفاظت و تیمار حیوانات

مدیرکل حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این سازمان اگرچه متولی حفاظت از حیات وحش است اما مسئول راه اندازی باغ وحش نیست، محیط زیست هرگز باغ وحش راه اندازی نمی‌کند.

وی با بیان اینکه بستن یک باغ وحش امری بسیار دشوار است و واگذاری حیوانات آن به سایر باغ وحش‌ها باید بسیار حساب شده انجام شود، گفت: بهتر است مدیران استان اصفهان تصمیم بگیرند در آن مکان یک باغ وحش استاندارد ایجاد شود تا ضمن حفاظت و تیمار حیوانات به گونه‌های آسیب دیده برای بازگشتن سریع‌تر به دامان طبیعت کمک شود.

بستن باغ وحش صفه به همراهی و همکاری نیاز دارد

منتظمی اضافه کرد: اگر تعطیلی باغ وحش صفه تصمیم مدیریتی در سطح استان اصفهان باشد و همکاران ما در این استان نیز با آن هم نظر باشند دستکم باید فرصتی برای مدیریت جمعیت گونه‌ها داده شود، اینگونه نیست که در مدت یک هفته بتوان بیش از ۳۱۸ حیوان را از این باغ وحش بیرون کرد این مهم باید مدیریت شده و با حوصله، همراهی و همکاری انجام شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گونه‌های موجود در آن باغ وحش به مراتب بیشتر به همراهی، حفاظت، چک آپ سلامت و تأمین غذا نیاز دارند؛ نمی‌توان در پی یک اتفاق بلافاصله در باغ وحش را بست.

وی با بیان اینکه برخی باغ وحش‌های کشور کمترین استاندارد لازم را ندارند، گفت: دوستداران حیات وحش به هنگام بازدید از این مکان‌ها از وضعیت موجود گله می‌کنند و توقف فعالیت و بسته شدن باغ وحش‌ها را خواستار می‌شوند در حالی که گونه‌های حیات وحشی را که سال‌ها در باغ وحش و در اسارت بودند، نمی‌توان به راحتی در طبیعت رهاسازی کرد.‌

بسیاری از حیوانات باغ وحش‌ها امکان بازگشت به طبیعت را ندارند

منتظمی افزود: بسیاری از گونه‌هایی که در باغ وحش زندگی کرده‌اند امکان رهاسازی و بازگشت به طبیعت را ندارند از این رو یا باید به سایر مراکز تحویل داده شوند و یا باغ وحش گونه‌های زیستی جدیدی وارد نکند تا حیوانات موجود در آن عمر طبیعی خود را بگذرانند، با از بین رفتن آنها باغ وحش به مرور قابلیت خود را از دست خواهد داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعطیلی یک باغ وحش باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود، خاطرنشان کرد: برای واگذاری حیوانات یک باغ وحش به سایر باغ وحش‌ها نیز باید در نظر گرفت که بسیاری از آنها ظرفیت پذیرش گونه‌های جدید باغ وحش دیگر را ندارند از این رو برای تعطیلی یک باغ وحش نمی‌توان رهاسازی و انتقال حیوانات به سایر باغ وحش‌ها را راهکار مناسبی دانست.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از سوی دیگر در طبیعت گونه‌هایی وجود دارد که به هر دلیلی آسیب می‌بینند و رهاسازی  آنها امکان پذیر نیست از این رو باید مراکزی برای تیمار، نگهداری و قرنطینه این حیوانات وجود داشته باشد و چه بسا بسیاری از آنها تا پایان عمر به حمایت و نگهداری در آن شرایط نیاز دارند و این گونه‌ها را در اسارت حفظ می‌کنیم.

باغ وحش‌ها سطح کیفی برای نگهداری از حیوانات را ارتقا دهند

وی با بیان اینکه شرایط موجود برخی باغ وحش‌های کشور تأسف آور است، تاکید کرد: باغ وحش‌ها باید سطح کیفی خود را برای نگهداری از حیوانات ارتقا دهند و حداقل رفاه و آرامش برای گونه‌های حیات وحش فراهم باشد و اضطراب آنها کاسته شود.

منتظمی با اشاره به تصمیم برخی باغ وحش‌ها برای تبدیل شدن به نقاهتگاه حیوانات، گفت: نمی‌توان همه گونه‌ها را از طبیعت به نقاهتگاه منتقل کرد بر این اساس دوستداران محیط زیست و حیات وحش برای حفظ گونه‌های زیستی و زیستگاه‌ها کمک کنند.

وی اضافه کرد: ابراز نگرانی دوستداران حیات وحش از شرایط عمومی باغ وحش‌ها اقدام بسیار بزرگ و ستودنی است زیرا نسبت به گونه‌های حیات وحش احساس مسئولیت دارند.

آموزش هدف بسیاری از باغ وحش‌های دنیا است

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به اهمیت رسالت آموزشی باغ وحش‌ها اشاره و اظهار کرد: هدف بسیاری از باغ وحش‌های دنیا علاوه بر حفاظت، حمایت و نگهداری از گونه‌ها، آموزشی است و باغ وحش‌های کشور نیز باید به آن عمل کنند؛ وقتی خرسی قابلیت رهاسازی در طبیعت را ندارد و در باغ وحش با رعایت شرایط مناسب نگهداری می‌شود، فراهم کردن این شرایط هزینه بر است از سوی دیگر بازدید کنندگان باید در آنجا آموزش ببینند و ضمن شناخت حیوان، آسیب‌هایی که سبب گرفتار شدن این گونه در گوشه یک باغ وحش شده است، را درک کنند. تعارض، ریختن زباله در طبیعت و سایر موارد آسیب زا به اکوسیستم سبب می‌شود که یک حیوان از باغ وحش سر در بیاورد.‌

باید از تکثیر در اسارت حیوانات جلوگیری کرد

منتظمی همچنین تکثیر در اسارت حیوانات را اشتباه دانست و خاطرنشان کرد: اگر یک باغ وحش توان فراهم کردن حداقل رفاه حیوانات را ندارد نباید اجازه داد گونه‌ها تکثیر شوند؛ به این موضوع نباید نگاه احساسی داشت زیرا در برابر گونه‌های زیستی مسئول هستیم.

کد خبر 422766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.