۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
"گولدیلاک"؛ سیاره‌ای شبیه زمین

ستاره‌شناسان به تازگی سیاره‌ای شبیه به زمین را شناسایی کرده و متوجه شدند که این منطقه قابل سکونت است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از موضوعاتی که مورد توجه ستاره‌شناسان قرار گرفته، کشف کردن سیارات جدیدی است که امکان سکونت در آن‌ها وجود داشته باشد. منطقه "گولدیلاک" (Goldilocks Zone)، یکی از نقاط کشف شده قابل سکونت است. نتایج بررسی‌های محققان نشان داده است که این منطقه آب و هوای مناسبی دارد؛ نه آنقدر گرم است که آب به بخار تبدیل شود و نه آنقدر سرد است که آب در این منطقه یخ بزند.

اخترشناسان با بررسی این منطقه متوجه شدند که گودیلاک، معیارهای لازم را برای سکونت انسان دارد. منطقه گلدیلاک، ناحیه‌ای است که با توجه به فاصله هر سیاره تا ستاره‌ی میزبانش، امکان جریان یافتن آب مایع در آن سیاره وجود دارد؛ اگر فاصله‌ی این سیاره به ستاره‌اش بسیار نزدیک باشد، آب تبخیر شده و اگر زیاد دور باشد، منجمد می‌شود.

کیهان‌شناسان معتقد هستند که بهترین ستاره‌ها برای زندگی، ستاره‌های کوچک نوع K هستند؛ این ستاره‌ها نارنجی رنگ بوده، کمی از خورشید سردتر و از ستاره کوچک قرمز رنگ گرم‌تر است؛ بنابراین ستاره‌های نوع K، تنها امید پیدا کردن زندگی در فضا محسوب می‌شود. همه ستاره‌ها ویژگی یکسانی ندارند، بعضی از آن‌ها بسیار داغ و پرنور بوده، اما بعضی دیگر مانند ستاره کوچک قرمز رنگ نوع M دمای پایینی دارد.

درصورتی که به دنبال یافتن سیاره‌های قابل سکونت هستید، این ستارگان تنها امید برای یافتن زندگی در فضا محسوب می‌شوند. به گفته پژوهشگران حتی اگر منطقه‌ای مناسب شبیه به سیاره زمین برای سکونت کشف شود، هنوز فناوری‌های لازم برای زندگی در آن وجود ندارد.