عرضه روش نوین تشخیص زردی از سوی محققان

بر اساس آمارها ۶۰ درصد نوزادان با علائم زردی به دنیا می‌آیند و نانو حسگری تولید شده از سوی گروهی از محققان پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی قادر است با روشی کم تهاجمی در مدت ۱۰ دقیقه این بیماری را با دقت بالا تشخیص دهد.

به گزارش ایمنا، دکتر حامد گل‌محمدی قانع، عضو هیأت علمی و مدیر گروه تحقیقاتی بیوپلتفرم‌های نانوحسگر پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد از نوزادان با علائم زردی متولد می‌شوند، گفت: دلیل بروز این بیماری در نوزادان افزایش غلظت "بیلی‌روبین" در خون آنها است و برای تشخیص این بیماری با استفاده از روش‌های رایج مقداری از خون نوزاد دریافت می‌شود که با درد همراه است.

وی با بیان اینکه در برخی از کشورها برای تشخیص زردی نوزادان از دستگاهی به نام "بیلی چک"(Bili Chek) استفاده می‌شود که با قرار گرفتن بر روی پوست، این بیماری را تشخیص می‌دهد، خاطرنشان کرد: خطای این دستگاه در تشخیص بسیار بالا است از این رو اغلب از روش تست خون استفاده می‌شود.

گل‌محمدی با اشاره به روش ارائه شده در این تحقیقات، اظهار کرد: در این پروژه کیتی عرضه کردیم که تنها با دو تا سه قطره خون قادر به اندازه‌گیری میزان "بیلی‌روبین" موجود در سرم خون نوزادان است.

این محقق با بیان اینکه این نانو حسگر بر پایه تلفن همراه طراحی شده است، ادامه داد: بخش تلفن همراه این کیت شامل نرم افزار تلفن همراه، سیستم آشکار ساز و سیستم نوری است و می‌تواند، کمتر از ۱۰ دقیقه بیماری زردی نوزادان و نارسایی‌های کبدی را تشخیص دهد. روش تشخیص این کیت مبتنی بر فرآیندهای نوری است.

وی با تاکید بر اینکه نانوحسگر طراحی شده به دلیل سهولت استفاده و عدم نیاز به تجهیزات پیچیده، سهولت در کاربرد دارد، اظهار کرد: از این رو از این حسگر می‌توان به منظور تشخیص بیماری‌های زردی، هپاتیت و نارسایی‌های کبدی در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و همچنین منازل مورد استفاده قرار گیرد.

این طرح توسط دکتر حامد گل‌محمدی قانع، عضو هیأت علمی و مدیر گروه تحقیقاتی بیوپلتفرم‌های نانوحسگر، راضیه طباطبایی، دانشجوی دکترای شیمی تجزیه و دکتر سید حمید احمدی عضو هیأت علمی و مدیر قطب محیط زیست پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران اجرایی شده است. این اختراع در سال ۲۰۲۰ در اداره ثبت اختراعات آمریکا USPTO به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 422698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.