دوقلوزایی وحوش بهار امسال افزایش یافت

کناره گیری چینی ها از کار در پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر، ساماندهی دفن پسماند در بخش زاینده رود شهرستان سامان، افزایش دوقلوزایی وحوش در خراسان شمالی و اتهام بنز، پورشه و نیسان به تقلب در تولید خودروهای دیزلی برخی عناوین بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا است که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، حبیب لشکری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: با توجه به بارندگی‌های خوب و مناسب شدن وضعیت مراتع، دوقلوزایی در گونه‌های مختلف وحوش این استان بیشتر شده است.

وی ادامه داد: بر اساس مشاهدات محیط بانان، دوقلوزایی در میان کل، بز و میش‌های استان بیشتر مشاهده می‌شود و البته دلیل آن، شرایط آب و هوایی مناسب و بهبود وضعیت مراتع در عرصه‌های طبیعی است.

به گفته وی شرایط آب و هوایی مناسب سبب شده تا زادآوری در میان گوشت خواران هم بیشتر شود؛ امسال به علت شیوع کرونا و ممانعت از حضور مردم در مناطق مختلف، امنیت زیستگاه‌ها برای وحوش بیشتر شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به آغاز فصل زادآوری وحوش اظهار داشت: از مردم انتظار می‌رود در صورت مشاهده بره تنها در طبیعت، به هیچ عنوان به آن دست نزنند.

وی افزود: برخی مردم با مشاهده بره وحشی تنها، فکر می‌کنند که مادر، آن را رها کرده است، در صورتی که این گونه نیست و مادر در اطراف و در طبیعت است.

لشکری اظهار کرد: بعضاً مردم، بره را به محیط زیست تحویل می‌دهند، و این حیوان باید با شیر گاو و یا بز، تغذیه شود که با وحوش سازگار نیست.

کناره گیری چینی‌ها از کار در پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر

مهدی رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران گفته است به علت کناره گیری متخصصان چینی در ساخت نرم‌افزار مورد نیاز زباله سوز نیروگاه نوشهر، بهره برداری از این تأسیسات زیست محیطی به تأخیر افتاده است.

نیروگاه زباله سوز نوشهر نخستین نیروگاه زباله سوز کشور بود که در سال ۹۱ کلنگ آن به زمین زده شد که در هشت سال اخیر به دلیل مشکلات مالی و اتکاء به خرید تجهیزات مورد نیاز از خارج کشور به بهره برداری نرسید.

معاون استانداری مازندان گفته "این نیروگاه با شکست ویروس کرونا در استان مازندران افتتاح خواهد شد".

گاندویی که به خانه برگشت

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یک سر تمساح پوزه کوتاه پس از ورود به حاشیه یکی از روستاهای حوزه میزبان گاندو، زنده گیری شد.

وی افزود: پس از گزارش‌های مردمی از سوی اهالی روستای سید آباد از توابع درگس، یگان حفاظت محیط زیست به محل اعزام و با همکاری اهالی بومی منطقه و همیاران محیط زیست اقدام به زنده گیری یک سر تمساح (گاندو) کرد.

وی افزود: وجود بارش‌ها در فصل زمستان گذشته و در بهار امسال، موجب سرریز شدن سد رودخانه پیشین و ایجاد برکه‌های متعدد در منطقه و گستردگی حوزه زیست گونه تمساح شده است.

بنز، پورشه و نیسان متهم به تقلب در تولید خودروهای دیزلی

وزارت محیط زیست کره جنوبی به تازگی از جریمه چندین میلیون دلاری شرکت‌های خودروسازی مرسدس بنز، پورشه و نیسان به اتهام تقلب و دستکاری در میزان آلایندگی خودروهای دیزلی خبر داده است.

طبق تازه‌ترین اخبار منتشر شده در رسانه‌های خبری، برخی از مدل خودروهای دیزلی برندهای مرسدس بنز، پورشه و نیسان که در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ میلادی تولید شده و در بازار کره جنوبی به فروش رسیده‌اند، توسط این خودروسازان دستکاری شده بودند تا میزان دقیق و صحیح آلایندگی موتور آنها مشخص نشود و آنها بتوانند گواهی و پروتکل‌های زیست‌محیطی را با موفقیت پشت سر بگذرانند.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی وزارت محیط زیست کره جنوبی، شرکت مرسدس بنز در در این کشور، ۱۰۵ میلیون دلار جریمه باید بپردازد که در این میان بیشترین مبلغ جریمه را به خود اختصاص داده است. بعد از آن پورشه با ۱.۳ میلیون دلار و نیسان نیز با ۱.۲ میلیون دلار جریمه، به جرم تقلب در خودروهای دیزلی فروخته شده در بازار کره جنوبی متهم شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که این بزرگترین و بیشترین مبلغ جریمه ای است که تاکنون دولت کره جنوبی از یک خودروساز درخواست کرده است. در رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن- آئودی در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز مبلغ جریمه ۱۹ میلیون دلار اعلام شده بود.

مجوزهای برداشت نمک در حوض سلطان قم بازنگری می‌شود

سیدرضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: با توجه به گذشت زمان و تغییر شرایط اکولوژیک در تالاب شکار ممنوع حوض سلطان، مجوزهای برداشت نمک در این منطقه نیازمند بازنگری است.

وی در حاشیه بازدید از تالاب‌های شکار ممنوع مره و حوض سلطان افزود: بارش برف و باران و رهاسازی حقابه قمرود طی یک ماه گذشته، تالاب‌های قم را پرآب ساخته و شرایط زیستی در این مناطق را بهبود بخشیده است.

وی بر ضرورت ادامه تأمین حقابه زیست محیطی قمرود و قره چای و کاهش اضافه برداشت‌ها از منابع آب زیرزمینی به ویژه در دشت مسیله تأکید کرد و گفت: برای مقابله با کانون‌های القا گرد و غبار در مرکز کشور و حفظ گونه‌های خاص گیاهی و جانوری در این مناطق، باید حقابه رودخانه‌ها و تالاب‌های قم را تأمین کنیم.

محکومیت متخلف زیست محیطی در شهرضا به دلیل تخلیه پسماندهای صنعتی

باقر یعقوبی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهرضا در این باره گفت: با دریافت گزارش‌هایی در خصوص تخلیه غیرقانونی بشکه‌های فلزی حاوی پسماندهای صنعتی جنب یک واحد جمع آوری ضایعات فلزی در کمربندی شهرضا اداره محیط زیست سریع به موضوع ورود کرد.

وی افزود: در این راستا با بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد، ضایعات مربوط به یک شرکت شیمیایی در شهرک صنعتی رازی است.

یعقوبی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته کلیه ضایعات مربوطه مجدد به واحد انتقال داده شد و موضوع به مراجع قضائی ارجاع و مسئول واحد به ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

دفن پسماند بخش زاینده‌رود در چهارمحال و بختیاری ساماندهی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری از مدیریت محل‌های ساماندهی و دفن پسماند شهرستان سامان در بخش زاینده رود خبرداد.

در نتیجه بازدید کارشناسان حفاظت محیط زیست استان از نحوه ساماندهی و دفع پسماند در این بخش، تذکرهای لازم به مسئولان داده شد و متعاقب آن مشکلات و نواقص در اسرع وقت برطرف شد.

شهرام احمدی با اشاره به تعامل مناسب بین دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف مرتبط با ساماندهی و دفع پسماند در شهرستان سامان افزود: همچون سایر بخش‌های استان، حفاظت از منابع آبی در این شهرستان جزو اولویت‌های حفاظت محیط زیست است.

دریافت مجوز استخدام ۵۰ محیط‌بان ویژه دریایی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در نظر داریم در تمام سواحل، تالاب‌ها و جزایر کشور از طریق مطالعات ماهواره‌ای و سنجش از راه دور و هم‌چنین تصاویری که ازطریق پهپاد دریافت خواهیم کرد پایش بسیار مستمر و دقیقی را انجام دهیم.

احمد رضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست، دریافت مجوز استخدام ۵۰ محیط بان ویژه دریایی برای سال ۹۹، پهنه بندی مکان استقرار آب شیرین‌کن ها، پهنه‌بندی آمایش سرزمین منطقه مکران به مساحت ۹ میلیون هکتار، شناسایی ترکیب مواد نفتی در خلیج فارس، پایش‌های ماهواره‌ای و پهپادی سواحل و تالاب‌ها، حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی و جمع آوری گازهای همراه نفت در ۲ میدان نفتی فروزان و درود را از مهم‌ترین اقدامات این معاونت در حوزه خلیج فارس برشمرد.

ورود ۵ هزار قطعه سار صورتی به مغان راهکاری بیولوژیک در مبارزه با آفت ملخ

هاشم میرزا نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد از توابع استان اردبیل از ورود بیش از پنج هزار قطعه حمایت شده و مهاجر سار صورتی به شهرستان پارس آباد خبر داد و گفت: سار صورتی گونه حفاظت شده است و در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی و نقش اساسی در مقابله با برخی از آفت‌های مزارع و درختان ایفا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه از چند روز پیش در مراتع شهرستان، آفت ملخ به وفور قابل مشاهده بود افزود: همزمان با این مسئله سار صورتی نیز وارد منطقه شده که راهکار مناسب بیولوژیکی در مبارزه با آفت ملخ است

آشتی شکارچیان کهنه کار با حیوانات و طبیعت

۵ شکارچی شهرستان سرچهان با کنار گذاشتن اسلحه‌های خود دست از تفنگ و شکار برداشته و به عنوان دوستدار و همیار محیط زیست با طبیعت آشتی کردند.

شکارچیان کهنه کار شهرستان سرچهان در دیدار با مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس هدف از اقدام خود را کمک به محیط زیست، طبیعت و حیات وحش زخم خورده از انسان‌های ناآگاه عنوان کردند.

حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس ضمن ابراز خورسندی از این اقدام خودجوش گفت: این اقدام گام بسیار بزرگی برای آشتی انسان با زندگی جانداران است و این حرکت ارزشمند و قابل تقدیر برای جلوگیری از شکار بی‌رویه و حفظ تنوع زیستی منطقه ستودنی است که با انجام این کار سهمی بزرگ در حفظ حیات برای گونه‌های مختلف جانوری و محیط زیست منطقه فراهم شده و سهم بزرگی در تداوم حیات گونه‌های مختلف جانوری و محیط زیست منطقه ایفا می‌کنید.

تولد سومین گوساله گوزن زرد ایرانی در سایت گوزن زرد ارسنجان

سه رأس گوزن زرد ایرانی در سایت احیا، تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در شهرستان ارسنجان از آغاز سال ۹۹ تاکنون، متولد شدند.

حسن ابراهیمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان گفت: طی گشت و کنترل مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در سایت احیا، تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی ارسنجان آخرین آمار ۳ گوساله تازه متولد شده، مشاهده شدند که روند زایش این گونه تا اواخر خردادماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به شرایط خوب زیستگاهی و فراهم نمودن امنیت تعداد ۳۰ رأس گوزن زرد در این محدوده ۳۰۰ هکتاری حفاظت و نگهداری می‌شوند که با تولد سومین گوساله، تعداد گوزن زرد ایرانی در این سایت به ۳۱ رأس رسیده است.

هزار معدن غیرفعال را امسال فعال خواهیم کرد

داریوش اسماعیلی گفت: هزار معدن غیرفعال را امسال فعال خواهیم کرد و در این مسیر باید سازمان برنامه و بودجه، منابع طبیعی و سازمان محیط زیست همکاری داشته باشند.

وی افزود: صنعت مس سال گذشته شاهد رکوردهای چشم گیری بود و رشد تولید و صادرات ازجمله آن‌ها بوده است.

کد خبر 422673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.