۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
قیمت مسکن ملی فرهنگیان+ جزئیات

ثبت نام ۴۰ هزار اصفهانی در طرح اقدام ملی مسکن، افزایش ۴۰۰ هزار میلیاردی ارزش بازار سرمایه، ‌کاهش ۸۰ درصدی معاملات خودرو نمایشگاه‌داران در اصفهان، اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از امسال‌ و رد قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت، عناوین مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تأمین مسکن برای اقشار مختلف مردم همچون فرهنگیان و معلمان یکی از برنامه‌های اصلی وزارت راه شهرسازی است و در دوره‌های مختلف طرح واگذاری مسکن با عناوین مختلف مانند تعاونی مسکن به منظور خانه دار کردن قشر فرهنگی صورت گرفته است و تاکنون پیشرفت‌هایی در این خصوص حاصل شده است.

در دولت یازدهم نیز طرح مسکن فرهنگی با در نظر گرفتن ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان گام مؤثری در خانه دار کردن این قشر به شمار می‌رود.

در همین راستا، محمود محمود زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی یکشنبه _۱۴ اردیبهشت‌ماه_ میزان آورده اولیه متقاضیان مسکن فرهنگیان را ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر مترمربع از این واحدها ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان است.

وی با یادآوری تفاهم وزارت راه و آموزش و پرورش برای ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی فرهنگیان از آغاز کلنگ‌زنی ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد این تفاهم نامه با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزرای راه و شهرسازی و آموزش و پرورش طی فردا خبر داد و اظهار کرد: ۳۰۹ هزار نفر فرهنگیان برای این طرح ثبت‌نام کردند که پس از پالایش وزارت آموزش و پرورش ۷۵ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده و ۱۴۵ هزار نفر فاقد شرایط بوده و حذف شدند.

محمودزاده با اشاره به رسیده به اعتراض ۲۷ هزار نفر از فرهنگیان، ادامه داد: حدود ۸۷ هزار نفر اطلاعات ثبت‌نامی ناقصی داشتند برای رفع نواقص به استان‌ها عودت داده شده تا این متقاضیان مستندات خود را تکمیل کنند و مراحل پالایش برای آنها نیز انجام شود. در این پروژه نیازسنجی فرهنگیان بر اساس شهر و استان‌های مختلف انجام و هم اکنون برنامه کشوری این طرح برای احداث ۱۷۰ هزار واحد، مشخص شده است.

وی با بیان این‌که مسکن فرهنگیان در ۱۱ استان اجرا می‌شود، تصریح کرد: کلنگ‌زنی فردا به شکل ویدئوکنفرانسی در ۶ استان تهران، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌شود. در مجموع در ۱۱ استان تهران، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اصفهان، سمنان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و زنجان، طرح ملی مسکن فرهنگیان اجرایی خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان یادآور شد: برنامه زمانبندی ساخت این تعداد واحد مسکونی تفاهم شده دو ساله است. اما از آنجایی که انجام نهایی آن در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد و نهاد مجری وزارت آموزش و پرورش است و وزارت راه و شهرسازی نظارت عالیه بر عملکرد و کیفیت و برنامه زمانبندی دارد، تعیین زمان قطعی از سوی وزارت آموزش و پرورش است.

محمودزاده گفت: یکی از مواردی که در برنامه زمانبندی تحویل پروژه‌ها باید ملاک‌عمل قرار بگیرد، آوردن به موقع سهم مالی توسط متقاضیان است که اگر این اتفاق نیفتد، می‌تواند منجر به طولانی شدن زمان تحویل واحدهای مسکونی شود. در خواست ما از متقاضیانی که واجد شرایط شناخته می‌شود این است که به موقع آورده‌های مالی خود را تأمین کنند تا کل متقاضیان پروژه را دچار مشکل زمان نکنند.

وی میزان آورده متقاضیان مسکن فرهنگیان را ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان اعلام و با تاکید بر این‌که این مبلغ باید در زمانبندی مقرر پرداخت شود، افزود: متقاضیان واجد شرایط پس از ثبت‌نام و معرفی شدن به پروژه، بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان که به آنها اعلام قطعی می‌شود واریز اولیه به بانک خواهند داشت. پس از آن، حساب مسدودی به نام هریک از متقاضیان باز خواهد شد و تسهیلات بانکی مقرر، از سوی بانک به همان حساب واریز خواهد شد و بر اساس برنامه زمانبندی که بین سازنده و متقاضی به امضا می‌رسد در مقاطع مشخص شده، سهم آورده متقاضی به حساب واریز خواهد شد تا سازنده بتواند به تعهدات خود برای احداث در زمانبندی از پیش تعیین شده، عمل کند.

وی با یادآوری این‌که قیمت تمام شده، ملاک نهایی تعیین قیمت‌های واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن است، یادآور شد: حدود قیمتی بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان است. اما در عین حال قیمت تمام شده، ملاک تعیین نهایی قیمت هر واحد مسکونی است. از آنجایی که پیش بینی تلاطم در بازار مسکن ممکن دور از انتظار نیست، از ابتدای طرح نیز اعلام کردیم که قیمت نهایی واحدهای مسکونی بر اساس قیمت تمام شده ساخت مسکن، اعلام می‌شود.

محمودزاده تصریح کرد: تمامی تدابیر وزارت راه و شهرسازی بر کاهش قیمت تمام شده واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن است.

وی راهکارها و تدابیر اندیشیده شده برای کاهش قیمت‌های مسکونی طرح اقدام ملی را همکاری وزارت کشور، سازمان نظام مهندسی در ارائه تخفیفات عوارض پروانه و خدمات مهندسی عنوان کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کشور امضا شد که در پروژه‌های طرح اقدام ملی حداقل ۵۰ درصد تخفیف عوارض پروانه ساخت را لحاظ خواهند کرد.

محمودزاده ادامه داد: همچنین، با سازمان نظام مهندسی ساختمان تفاهم‌نامه‌ای در راستای وظیفه اجتماعی سازمان به امضا رسیده و آن سازمان در ارائه خدمات مهندسی ساختمان در این طرح، تخفیف ۵۰ درصدی و بیشتر را اعمال خواهد کرد. همچنین، در حوزه تأمین مصالح ساختمانی نیز تدابیری اندیشیده شده تا مصالح ساختمانی با حداقل قیمت و به شکل اقساطی در اختیار پروژه‌ها قرار گیرد که مجموعه این تدابیر در کاهش قیمت تمام شده تأثیر جدی دارد.

دیگر اخبار مهم اقتصادی هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

** رئیس کل بانک مرکزی گفت: تورم تولید کننده از ۱.۶ درصد اسفند ۹۸ به ۰/۸- درصد در فروردین ۹۹ رسید.

** حدود یک میلیون و ۳۶ هزار فقره چک به ارزش حدود ١٧٧ هزار میلیارد ریال در اسفندماه ١٣٩٨ در کل کشور برگشت داده شد که نسبت به بهمن‌ماه از نظر تعداد ۴۴.۲ درصد و از نظر ارزش ۵۱.۹ درصد افزایش داشته است.

** بر اساس اعلام وزارت بازرگانی چین به دنبال بهبود وضعیت کنترل و مهار از شیوع کروناویروس بیش از ۸۰ درصد مؤسسات خدماتی چین کار و تولید عادی را از سر گرفته‌اند.

** وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام این خبر که امسال بورس مستقل املاک راه اندازی می‌شود، گفت: ۳ صندوق بزرگ قابل معامله بورسی مرکب از شرکت‌های دولتی در بورس عرضه می‌شود.

** یک کارشناس اقتصادی گفت: دو سال از تشکیل "شورای عالی هماهنگی اقتصادی" می‌گذرد و لازم است این شورا که می‌تواند همه قوانین کشور را زیرپا بگذارد، درباره عملکردش پاسخگو باشد.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش گفت: تحریم‌های اقتصادی اگر برای کشور سراسر زیان بود، اما یک سود داشت؛ اینکه قامت مدیریت کشور را بدون جامه زربفت نفت تماشا کنیم.

** بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال ١٣٩٧، ١, ٥ درصد کاهش یافته است.

** وزیر امور اقتصادی و دارایی ارزش اولین عرضه سهام شرکت‌های دولتی را ۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و از مردم خواست از این فرصت نوین به خوبی استفاده کنند.

** رئیس اتحادیه چلوکبابی، رستوران و تالارهای پذیرایی اصفهان گفت: تقاضای عمومی برای خرید غذا از چلوکبابی‌ها در وضعیت کنونی به میزانی کاهش یافته که این واحدهای صنفی به افزایش قیمت فکر هم نمی‌کنند.

امیرحسین عکاف زاده سواری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بر اساس آخرین مصوبه و دستورالعمل ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و اتاق اصناف، فعالیت چلوکبابی‌ها همچنان به صورت بیرون‌بر و با رعایت پروتکل‌های ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجاز است.

وی افزود: تالارهای پذیرایی استان نیز همچنان تعطیل هستند و از فعالیت در شرایط کنونی منع شده‌اند. هنوز دستورالعمل یا ابلاغیه‌ای از سوی دستگاه‌های نظارتی و اجرایی پایتخت برای بازگشایی مجدد تالارهای پذیرایی و نحوه عملکرد آنها در شرایط کنونی ابلاغ نشده و تالار داران همچنان منتظر دستورالعمل هستند.

** یک کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: محبوبیت ریپل در میان همه ارزهای دیجیتال نسبت به محبوبیت بیت کوین افزایش قابل توجهی داشته و این موضوع از رشد تعداد کاربران و فعالان بازار ریپل در صرافی‌های بین‌المللی حکایت دارد.

رضا سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به روند صعودی ارزش بیت کوین در روند معاملات بازارهای نظام اقتصادی دیجیتال جهانی، اظهار کرد: قیمت بیت‌کوین از ابتدای هفته گذشته روند افزایشی نامحسوس اما پایدار را تجربه کرده و نرخ رشد مثبت این ارز شاخص دیجیتال در هفت روز گذشته به بیش از ۹ درصد رسیده است.

وی افزود: ورود گسترده و سرمایه‌گذاری قابل توجه بسیاری از مؤسسات مالی در بستر بازار ارزهای دیجیتال در ماه گذشته و عرضه سند EFT توسط صرافی وان اک ژاپن باعث شد روند کاهشی شاخص ترین ارز دیجیتال که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی را نگران کرده بود، متوقف شود و ارزهای شاخص دیجیتال همچون بیت کوین و بلاک چین ریپل مجدداً رشد مثبت را تجربه کنند.

** مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ۴۰ هزار نفر از استان اصفهان در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود شرایط ۲۰ هزار نفر از آن‌ها احراز شود.

** یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: هرروز دیرتر باز شدن مسیر ترانزیت ترکیه باعث از دست رفتن بازارهای ناب صادراتی ایران می‌شود خصوصاً در جایی که با کالای ترک رقابت هست!

**وزیر اقتصاد با بیان اینکه واگذاری‌های اخیر برای تأمین کسری بودجه دولت نیست، این واگذاری‌ها را در راستای کوچک سازی دولت خواند و گفت: با آزادسازی سهام عدالت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه افزوده می‌شود.

** معاونت اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: به‌رغم اینکه بانک مرکزی مکلف به ساماندهی پایانه‌های پرداخت تا پایان سال ۹۸ بوده، همچنان بیش از دو میلیون نفر در کشور از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند ولی هیچ پرونده مالیاتی ندارند!

** یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: آنچه بیشتر از همه عوامل و متغیرهای مالی، اقتصاد مسکن در سال ۹۹ را تهدید می‌کند کسری گسترده بودجه است که در خوش‌بینانه ترین حالت دولت را مجبور به استقراض از بانک مرکزی خواهد کرد.

امیرعلی قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مفاد لایحه بودجه ۹۹ و کاهش درآمدهای نفتی دولت در سال جاری، اظهار کرد: با توجه به کسری قطعی بودجه در سال ۹۹، بی‌شک دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی و چاپ اسکناس و مسکوکات برای کنترل درآمدهای دستگاه‌های اقتصادی خود خواهد شد و این موضوع نرخ نقدینگی و تورم در کشور را به شدت تهدید می‌کند.

وی افزود: افزایش نقدینگی از این طریق نه تنها منجر به گسترش تورم در لایه‌های مختلف نظام اقتصادی می‌شود بلکه رشد قیمت اغلب کالاهای اساسی مورد نیاز عموم جامعه را نیز در پی خواهد داشت و بازار مسکن به عنوان یک بستر عرضه و تقاضا در یک صنعت پیشران نیز از این افزایش نقدینگی تأثیر جدی خواهد پذیرفت.

** بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، نتایج پالایش متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن که به صورت اینترنتی ثبت نام کرده‌اند اواخر اردیبهشت ماه اعلام می‌شود.

** رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافت و هفته آینده نیز یک هزار میلیارد تومان دیگر به این صندوق کمک می‌شود.

** مرکز آمار کشور اعلام کرد: نرخ تورم کل کشور در سال گذشته ٣٤.٨ درصد، مناطق شهری ٣٤.٤ درصد و مناطق روستایی ٣٧.٣ درصد بوده است.

** معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با اشاره به افزایش قیمت پراید در بازار گفت: متأسفانه اتفاقی که پس از توقف تولید محصولاتی مانند پیکان و زانتیا افتاد، درخصوص خودرو پراید نیز رخ داده و با انتشار خبر توقف تولید، قیمت آن در بازار آزاد به شکل غیرمنطقی افزایش پیدا کرده است.

** نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل اصفهان گفت: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت خودرو در روزهای اخیر و کاهش تقاضا برای خرید و فروش اتومبیل، میزان معاملات نمایشگاه‌داران اصفهان ۸۰ درصد کاهش داشته است.

حمیدرضا قندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه روند افزایش چشمگیر قیمت خودرو در بازار همچنان متوقف نشده، اظهار کرد: قیمت انواع اتومبیل در بازار کاهشی نداشته و متأسفانه نه تنها قیمت خودرو بلکه قیمت همه اقلام در بازار پس از بازگشایی اصناف در ۲۳ فروردین‌ماه افزایشی بوده است.

وی افزود: نوسانات نرخ دلار در بازار تا حدودی روند افزایش قیمت خودرو را تسهیل کرده و تعطیلی ۴۰ روزه مراکز شماره‌گذاری پلاک اتومبیل در هفته‌های گذشته نیز شیب این روند صعودی قیمت خودرو را تندتر کرده است زیرا اغلب مردم در هنگام خرید خودرو نیاز به اتومبیل با پلاک شماره‌گذاری شده دارند.

**بانک مرکزی به منظور حمایت از کسب‌وکارهایی که به طور مستقیم از ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، در بخشنامه‌ای، عناوین بخش‌ها و رسته‌های مرتبط را اصلاح و به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

** سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در بخشنامه‌ای که به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده ورود مسافران بدون ماسک به هواپیما ممنوع شد.

** معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال جاری خبر داد و گفت: در صورت تصویب دولت اقساط فروش زمین که اکنون ۵ ساله است، ۱۰ ساله خواهد شد.

** رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با مثبت ارزیابی کردن حذف چهار صفر از پول ملی گفت: اسکناس‌های کشور عملاً از دور معاملات خارج شده است. در چنین شرایطی که چاپ هر اسکناس تقریباً ۸۰۰ تومان هزینه دارد، حذف چهار صفر، هزینه چاپ اسکناس را منطقی می‌کند.

سعید صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی کشور اظهار کرد: پول در نظام اقتصادی، نقش واسطه اقتصادی را ایفا می‌کند بنابراین تأثیری در دیگر مسائل کلان اقتصادی نظیر تورم نداشته و ندارد.

وی افزود: حذف چهار صفر از پول ممکن است در دو ماه ابتدایی از اجرایی شدن طرح، بار منفی روانی داشته باشد اما باید توجه داشت که اسکناس‌های کشور عملاً از دور معاملات خارج شده است. در شرایط فعلی، بزرگترین اسکناس موجود، اسکناس ۱۰ هزار تومانی است که در حال حاضر برای خرید نان کاربرد دارد.

** رئیس شورای رقابت با رد هرگونه ادعایی مبنی بر توافق این شورا با ستاد تنظیم بازار درباره فرمول نهایی قیمت‌گذاری خودرو گفت: هر قیمت گذاری بدون توافق با شورا غیر قانونی است.

** نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: گفتگو و کار در مورد حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط حاضر چیزی شبیه تجویز جراحی زیبایی برای بیمار مبتلا به سرطان است.

** رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار گفت: با توجه به دریافت وب سرویس‌های احراز هویت (ثبت احوال)، شاهکار (تطبیق کد ملی و شماره موبایل) و تطبیق شماره حساب بانکی با کد ملی متقاضی، از آنجایی که هر صاحب حساب، یک بار در بانک احراز هویت شده است، ثبت نام سجام می‌تواند کاملاً الکترونیکی باشد.

** وزیر اقتصاد از ممنوعیت صدور وکالت نامه برای مدیریت سهام عدالت و همچنین آماده سازی زیرساخت احراز هویت غیرحضوری خبر داد.

** عضو سابق هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: برای اجرای موفقیت آمیز چنین سیاست‌هایی به سیاست‌های حمایتی مانند سیاست‌های ضد تورمی، کاهش حجم پول در گردش، اجرای سیاست انقباض پولی و حذف هزینه‌های غیرضروری دولت نیاز است. اما بدون سیاست‌های حمایتی، حذف صفر از پول ملی نتیجه مشخصی ندارد.

هوشنگ شجری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی کشور اظهار کرد: یکی از جنبه‌های مثبت این تصمیم این است که مصوبه مذکور در پنج سال اجرایی می‌شود و این مسئله می‌تواند زمینه را برای اجرای صحیح آن محیا کند. در شرایط فعلی امکان اجرای صحیح این سیاست در کوتاه مدت وجود ندارد.

وی افزود: برای اجرای موفقیت‌آمیز چنین سیاست‌هایی به سیاست‌های حمایتی مانند سیاست‌های ضد تورمی، کاهش حجم پول در گردش، اجرای سیاست انقباض پولی و حذف هزینه‌های غیرضروری دولت نیاز است. تجربه موفقیت‌آمیز برخی کشورها نظیر ترکیه و هلند در اجرای سیاست مشابه، به خوبی این روند را تائید می‌کند.

** یک کارشناس برنامه‌ریزی اقتصادی گفت: بهتر است دولت به جای اجرای طرح‌های غیرکارشناسی همچون تغییر واحد پول ملی به فکر تسهیل مراحل فعالیت اقتصادی بخش خصوصی در کشور باشد و از بروکراسی‌های موجود در شبکه بانکی بکاهد.

خشایار جمالی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تصویب لایحه تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مشاوره نگرفتن از کارشناسان اقتصادی برای کسب اطلاعات درباره پیامدهای طرح تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و جذابیت ماندگار شدن در تاریخ اقتصاد ایران، عواملی است که موجب تصویب این طرح نامعقول در مجلس شورای اسلامی شده و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس دهم، اطلاعات کافی پیرامون جزئیات این طرح ندارند.

وی افزود: هزینه چاپ میلیون‌ها برگ اسکناس و ضرب میلیون‌ها سکه جدید در نظام اقتصادی ایران، به مشکلات متعدد اقتصاد کشور اضافه می‌شود و سردرگمی در تنظیم حساب‌های مالی شبکه بانکی و بروز مشکلات قابل توجه در تعهدات مالی دولت و بخش‌خصوصی به مردم و فعالان اقتصادی از مهم‌ترین مضرات این طرح برای کشور است.

** وزیر اقتصاد در حاشیه شورای عالی بورس از لغو تمامی مراجعات حضوری برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت به علت رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی، خبر داد.

** رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با معاون وزیر تجارت و مسئول گمرکات ترکیه در خصوص توسعه تجارت، رفع محدودیت‌های تردد کالاها میان دو کشور و بازگشایی مرزهای تجاری مذاکره کردند.

** مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: برای افرادی که نمی‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند و شغل‌شان را از دست داده‌اند، تسهیلات دو میلیون تومانی بلندمدت با سود چهار درصد در نظر گرفته شده است.

محسن نیرومند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از آغاز اپیدمی کرونا در کشور، بیشترین آسیب اقتصادی متوجه کارگران فصلی و قراردادی بوده و در این میان کارگران ۱۰ رسته صنفی اعلام شده از سوی دولت به عنوان مشاغل آسیب‌پذیر مشکلات قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

وی افزود: به همین جهت دولت با راه‌اندازی سامانه بیمه بیکاری از کارگرانی که در ایام تعطیلات قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا نتوانسته بودند حقوق و مزایای خود را دریافت کنند، حمایت کرد. البته تنها کارگرانی توانستند در این سامانه برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند که پیش از تعطیلی بنگاه اقتصادی شأن، بیمه پرداز بودند.

** رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ایجاد تلنگر به فعالان اقتصادی برای درک شرایط عصر کرونای صنعتی و راه اندازی دوره‌های توانمندسازی آنها در نحوه مدیریت و رهبری، تغییرات حوزه بازاریابی، مالی، منابع انسانی و زنجیره تأمین و چگونگی حرکت به سمت دنیای پس از کرونا را از جمله اقدامات اتاق بازرگانی بیان کرد.

** رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان گفت: در هفته جاری حباب قیمت موبایل در بازار خواهد شکست و کاهش قیمت‌ها در بازار، ارزش موبایل‌ها را به جایگاه اصلی خودشان باز خواهد گرداند.

حسن میرشمشیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به روند افزایشی قیمت مدل‌های مختلف موبایل در بازار، اظهار کرد: چین و دبی دو مرکز اصلی واردات موبایل به ایران هستند و با توجه به شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مراکز فروش گوشی تلفن همراه در این دو کشور روند واردات موبایل به کشور را با اختلال مواجه کرده است.

وی افزود: مراکز فروش تلفن همراه در دو کشور مذکور به تازگی بازگشایی شده و ثبت سفارش برای واردات تلفن همراه به کشور در حال انجام است و از این رو در پایان هفته گذشته شاهد شکسته شدن حباب قیمتی بسیاری از مدل‌های گوشی موبایل در بازار بودیم.

** رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه گفت: تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا، اقتصاد ترکیه ضربه‌ای بسیار بزرگ از کاهش تعداد توریست‌های خارجی خورده است.

کد خبر 422640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    12 2
    پس معلم هایی که در این ۱۱ استان نیستند ولی مجاز اعلام شدندتکلیفشان چه میشود؟
  • تکلیف بقیه استانهاچیه IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
    7 0
    سلام تکلیف مابقی
  • رضا IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    3 2
    سلام من تا قبل ازاینکه این طرح بیاد از خانمم طلاق نگرفته بودم حالا یه ماه که طلاق گرفتیم یعنی دیگه خونه به ما تعلق نمیگیره؟ ثبت نام هم. کردیم خواستم خونه بگیرم سروسامون بگیریم که دیگه نشد شاید اگه خونه داشتم مشکلات آدار نمیشدن رو سرمون
  • رضا IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    4 0
    حالا اين خونه ها را كجا ميسازن؟
  • من IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    سلام . بنده اسفند از طریق سامانه مسکن فرهنگیان ثبت نام کردم ولی امروز که رفتم شهرسازی اصلا تو سیستم یافت نشدم .
  • معصومه IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    1 0
    من سهوابرای رفع اشکال تایپی اطلاعات شناسنامه ای انصراف از مسکن ملی فرهنگیان را زدم چکار کنم مداراک را بار گذاری کنم وضعیت انصراف حذف شود