اسناد همه‌گیری کرونا، منبع دانش برای آینده است

رییس شورای جهانی آرشیو در پیامی به مناسبت روز ملی اسناد و میراث مکتوب در ایران نسبت به وقف ارائه خدمات بهتر به مردم و ثبت اسناد در دوران همه گیری کرونا تاکید کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دیوید فریکر، رئیس شورای جهانی آرشیو در پیامی ویدئویی خطاب به رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تبریک روز ملی اسناد در جمهوری اسلامی ایران به مباحث مهم متولیان آرشیو در ارتباط با همه‌گیری کرونا پرداخت.

در متن ترجمه شده پیام ویدئویی فریکر، خطاب به اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و اعضای این نهاد فرهنگی آمده است: با نهایت افتخار و در مقام مسئول شورای جهانی آرشیو، صمیمانه‌ترین احترامات و آرزوهایم را به مناسبت روز ملی اسناد در جمهوری اسلامی ایران بر شما نثارمی کنم. اطمینان دارم همان‌طور که امسال نظیر کتابخانه‌های دیگر سایر نقاط جهان گرد هم می‌آیید، بحث‌های زیادی درباره همه‌گیری کرونا صورت خواهد گرفت. در سرتاسر جهان، ما از فقدان‌های وحشتناکی که گریبان بسیاری را گرفته، در اندوه هستیم و از سخنان دشواری که اینک برای دفاع از بشریت در برابر ویروس ابراز شده، حمایت می‌کنیم.

این مسئله به جامعه حرفه‌ای ما نیز تعمیم می‌یابد. در بخش میراث مستند؛ ما نیز وظایف دشواری در پیش داریم که آنچه می‌توانیم برای کمک به کشورها و جوامع خود انجام دهیم و تمام تلاش خویش را برای تسریع در حرکت به سمت اصلاح امور انجام دهیم. ابتدا، به عنوان مؤسسات حافظه ملی باید تمام مساعی خویش را انجام دهیم تا اسناد و سوابق بشریت و دانش مربوط به همه‌گیری‌های پیشین؛ قابل بازیابی و در دسترس افرادی باشد که مسئولیت حل مشکلات کرونا را بر دوش دارند.

فراموش نکنیم که ویروس کرونا برای نسل امروز بی سابقه است؛ با این حال، مؤسسات ما؛ میراث مستندی دارند که قدمت آن به قرن‌ها پیش باز می‌گردد، ازجمله مثلاً همه‌گیری دهشتناک سال ۱۹۱۸ و قدیمی تر از آن طاعون سده چهاردهم. در درون آن اسناد و مدارک؛ دانش فشرده بشر وجود دارد که به ما کمک می‌کند تا از بحران فعلی جان سالم به در ببریم.

رهبران سیاسی، مقامات دولتی، محققان (علم) پزشکی، مدارس ما، پدران، مادران و فرزندان، همگی در جستجوی جواب‌هایی هستند تا بتوانند اوضاع موجود را (به‌درستی) بفهمند و راهی برای عبور از آن پیدا کنند. بیایید اطمینان حاصل کنیم که مجموعه‌های ما باز و در دسترس آنها هستند.

و البته، ما در بخش میراث مستند فقط در گذشته کار نمی‌کنیم، همیشه مهمترین وظیفه ما برنامه‌ریزی برای آینده است. آرشیوها و کتابخانه‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که حافظه جمعی بشریت به موقع، از یک نسل به نسل دیگر منتقل می‌شود. همچنین وظیفه داریم اطمینان حاصل کنیم که درسی که در حال حاضر در سراسر جهان آموخته می‌شود برای آینده حفظ و در دسترس قرار خواهد گرفت، تا وقتی همه‌گیری بعدی پدید آمد همه ما برای مقابله با آن آماده‌تر باشیم.‌‌‌‌‌‌

در چند هفته گذشته، ایکا همکاری نزدیکی با ایفلا، یونسکو و سایر سازمان‌های همفکر برای تولید دو بیانیه مهم داشته است، برجسته کردن نقش میراث مستند در پاسخ به این بیماری همه‌گیر، و اهمیت مستندسازی اقدامات و تصمیم‌هایی که اکنون اتخاذ شده؛ و حفظ آنها به عنوان یک منبع دانش برای آینده.

این بیانیه‌ها، از طریق وب سایت‌های ایکا و یونسکو در دسترس هستند: "تبدیل تهدید کرونا به فرصتی برای حمایت بیشتر از میراث مستند و کرونا" وظیفه مستند سازی در یک بحران متوقف نمی‌شود، بلکه ضرورت بیشتری می‌یابد".

تصمیمات مهمی توسط دولت‌ها در سرتاسر جهان اتخاذ می‌شود که شامل مداخله عظیمی در بازارها؛ مراقبت‌های بهداشتی و حتی در زندگی شخصی میلیاردها نفر است زیرا آنها به دنبال تأمین امنیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم خویش و حمایت از قانون هستند.

ضروری است که مبنای آن تصمیمات، خود تصمیمات و تصمیم گیران ارشدی که در این فرایند مشارکت دارند کاملاً مستند شده باشند تا دولت‌ها در حین مواقع اضطراری و بعد از آن؛ پاسخگو باشند و نسل‌های آینده از اقدامات ما درس بگیرند.

وجود شیوه‌های صحیح مستند سازی نه تنها تداوم مشاغل، تحقیقات و نوآوری را امکان پذیر می‌کند، بلکه شواهدی از نحوه مدیریت این بحران برای نسل‌های آینده را نیز به دست می‌دهد.

آرشیوها متولیان (ثبت) پرونده‌های همه‌گیری آنفولانزای سال ۱۹۱۸ بودند که (اینک) توسط دانشمندان در سراسر جهان مورد مطالعه قرار می‌گیرند و همین مؤسسات در نهایت متولی اسناد مربوط به همه‌گیری کرونا خواهند بود.

بنابراین، فکر می‌کنم در این روز ویژه اسناد ملی (در ایران)، دلیل بسیار خاصی داریم که ما را ملزم می‌کند در کنار هم قرار بگیریم و در مورد چگونگی آموختن از یکدیگر - بحث کنیم تا دانش حرفه ای مان را بهبود بخشیم اما از همه مهمتر اینکه خود را وقف ارائه خدمات بهتر به مردم کنیم.

بار دیگر، از شما به‌خاطر فرصتی که برای شرکت در این رویداد شگفت‌انگیز در اختیارم گذاشتید سپاسگزارم و برایتان آرزوی بهترین‌ها را دارم.

روز ۱۹ اردیبهشت زادروز شیخ کلینی از طرف شورای فرهگ عمومی به عنوان روز اسناد ملی و میراث مکتوب در تقویم مناسبتی ایران به ثبت رسیده است و ۱۷ اردیبهشت روز جهانی آرشیو بود.

کد خبر 422632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.