اصفهان با ۳۰۰ روز آفتابی بهترین نقطه برای نیروگاه‌های‌خورشیدی است

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه شهر اصفهان با دارا بودن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال از بهترین نقاط برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی است، گفت: شهرداری اصفهان با احداث ۲۷ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت اسمی بیش از ۲۲۵ کیلو وات یکی از کلانشهرهای پیشرو در این زمینه است.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرداری اصفهان یکی از بزرگترین مصرف‌کننده‌های انرژی الکتریکی در استان اصفهان است که با حدود ۱۳۰۰ اشتراک برق در سطح مناطق و سازمان‌های خود سالانه در حدود ۹۰ هزار مگاوات ساعت برق با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان صرف ارائه خدمات به شهروندان می‌کند.

وی افزود: این میزان انرژی صرف تأمین روشنایی بیش از ۳۵۰ پارک شهری و محلی، ۲۸۰ سیستم آبرسانی فضای سبز، ۳۸۰ آبنما، ۱۵۰ پروژه شاخص نورپردازی شهری، بیش از ۳۵۰ سرویس بهداشتی عمومی و ۲۶۹ ساختمان اداری شهر می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: با توجه به لزوم سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی منسجم و اجرای اقدامات مؤثر در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی همگام با شهروندان همچنین همسویی با اهداف اقتصاد مقاومتی و دستورالعمل‌های وزارت نیرو در این خصوص، تدوین فرآیند جدید تخصصی و ایجاد بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت رصد و شفاف‌سازی بهنگام مصارف انرژی انجام‌شده است.

وی ادامه داد: همزمان با آموزش دقیق مفاهیم بنیادی مدیریت مصرف انرژی به تمام پرسنل ذی‌ربط (اداری، بازرسی، فنی و …) نسبت به اولویت‌بندی و اجرای عملیاتی همچون اصلاح تعرفه خرید انرژی، تناسب دیماند قراردادی و مصرفی، افزایش بهره‌وری در نگهداری تأسیسات و تجهیزات شهری، بررسی جنبه حقوقی و مالکیتی اشتراکات، استفاده از فناوری‌های نوین در بهینه‌سازی نقاط پرمصرف و انتشار تراز انرژی مصرفی برای اولین‌بار اقدام شده است.

امیری گفت: نتیجه این اقدامات منجر به کاهش قیمت تمام‌شده بهای برق مصرفی در ارائه خدمات به شهروندان و ایجاد روند مثبت رقابتی بین مناطق در کاهش هزینه‌ها و در حقیقت اداره ارزان شهر با کیفیت مطلوب در این بخش بوده است.

وی با تاکید بر توسعه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر و ایجاد زیرساخت‌های توسعه برای شهروندان، اظهار کرد: امروزه اهمیت بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر به ویژه انرژی خورشیدی از موضوعات فراگیر و قابل‌توجه نهادها و شرکت‌های بزرگ تولیدی و خدماتی است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه شهر اصفهان با دارا بودن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال از بهترین نقاط برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی است، تصریح کرد: شهرداری اصفهان با احداث ۲۷ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت اسمی بیش از ۲۲۵ کیلووات یکی از کلان‌شهرهای پیشرو در این زمینه است.

وی ادامه داد: نیروگاه مرکز همایش‌های بین‌المللی با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات هم اکنون به شبکه توزیع سراسری متصل است و در این میان نیروگاه ساختمان معاونت خدمات شهری منطقه هشت با ظرفیت مناسب این ساختمان را به ساختمان انرژی صفر تبدیل کرده است.

امیری افزود: اهمیت برنامه‌ریزی در این خصوص را می‌توان در مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان در لایحه شهر خورشیدی دانست که در سال ۹۷ به تصویب این شورا رسید که در این لایحه کلیه تمهیدات لازم در خصوص به کارگیری، پشتیبانی و فرهنگ سازی استفاده از انرژی خورشیدی پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری شهرداری اصفهان برنده جایزه ملی انرژی در بخش بهره‌گیری از انرژی خورشیدی شده است.

کد خبر 422621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.