اقدامات شهرهای کرونایی در حفظ ایمنی سیستم حمل و نقل

هنگام شیوع یک بیماری واگیر نظیر کووید -۱۹، حمل و نقل عمومی یکی از نگران‌کننده‌ترین عوامل در سرعت بخشیدن به بیماری محسوب می‌شود؛ با این حال، وسایل حمل و نقل عمومی جز جدایی‌ناپذیر زندگی شهری است و باید هر گونه استراتژی را برای تداوم فعالیت آن‌ها به کار گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فضاهای بسته و سیستم‌های تهویه ناکارآمد وسایل حمل و نقل عمومی می‌تواند منجر به انتقال بیماری در بین افراد شود که این رویداد کارکنان حمل و نقل را به طور خطرناکی مورد تهدید قرار می‌دهد. گسترش یک بیماری در بین این کارکنان می‌تواند باعث ایجاد یک وقفه کامل در عملکرد ناوگان‌ها شود و علاوه براین، مانع از به مقصد رسیدن پرسنل درمانی، که پیش از این از وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد استفاده می‌کردند، به بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی شود.

رؤسای اتحادیه‌های حمل و نقل عمومی سراسر جهان به شدت نگران انتقال کووید -۱۹ به نیروهای انسانی خود هستند و به همین دلیل اقداماتی جدی در این زمینه در پیش گرفته‌اند؛ به عنوان مثال، با آغاز گسترش ویروس کرونا پرداخت وجه نقد از سوی مردم به رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع شده است، دولت استرالیا دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای رانندگان و مسافران وضع کرده است تا از این طریق کرونا ویروس جدید را مهار کند و بسیاری از مدیران سیستم‌های حمل و نقل عمومی نیز تجهیزات حفاظت شخصی نظیر ماسک و مواد ضدعفونی کننده دست را به صورت رایگان در میان رانندگان و مسافران توزیع کرده‌اند.

در چین، علیرغم اینکه بخش اعظم کشور در قرنطینه به سر می‌برد، سیستم‌های حمل و نقل عمومی فقط در کلانشهر ووهان، مرکز ظهور ویروس کرونا، به طور موقت غیر فعال شده بود و اتوبوس‌ها تنها برای رساندن پرسنل درمانی و اقلام ضروری به بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پس از گذشت پیک کرونا، در سایر شهرهای چینی وسایل حمل و نقل عمومی همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهند اما قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای رعایت اصول بهداشتی بر آن‌ها حاکم است. این روزها در بسیاری از شهرهای چین، دمای بدن کارکنان وسایل حمل و نقل عمومی به طور روزانه کنترل می‌شود و تمام امکانات حفاظت شخصی نظیر ماسک و دستکش به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. استفاده از ماسک برای تمام کارکنان ضروری شده است و هرگونه تخلف از آن پیگردهایی جدی به دنبال خواهد داشت.

در شهرهایی نظیر شنژن، اتوبوس‌ها پس از هر سفر به طور کامل ضدعفونی می‌شود و صندلی‌ها، دسته‌های صندلی و دستگیره‌های در به طور ویژه‌ای مورد نظافت قرار می‌گیرد. علاوه بر این، رانندگان مجازند تنها از ۵۰ درصد از ظرفیت اتوبوس‌ها برای حمل مسافران استفاده کنند که به منظور پیشگیری از وقوع هرگونه تخلف از این طرح، دولت از دوربین‌های مداربسته روی تمام اتوبوس‌ها بهره گرفته است. از همه مهم‌تر این‌که رعایت فاصله اجتماعی بین افراد به وسیله دایره‌هایی رنگی در کف اتوبوس‌ها و قطارها مشخص شده است.

در سراسر کشور چین، مراکز کنترل سلامت در ایستگاه‌های قطار و مترو در حال فعالیت هستند و همه مسافران را قبل از آغاز سفر خود از نظر سلامت مورد بررسی قرار می‌دهند و از سوار شدن افراد مشکوک به کووید -۱۹ جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، کلیپ‌هایی از قبل ضبط شده در تمام طول سفر مسافران را همراهی و تمام نکات ایمنی و بهداشتی را برای مهار ویروس کرونا به آن‌ها گوشزد می‌کند.

مقامات رسمی در سایر کشورهای آسیایی نیز اقداماتی جدی برای پیشگیری از انتقال ویروس در سیستم‌های حمل و نقل عمومی در پیش گرفته‌اند؛ به عنوان مثال ژل‌های ضدعفونی کننده دست در بسیاری از ایستگاه‌های قطار شهری و اتوبوس به طور رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد و وسایل حمل و نقل به طور مرتب ضدعفونی می‌شود. علاوه بر این، بعضی از اپراتورها به منظور کاهش خطر سرایت ویروس از افراد مبتلا به کووید -۱۹ به سایرین، تعداد سیستم‌های تهویه اتوبوس‌ها و قطارها را افزایش داده‌اند. جالب است بدانید که دولت هنگ کنگ به منظور ضدعفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی از ربات‌های نظافتچی بهره گرفته است و در شانگهای از اشعه فرابنفش برای این کار بهره گرفته می‌شود. در بعضی از کشورها باز کردن درب جلویی اتوبوس‌ها ممنوع است و مسافران تنها باید از درب پشتی وارد اتوبوس شوند که این کار انتقال ویروس کرونا به رانندگان را به حداقل می‌رساند.

کد خبر 422613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.