مسدود کردن کوچه‌ها با قفل و زنجیر جرم است

یک وکیل دادگستری گفت: مسدود کردن کوچه‌ها با قفل و زنجیر یا ممانعت از تردد افراد غیر ساکن از طریق تعبیه کیوسک نگهبانی ممنوع است، مگر در موارد خاص.

یدالله صفدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه طبق ماده ۲۴ قانون مدنی هیچ کس نمی‌تواند کوچه‌ها و معابری که آخر آن‌ها مسدود نیست را ببندد، اظهار کرد: این مسئله به معنای آن نیست که مسدود کردن کوچه‌های بن‌بست بلامانع است، بلکه هر گونه تصرف معابر عمومی ممنوع است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۲۵ قانون مدنی، هیچ‌کس حق ندارد اموالی که مورد استفاده عموم است و مالک خاص ندارد را تصرف کند یا مانع بهره‌برداری دیگران از آن شود، بنابراین معابر و خیابان‌های عمومی هر چند بن‌بست باشد، غیر قابل تملک یا دخل و تصرف یا مسدود کردن است.

این وکیل دادگستری با اشاره به قانون نحوه خرید اراضی و ابنیه مورد نیاز شهرداری‌ها، تاکید کرد: محدوده املاک، طرق، شوارع و معابر باید بر اساس این قانون تعیین و در طرح‌های جامع و تفصیلی شهری مشخص شود.

صفدریان ادامه داد: در صورتی که طبق نقشه شهر که بر اساس مقررات فوق تهیه می‌شود، کوچه، معبر یا خیابان عمومی از سوی افرادی بدون مجوز قانونی مسدود شد، این عمل جرم است و از طریق دادستان عمومی و انقلاب آن حوزه قضائی قابل پیگرد است.

وی با بیان اینکه هر مالک حق دارد بدون تعرض به حقوق دیگران در ملک خود هرگونه تصرفی را انجام دهد، خاطرنشان کرد: در صورتی که مالک یا مالکانی کوچه یا معبری را از ملک شخصی خود منفک کرده باشند، می‌توانند تردد در آن را به سکنه همان کوچه منحصر و با مسدود کردن آن با قفل و زنجیر از تردد دیگران جلوگیری کنند.

این وکیل دادگستری یادآور شد: گاهی در شهرها برای مجتمع‌های مسکونی نگهبان انتخاب می‌شود، این فرد فقط مسئول حراست از مجتمع‌ها، اموال ساکنان، گزارش سرقت‌ها و جرایم به نیروی انتظامی و نظارت بر تردد وسایل نقلیه و افراد است و نمی‌تواند مانع عبور و مرور اشخاص شود و حقوق قانونی او نیز باید از سوی همه ساکنان یا افراد طرف قرارداد پرداخت شود.

صفدریان تاکید کرد: نگهبانی که برای حراست از یک یا چند مجتمع استخدام می‌شود، ضابط دادگستری نیست و اگر به عنوان مثال با سارقان درگیر شد و صدمات جسمی یا جانی به آنان وارد کرد، تنها در صورت صدق عنوان دفاع مشروع از مجازات تبرئه می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که فرد یا افرادی بدون مجوز قانونی اقدام به مسدود کردن ورودی معابر و کوچه‌ها با قفل و زنجیر کنند، این اقدام مصداق سد معبر بوده و مأموران شهرداری بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اقدام به جمع‌آوری ابزار و ادوات و جریمه فرد یا افراد خاطی می‌کنند.

کد خبر 422612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    1 0
    در بسیاری از بن بست ها در مناطق خاص مشاهده می شود که نه تنها قفل و زنجیر بلکه راه بند برقی و اتاقک نگهبانی و ... هم گذاشته اند