۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
کشف نزدیک‌ترین سیاهچاله به زمین

گروهی از ستاره شناسان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) و سایر مؤسسات، یک سیاهچاله کشف کرده‌اند که در فاصله یک هزار سال نوری از زمین قرار دارد.

به گزارش ایمنا، این سیاهچاله از هر سیاهچاله دیگری که تاکنون کشف شده به منظومه شمسی ما نزدیک‌تر است و بخشی از سیستم سه گانه‌ای را تشکیل می‌دهد که با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است.

این تیم با ردیابی دو ستاره که در مجاورت این سیاهچاله قرار داشتند موفق به کشف آن شدند. ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ ۲.۲ متری MPG / ESO رصدخانه لاسیا شیلی موفق به رصد ستاره‌ها شدند.

پتر هادراوا (Petr Hadrava) دانشمند برجسته آکادمی علوم جمهوری چک در پراگ و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: هنگامی‌که متوجه شدیم این اولین سیستم ستاره‌ای با یک سیاهچاله است که با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است کاملاً شوکه شدیم. این سیستم در صورت فلکی تلسکوپ ( Telescopium) قرار دارد و آنقدر به ما نزدیک است که می‌توان ستاره‌های آن را از نیمکره جنوبی در یک شب تاریک که آسمان صاف است بدون دوربین دوچشمی یا تلسکوپ مشاهده کرد.

توماس ریوینیوس (Thomas Rivinius) دانشمند رصدخانه جنوبی اروپا که مدیریت این مطالعه را به عهده داشت، گفت: این سیستم نزدیک‌ترین سیاهچاله به زمین است که ما اکنون از وجود آن اگاه شده‌ایم.

این تیم ابتدا بخشی از سیستم مذکور که HR6819 نام دارد و شامل دو ستاره است را مشاهده کردند. با این حال ، هنگامی که آنها مشاهدات خود را تجزیه و تحلیل کردند، بسیار شگفت زده شدند چراکه متوجه حضور یک سیاهچاله به نام HR6819 که تاکنون کشف نشده بود، شدند. مشاهدات با طیف نگار FEROS که بر روی تلسکوپ ۲.۲ متری MPG / ESO قرار دارد، نشان داد که یکی از دو ستاره قابل مشاهده هر۴۰ روز یک بار به دور یک جسم نامرئی می‌چرخد در حالی که ستاره دوم در فاصله زیادی با این ستاره داخلی قرار دارد.

دیتریش باد (Dietrich Baade) ستاره شناس بازنشسته رصدخانه جنوبی اروپا و یکی از محققان این مطالعه گفت: برای اینکه دریابیم این ستاره هر ۴۰ روز یک بار به دور یک شئ نامرئی می‌چرخد ماه‌ها وقت صرف رصد آن کردیم.

سیاهچاله پنهان در سیستم HR6819 یکی از اولین سیاهچاله‌های جرمی ستاره وار (stellar-mass black holes) است که تعاملی با محیط اطرافش ندارد و به همین دلیل واقعاً سیاه به نظر می‌رسد. محققان توانستند با مطالعه مدار ستاره داخلی آن از حضور آن باخبر شوند و جرم آن را محاسبه کنند. یک شیء نامرئی با جرم حداقل چهار برابر خورشید می‌تواند تنها یک سیاهچاله باشد.

اخترشناسان تا به امروز بیش از ۲۰ سیاهچاله سیاه را در کهکشان ما شناسایی کرده‌اند، تقریباً همه اینها به شدت با محیط خود تعامل بدوی دارند و با انتشار اشعه ایکس قدرتمند در این تعامل، حضورشان را نشان می‌دهند. کشف سیاهچاله خاموش و نامرئی در HR6819 سرنخ‌هایی را در مورد مکان سیاهچاله‌های پنهان در کهکشان راه شیری فراهم می‌کند.

ریوینیوس گفت: باید صدها میلیون سیاهچاله در آنجا وجود داشته باشد، اما ما فقط از حضور تعداد بسیار کمی از آنها مطلع هستیم. دانستن اینکه به دنبال چه چیزی هستیم ما را در موقعیت بهتری برای یافتن آنها قرار می‌دهد.

"ماریانان هیدا" (Marianne Heida) محقق مقطع فوق دکتری رصدخانه جنوبی اروپا و یکی از محققان این مطالعه گفت: ما فهمیدیم که سیستم دیگری به نام LB-1 نیز ممکن است چنین سیستم سه گانه‌ای باشد، اگرچه ما به مشاهدات بیشتری احتیاج داریم. LB-۱ کمی از زمین فاصله دارد اما از نظر فاصله نجومی بسیار نزدیک است و این به آن معنا است که احتمالاً بسیاری از این سیستم‌ها وجود دارند. با یافتن و مطالعه آنها می‌توانیم درباره شکل‌گیری و تکامل آن ستاره‌های کمیاب که زندگی خود را با بیش از هشت برابر جرم خورشید آغاز می‌کنند و با یک انفجار ابرنواختر به آن پایان می‌دهند، اطلاعات بسیاری به دست آوریم.

اگرچه HR 6819 و LB-1 تنها یک سیاهچاله دارند و هیچ ستاره نوترونی ندارند، این سیستم‌ها می‌توانند به دانشمندان کمک کنند تا درک کنند که چگونه پدیده برخورد ستارگان می‌تواند در سیستم‌های ستاره‌ای سه گانه رخ دهد.

منبع: ایسنا