آغاز سفرها از اول خردادماه

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: اگر از برگزاری تورهای داخلی در مناطق سفید و امن استقبال شود از اول خردادماه پروازها آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ابتدای اسفندماه سال گذشته و همزمان با شیوع بیماری کرونا، محدودیت‌های سفت و سختی برای کاهش سفرهای داخلی از سوی دولت اعمال شد. تأسیسات گردشگری از جمل اقامتگاه‌ها همچنین جاذبه‌های گردشگری تعطیل شدند و ممنوعیت تردد بین استانی نیز وضع شد. همچنین دفاتر خدمات مسافرتی تعطیل شدند و کرکره‌های خود را پایین کشیدند تا در شلوغ‌ترین فصل سفرهای داخلی در ایران یعنی عید نوروز، مردم برای کنترل شیوع ویروس کرونا خانه نشین شوند.

این وضعیت برای دو ماه ادامه داشت و همزمان با آغاز طرح فاصله گذاری "هوشمند" اجتماعی و باز شدن برخی کسب و کارها، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز پیشنهاد طرح سفر "هوشمند" را با رعایت پروتکل‌هایی داد. پیشنهادی که جزئیات آن مشخص نبود و نمی‌توانست حدس زد چه ساز و کاری دارد. در اواخر فروردین‌ماه بسیاری از کسب و کارها با اخذ مجوز بهداشتی توانستند بدون هیچ مانعی فعالیت خود را از سر بگیرند. از هفته گذشته نیز مراکز اقامتی در استان اصفهان و برخی دیگر از استان‌ها بازگشایی شدند تا چرخه سفر آرام آرام شکل بگیرد.

با این حال بازوی اصلی در چرخه سفر، دفاتر خدمات مسافرتی هستند. برخی از این دفاتر نیز برای صدور بلیط و خدمات خرد دیگر تورهای مسافرتی مدتی است فعالیت خود را از سر گرفتند. اما چه زمانی سفرها آغاز می‌شود؟ این شاید مهم‌ترین سوال در حوزه گردشگری باشد.

علیرضا روناسی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هواپیمایی در این خصوص به خبرنگار ایمنا، گفت: آژانس‌ها یک اعلام آمادگی اولیه کرده‌اند اما منوط و مشهود بر اینکه هیچ تعهدی ایجاد نشود، چراکه در صنعت هوایی تورهای خارجی عملیاتی نشده است.

وی افزود: پروازهای داخلی برای کیش و قشم به علت اینکه منطقه سفید است می‌توان راه‌اندازی کرد، تبلیغات را شروع و پیش‌بینی می‌شود از اول خرداد با ظرفیت پنجاه درصدی کار آغاز شود تا بازخورد مسافران را بررسی کنیم.

روناسی در پایان با اشاره به خسارت وارد شده بر دفاتر خدمات گردشگری، اظهار کرد: خسارت برآوردی در صنعت آژانس‌های گردشگری ۴۵ میلیارد تومان است البته خسارت به فرایند و عملکرد هر آژانس متفاوت است.

کد خبر 422572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.