از تخریب مسجد ۲۰۰ ساله گزانی جلوگیری شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که از تخریب مسجد ۲۰۰ ساله روستای گزانی جلوگیری شده و ثبت ملی این بنا به زودی نهایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش خبری مبنی بر تخریب مسجد ۲۰۰ ساله روستای "گزانی" در منطقه دشتیاری چابهار در استان سیستان و بلوچستان به دلیل ساخت مسجدی جدید منتشر شد. این مسجد تنها اثر تاریخی باقیمانده در این روستا است که توسط هیأت امنا اداره می‌شود و به دلیل نیاز مردم محلی به عبادتگاهی بزرگ‌تر تصمیم بر تخریب و بازسازی مسجد گرفته شده بود. روز گذشته وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد که با اطلاع‌رسانی قدمت و ارزش بنا به مردم محلی و دست‌اندرکاران مسجد از تخریب آن جلوگیری به عمل آمده است.

در همین رابطه علیرضا جلال‌زایی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایمنا گفت: روستای گزانی فاصله‌ای حدوداً شش ساعت تا زاهدان فاصله دارد و به محض اطلاع از وجود چنین مسجدی در این روستا حضور یافته و شرایط را بررسی کردیم. این مسجد با مصالح خِشت و گِل و سقفی از جنس تنه درختان است و قدمتی حدوداً ۲۰۰ ساله دارد.

وی ادامه داد: این مسجد دارای محرابی بسیار ارزشمند است و درب‌ها و پنجره‌های متعدد در معماری آن وجود دارد و در عین سادگی بسیار شکیل ساخته شده است. متأسفانه هیأت امنای این مسجد تا کنون درخواستی برای ثبت ملی این بنا نداشته‌اند و باید درخواستی به اداره میراث فرهنگی ارسال شود. این مسجد جزء آثاری است که دارای شأن ملی بوده و پس از شناسایی بلافاصله در فهرست میراث ملی ثبت خواهد شد.

جلال‌زایی افزود: در طی چند روز گذشته توانستیم با هیأت امنای مسجد، بزرگان منطقه، سمن‌ها و از همه مهم‌تر مردم محلی صحبت کرده و آن‌ها را قانع کردیم تا برای ثبت ملی این اثر اقدام کنند. در نتیجه از تخریب این بنا جلوگیری شد و در کنار این مسجد با رعایت حقوق و قوانین میراثی برای رفع نیاز مردم محلی مسجد دیگری ساخته خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان درباره مرمت این مسجد، تاکید کرد: قطعاً این مسجد را مرمت خواهیم کرد، این بنا از گزند بسیاری از بلایای طبیعی و آسیب‌های محیط انسانی در امان بوده و هیچ گونه تخریب خاصی در بنا وجود ندارد. همچنین در هفته‌های آینده پرونده ثبت مسجد گزانی آماده و به معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه ارسال خواهد شد.

کد خبر 422560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.