کارخانه نوآوری مشهد پایگاه جذب ایده‌ها و افکار برتر

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: کارخانه نوآوری مشهد می‌تواند پایگاه بزرگ و ارزشمند جذب ایده‌ها و افکار برتر باشد.

شهریار آل‌شیخ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در تکمیل فرآیند چرخه تأمین نیازهای شهری از مسیر تقویت فن آوران و توسعه حوزه علمی اقتصاد شهری، کارخانه نوآوری مشهد می‌تواند پایگاه بزرگ و ارزشمند جذب ایده‌ها و افکار برتر باشد تا علاوه بر رفع نیازها و چالش‌های شهر، در چرخه اقتصاد شهری نیز به عنصری مدرن و مفید تبدیل شود.

وی تصریح کرد: هرچند روند احداث کارخانه به دلیل حساسیت و تاکید شهرداری بر حفظ و احیای سازه‌های قدیمی موجود به عنوان بخشی از هویت تاریخی صنعت مشهد قدری با تأخیر مواجه شده بود، اما درحال حاضر به پیشرفت مناسبی رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: مدل مشارکتی بهره‌برداری عملیاتی از کارخانه نوآوری در دست طراحی است تا در آینده نزدیک لایحه آن برای تصویب به شورا ارائه شود.

وی ادامه داد: کارخانه‌های نوآوری محل تجمع شرکت‌های نوپا یا همان استارتاپ‌ها است و خدمات مورد نیاز و مرتبط با آن‌ها نیز به صورت متمرکز در کنار آن‌ها فراهم می‌شود.

آل‌شیخ افزود: قرار است در محیط کارخانه‌ها، نوآوری رکن اول باشد و راهکارهای جدید برای رفع مسائل موجود ارائه شود؛ به روایتی این نام از زمان شکل‌گیری «استیشن اف پاریس» در جهان مطرح شد که فضای قدیمی ایستگاه راه‌آهن قدیمی پاریس که غیرقابل استفاده بود را با بازآفرینی مدرن و جذاب به یک فضای استارتاپی تبدیل کرد و این موضوع به سرعت به تغییر فضاهای قدیمی مثل کارخانه‌هایی که با گسترش شهرها، در بافت داخلی شهرها قرار گرفته و تعطیل و متروکه شده‌اند به فضاهای استارتاپی و نوآوری در سایر کشورها منجر شد.

وی با بیان اینکه در مشهد و به همت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد نخستین کارخانه نوآوری شهر در مکان سابق کارخانه کوکاکولا و در مساحتی ۱۲ هزار متری در میدان کوثر بهره‌برداری می‌شود، تصریح کرد: زیست بوم نوآوری مشهد چشم انتظار راه‌اندازی این فضا است، تاکنون مسائل مختلف و غیرقابل پیش بینی مانند همه گیری بیماری کرونا در مسیر اجرای این پروژه وجود داشته که فعالیت بعضی از کارگران را با مشکل روبه رو کرده یا نوسانات قیمت و لغو قراردادها از سوی چند پیمانکار که پیشبرد پروژه را با ابهاماتی مواجه ساخته است، اما با تمام این موارد امیدواریم که تا ابتدای خردادماه سال جاری بتوانم از این کارخانه بهره برداری کنیم.

وی ادامه داد: در قالب کارخانه نوآوری سعی بر ایجاد زیست بومی داریم که شتاب‌دهنده‌های بخش خصوصی را به سمت تلاش برای رفع مسائل شهری سوق داده و بتوانند از بسترهای ایجاد شده استفاده کنند.

کد خبر 422557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.