۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
آخرین ماه گل ۲۰۲۰ را امشب نظاره کنید

آخرین ابرماه امسال قرار است شب پنجشنبه در آسمان پدیدار شود.

به گزارش ایمنا، ابر ماه ماه می، همچنین با نام «ماه گل» شناخته می‌شود، چرا که مصادف است با شکوفایی گل‌ها، و ابر ماه امشب، آخرین ابَرماهی است که در سال جاری میلادی شاهد آن خواهیم بود.

ماه گل امشب قرار است در ساعات آغازین صبح پنجشنبه و همچنین در ساعات بعد از غروب آفتاب همین روز و با ظهور ماه در آسمان، قابل رؤیت باشد؛ این رویداد سومین و آخرین ابر ماه سال جاری میلادی خواهد بود.

بر اساس گزارش رصدخانه سلطنتی گرینویچ، دیگر نام‌های ابرماه ماه می، شامل ماه خرگوش، ماه ذرت‌کاری و ماه شیری است. ماه کامل این ماه، نیز یک ابَر ماه است که یعنی حدود ۶ درصد بزرگ‌تر از ماه کامل معمولی و حدود ۱۴ درصد بزرگ‌تر از ریزماه به نظر خواهد آمد. ریزماه به حالتی گفته می‌شود که ماه در دورترین فاصله خود از زمین قرار می‌گیرد.

دکتر براون یکی از منجمان رصدخانه سلطنتی در این رابطه چنین گفته است: " مدار ماه به دور زمین کاملاً حلقوی نیست، بلکه بیشتر شبیه دایره‌ای کشیده یا بیضوی است. به همین خاطر گاهی به زمین نزدیک‌تر و بعضی اوقات از آن دورتر است. گرچه تعاریف متفاوت است، اما ابرماه معمولاً وقتی رخ می‌دهد که ماه کامل مصادف است با وقتی که ماه در مدار خود، ۱۰ درصد نزدیک‌تر به زمین قرار می‌گیرد. "

به خاطر طبیعت مدار چرخش ماه، این گونه رویدادها معمولاً دو یا سه بار پشت سر هم رخ می‌دهد و بعد تا ابرماه‌های بعدی، چندین ماه فاصله خواهد افتاد.

ابرماه بعدی در آوریل ۲۰۲۱ قابل رؤیت خواهد بود.

منبع: ایندیپندنت

کد خبر 422519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.