خط و نشان روحانی برای ۱+۴‌

آخرین وضعیت بیماری کرونا درکشور و رویارویی دیپلماتیک ایران و آمریکا بر سر لغو تحریم‌های تسلیحاتی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز پنجشنبه _۱۸ اردیبهشت‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مناطق سفید، قرمز می‌شود؟» به بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: طبق آخرین اخبار، شمار مبتلایان به کرونا در کشور ما از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشت. با اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان مشخص شد که از سه‌شنبه (۱۶ اردیبهشت) تا چهارشنبه (۱۷ اردیبهشت) هزار و ۶۸۰ مورد ابتلای جدید در کشور شناسایی شده و ۷۸ نفر به علت ابتلای کرونا جان باخته‌اند. با احتساب این آمار مجموع مبتلایان به کرونا در ۷۵ روز اخیر به ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر و تعداد کل جان‌باختگان نیز به شش هزار و ۴۱۸ نفر رسید. همچنین بیش از ۸۱ هزار نفر پس از ابتلا به کووید -۱۹ بهبود یافته‌اند و دوهزار و ۷۳۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. از سوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت هشدار داد که روند شمار مبتلایان در ایران مجدداً در چند روز گذشته سیر صعودی داشته است، کیانوش جهانپور از مردم خواست فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خط و نشان روحانی برای ۱+۴‌» به بررسی رویارویی دیپلماتیک ایران و آمریکا بر سر لغو تحریم‌های تسلیحاتی پرداخت و نوشت: ماجرای تلاش‌های ایالات متحده به منظور جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، اکنون تبدیل به یک جدال دیپلماتیک و رسانه‌ای بزرگ میان تهران و واشنگتن شده است. هرچند ایالات متحده همزمان با خروج یکجانبه از برجام، زمزمه‌هایی در خصوص عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران مطرح کرده و دائماً به همراه شرکای اروپایی خود برنامه موشکی و هسته‌ای ایران را به عنوان تهدیدی جهانی مطرح می‌کرد، اما ماجرای اصلی از زمانی آغاز شد که روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع مطلع گزارش داد که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در حال تهیه پیش‌نویس قانونی است که به واسطه آن بتواند ضمن ذی‌نفع نشان دادن واشنگتن در قطعنامه ۲۲۳۱، مانع از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل شود. از سوی دیگر در یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها به تلاش‌های اخیر آمریکا، حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان روز گذشته تصریح کرد که آنچه آمریکایی‌ها درباره تحریم تسلیحاتی ایران مطرح می‌کنند، باید بدانند جز لاینفک توافق هسته‌ای است و اگر بنا باشد که این تحریم‌ها تحت هر شرایطی بازگردد، پاسخ ما پاراگراف آخر نامه‌ای است که من به سران ۴+۱ نوشتم. آنها می‌دانند که اگر چنین خطایی را مرتکب شوند چه عواقب وخیم و شکست تاریخی برای آنها خواهد بود. ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نمی‌پذیرد و حق مسلم ماست که از تحریم تسلیحاتی در چهارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ خارج شویم. البته ما چه سلاح بخریم چه بسازیم، برای دفاع از خود و ملت‌ها از آن استفاده می‌کنیم. سلاح ما بنزین بر آتش نیست؛ بلکه آبی بر آتش است. راه عاقلانه آمریکا هم این است که به برجام باز گردد، غرامت بدهد و از ملت ایران عذرخواهی کند، اما از این جماعت چنین عقلی دیده نمی‌شود.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عزیزِ صد میلیونی» به بررسی افزایش قیمت پراید پرداخت و نوشت: جولان قیمت‌های کاذب در بازارهای مختلف موجب شد تا در هفته‌ای که گذشت یکی از عجیب‌ترین اتفاقات در حوزه خرید و فروش خودرو رقم بخورد. قیمت پراید که به نوعی «خودروی ارزان‌قیمت» محسوب می‌شود و هدف از ساخت و عرضه آن هم، همین بود؛ به لطف فضای مجازی و قیمت‌گذاری دلالان و فروشندگان در وب‌سایت‌های خرید و فروش و حتی نمایشگاه‌های خودرو به مرز ۱۰۰ میلیون تومان رسید. اگر این عدد به صورت دلاری محاسبه شود؛ چیزی نزدیک به ۶ هزار دلار (با دلار آزاد) خواهد بود که تقریباً با قیمت صادراتی آن همسان است. اما اینجا و در ایران، کسی با دلار معامله نمی‌کند و واحد پولی کشور «ریال» است. تا همین یکی، دو ماه پیش قیمت همین خودرو ۴۷ میلیون تومان بوده است. چگونه در دو ماه، دو برابر شده و چه کسانی به دنبال به هم خوردن نظم و ساختار بازار هستند؟

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قبض تجارت در آغاز سال» نوشت: اولین تصویر از تجارت ۹۹، از فروردین انقباضی حکایت دارد. تازه‌ترین آمار گمرک نشان می‌دهد حجم صادرات و واردات در ماه اول سال نسبت به سال قبل کاهش یافته است؛ از جمله دلایل آن را می‌توان در کاهش منابع ارزی از یکسو و همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیر بی‌سابقه آن بر اقتصاد و تجارت از سوی دیگر ارزیابی کرد. تحلیل آمارهای تجاری حاکی است که علاوه‌ بر کاهش حجم واردات و صادرات در فروردین‌ماه ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸، ارزش صادرات نیز از واردات جا مانده است. این عامل منجر به این شده که تراز تجاری کشور منفی ۲۷۹ میلیون دلار ثبت شود. در مبادی وارداتی و مقاصد صادراتی نیز شاهد تحولاتی در فروردین ۹۹ هستیم. عراق که همواره رتبه دوم مقاصد صادراتی ایران بود، در فروردین ماه به رتبه سوم تنزل کرد. پس از شیوع کرونا، مرزهای ایران با کشورهای همسایه از جمله عراق برای مدتی مسدود شد. هنوز هم برخی از کشورها اقدام به بازگشایی مرزهای خود با ایران نکرده‌اند. همین موضوع صادرات کشور را تا حدی تحت‌تأثیر قرار داده و موجب کاهش آن شده است. همچنین بر اساس آمارهای جدید، هلند به جمع پنج مبدا عمده طرف معامله ایران پیوسته است.

کد خبر 422518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.