حذف سحری باعث کاهش وزن نخواهد شد

افزایش ایمنی بدن با کاهش مصرف غذاهای پر چرب، شش نشانه کمبود ویتامین D در بدن، خواص لیمو برای زیبایی پوست، حذف وعده سحری و عدم کاهش وزن و تقویت سیستم ایمنی با مصرف باقلا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص طب ایرانی، گفت: از منظر طب ایرانی کاهش حجم غذاهای مصرفی و خصوصاً کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین و دیر هضم، یکی از عوامل ارتقا سطح ایمنی و سلامت بدن و افزایش توان مبارزه با بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های مسری است.

مرتضی مجاهدی در خصوص مصرف غذاهای پر چرب و سنگین، اظهار کرد: جهت حفظ توان قوه مدبره در زمان ابتلاء به بیمارهای حاد بهتر است غذا در حد مختصر میل شود تا قوه مدبره فرصت پرداختن به بیماری را پیدا کند. در مستندات علمی اخیر هم مصرف زیاد غذاهای پر چرب و سنگین یکی از عوامل کاهش سطح امینی بدن ذکر شده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که فرد ضعف جدی نداشته باشد، اصل روزه‌داری می‌تواند مقاوت بدن روزه‌دار را در پیشگیری از ابتلای به بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مسری افزایش دهد.

تقویت سیستم ایمنی با مصرف باقلا

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه مصرف باقلا سبب تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت قلب می‌شود، اظهار کرد: در افراد مبتلا به کلسترول و فشارخون بالا مصرف باقلا می‌تواند در کاهش میزان چربی و فشارخون مؤثر باشد. مصرف باقلا به کنترل وزن و پیشگیری از یبوست کمک می‌کند، بنابراین افرادی که از یبوست رنج می‌برند از مصرف باقلا نباید غافل شوند.

امید توپچیان، با تاکید بر اینکه این سبزی پرخاصیت دارای آنتی اکسیدان فراوانی است، تصریح کرد: بیماران دیابتی با مصرف باقلا می‌توانند میزان قند خون بدن خود را تا حدی کنترل کنند.

توپچیان با اشاره به به تأثیر مصرف باقلا در حفظ سلامت استخوان‌ها، اظهار کرد: مصرف باقلا به افرادی که از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند، توصیه می‌شود. افراد مبتلا به فاویسم باید از مصرف باقلا خودداری کنند تا به کم خونی همولیتیک (تخریب گلبول‌های قرمز) دچار نشوند.

خواص لیمو برای زیبایی پوست

لیمو یک ماده سفید کننده طبیعی برای پوست است. علاوه بر این لیمو، سرشار از ویتامین C است، که به از بین بردن سموم بدن کمک می‌کند و از پوست در برابر رنگدانه ها و ایجاد لکه‌های تاریک محافظت می‌کند. لیمو باعث تسکین پوست و درخشندگی آن می‌شود. لیمو برای پوست‌های چرب مناسب است. اگر پوست چرب با رنگدانه یا جوش دارید، آب لیمو و گلاب به شما کمک می‌کند. در یک لیوان آب یک لیمو را با گلاب مخلوط کنید. مایع حاصل بر روی پوست صورت بزنید و بعد از ۱۰ دقیقه بشویید. این روش باید دو یا سه بار در هفته انجام شود.

از حلقه‌های تیره و تورم اطراف چشم را با لیمو درمان کنید. در یک فنجان، یک قاشق غذاخوری آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید. مایع را در ناحیه زیر چشم بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه بشویید. شما باید سه یا چهار بار در روز یک قطعه لیمو را بر روی پوست تیره خود بگذارید به عنوان مثال زیر بغل خود بگذارید و سپس پاک کنید. پنج تا ۱۰ دقیقه بگذارید و بشویید.

حذف سحری باعث کاهش وزن نخواهد شد

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، با اشاره به اینکه سحری مهم‌ترین وعده غذایی محسوب می‌شود و حذف آن باعث کاهش وزن نخواهد شد، اظهار کرد: افرادی که دارای اضافه وزن نیستند حدود یک ساعت پس از مصرف افطاری سبک، می‌توانند به میزان محدود شام میل کنند، اما کسانی که دارای اضافه وزن هستند از مصرف شام تا یک ساعت بعد از افطار باید چشم پوشی کنند.

جلال الدین میرزای رزاز، افزود: وعده سحری مهم‌ترین وعده برای افراد روزه‌دار است، از آن جایی که بعد از مصرف وعده سحری حدود ۱۵ الی ۱۶ ساعت نباید مواد غذایی میل کرد، تأمین انرژی بدن از وعده سحری اهمیت زیادی دارد و حذف آن با تصور کاهش وزن باعث آسیب جدی به بدن خواهد شد و از این روش باید پرهیز کرد.

وی تصریح کرد: در وعده سحری باید غذاهایی مصرف شوند که آب‌پز و دارای مقدار کافی پروتئین گیاهی و حیوانی باشند. غذاهایی که در وعده سحر میل می‌شوند نباید حاوی نمک و ادویه جات زیادی باشند. همچنین باید از مصرف غذاهای سرخ کردنی و چرب در وعده سحری به علت افزایش سطح تشنگی و آسیب به بدن فرد روزه‌دار پرهیز شود.

شش نشانه کمبود ویتامین D در بدن

کمبود ویتامین D می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری برای سلامت انسان داشته باشد. یک رژیم غذایی متعادل که مقدار درست از ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌های ضروری، انرژی، و پروتئین را در اختیار بدن قرار می‌دهد، نقشی کلیدی در حفظ سلامت انسان ایفا می‌کند.

کمبود هر یک از این مواد مغذی می‌تواند اثری منفی بر کیفیت زندگی انسان داشته باشد. این مواد مغذی چگونگی رشد و عملکرد بدن را تنظیم می‌کنند. ویتامین D یکی از مواد مغذی کلیدی برای حفظ سلامت بدن انسان محسوب می‌شود. ویتامین D به بدن در جذب کلسیم کمک می‌کند که برای تقویت رشد استخوان‌ها ضروری است. کمبود این ویتامین می‌تواند بر سلامت کلی انسان تأثیرگذار باشد. سطح کمتر از ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر نشان دهنده کمبود ویتامین D است. در ادامه با برخی نشانه‌ها و علائم کمبود این ماده مغذی بیشتر آشنا می‌شویم.

بیمار شدن مکرر

سیستم ایمنی بدن از شما در برابر عوامل بیماری‌زا، مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها، محافظت می‌کند. ویتامین D با سلول‌های سازنده سیستم ایمنی در تعامل است. زمانی که بدن با کمبود این ماده مغذی مواجه است، اثر منفی بر سیستم ایمنی گذاشته و شما را هرچه بیشتر مستعد ابتلاء به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، آلرژی‌ها، آسم، و اگزما می‌سازد. اینها تنها بخش کوچکی از مواردی هستند که به واسطه بروز مشکلات در عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان می‌توانند شکل بگیرند.

خستگی مداوم

خستگی می‌تواند بر تقریباً تمام جنبه‌های زندگی انسان تأثیرگذار باشد. برخی مطالعات ارتباط بین کمبود ویتامین D و خستگی در زنان را نشان می‌دهند. ویتامین D سطوح انرژی را افزایش می‌دهد و شما را برای مدت زمان طولانی‌تر فعال نگه می‌دارد. از این رو، اگر در میانه‌های روز با احساس خستگی شدید مواجه می‌شوید، بررسی سطوح ویتامین D بدن یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید مد نظر قرار دهید.

افت سلامت استخوان‌ها

سلامت ضعیف استخوان‌ها یکی دیگر از نشانه‌های سطوح پایین ویتامین D در بدن است. مقدار مناسب ویتامین D در رژیم غذایی شما به بدن در ساخت و حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند. کمبود کلسیم و ویتامین D می‌تواند آسیب‌های استخوانی را افزایش داده و موجب کمردرد شود. ضعف سلامت استخوانی خطر شکستگی‌ها و آسیب دیدگی‌های دیگر را افزایش می‌دهد. از این رو، به دریافت مقادیر کافی ویتامین D برای ساخت استخوان‌ها و عضلاتی سالم نیاز دارید.

ریزش مو

شکستگی و ریزش مو معمولاً به استرس نسبت داده می‌شوند. با این وجود، عوامل دیگر نیز می‌توانند به سلامت مو آسیب برسانند. کمبود ویتامین D یکی از آنها است که می‌تواند موجب ریزش موی شدید شود. آلوپسی یک بیماری خودایمنی است که به واسطه ریزش شدید مو تعریف می‌شود. اگرچه داده‌های زیادی در این زمینه وجود ندارند، اما ممکن است ارتباطی بین آلوپسی و کمبود ویتامین D وجود داشته باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهند افراد مبتلا به آلوپسی یا ریزش مو با الگوی زنانه دارای سطوح پایین‌تر ویتامین D هستند که می‌تواند با ریزش موی شدید مرتبط باشد.

بهبودی کند زخم‌ها

بدن انسان دارای مکانیزم‌های خودبهبودی است که به ترمیم و بهینه‌سازی سلامت کمک می‌کنند. اما اگر بهبودی زخم‌های شما به کندی صورت می‌گیرد، این می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین D باشد. ویتامین D نقش مهمی در مبارزه با عفونت، کنترل التهاب و حصول اطمینان از روند مناسب بهبودی آسیب ایفا می‌کند. سطوح ناکافی ویتامین D می‌تواند روند بهبودی را مختل کرده یا حتی به طور کامل در معرض خطر قرار دهد.

درد عضلانی شدید

تشخیص این که چه چیزی موجب درد عضلانی می‌شود، دشوار است، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که این می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین D باشد. کمبود این ماده مغذی می‌تواند موجب ضعف در عضلات شده و به دردهای عضلانی مزمن هم در بزرگسالان و هم کودکان منجر شود. کارشناسان شواهد قابل توجهی در این زمینه ندارند، اما به گفته آنها این شرایط به صورت خفیف آغاز شده و با گذشت زمان وخیم‌تر می‌شود. همچنین، بین درد مزمن در عضلات و سطوح پایین ویتامین D خون پیوندی وجود دارد. برای مقابله با کمبود ویتامین D می‌توانید مواد غذایی سرشار از این ماده مغذی مانند ماهی‌های سالمون، تن و ساردین، روغن جگر کاد، زرده تخم مرغ، قارچ و خوراکی‌های غنی شده با ویتامین D مانند شیر گاو، شیر سویا و آب پرتقال را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین، قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید می‌تواند به تولید ویتامین D در بدن کمک کند. با بازگشت این ویتامین به سطوح مطلوب در بدن، علائم نیز معمولاً از بین می‌روند.

کد خبر 422474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.