دو میلیون و ۵۰۰ هزار ساعت آموزش در بستر مجازی انجام شد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره خدمات آموزشی و توانبخشی این سازمان به دانش‌آموزان بانیازهای ویژه در دوره تعطیلات کرونایی مدارس توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایمنا، سید جواد حسینی، درباره نحوه استفاده کاربران با نیازهای ویژه از اپلیکیشن آموزشی «شاد» اظهارکرد: طراحی و راه‌اندازی شبکه شاد یکی از اقدامات بزرگِ تحولی در دوره بحران کرونا بود. ما امروز با استفاده از فناوری‌های نوین فضای مجازی صاحب برنامه‌ای امن، مستقل و منعطف هستیم که می‌تواند در همه بخش‌های دستگاه تعلیم و تربیت در کنار آموزش‌های حضوری مورد استفاده قرار گیرد.

نیاز به ایجاد نرم‌افزار گویاساز برای نابینایان

وی افزود: البته این برنامه، مانند همه اقدامات بزرگ، مشکلاتی در آغاز دارد که باید رفع شود. برای استفاده دانش‌آموزانِ با نیازهای ویژه از این شبکه مستلزم ایجاد برخی امکانات جدید مثلاً نرم‌افزار گویاساز برای نابینایان هستیم.

وی با تاکید بر آمار ورود کاربران با نیازهای ویژه به شبکه شاد، گفت: تا امروز بیش از ۳۰ درصد دانش‌آموزان استثنایی برنامه را راه‌اندازی کرده‌اند، حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزان چندپایه هستند، ۱۰ تا ۱۵ درصد هنوز احراز هویت نشدند و ۲۰ تا ۳۰ درصد این دانش‌آموزان به دلیل عدم دسترسی به ابزارهای الکترونیکی و اینترنت و مشکلاتی از این دست هنوز به شبکه نپیوستند.

بانک جامع اطلاعات تدریس در فضای مجازی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره اقدامات ویژه این سازمان در آموزش آنلاین دانش‌آموزان در ایام تعطیلی کرونایی مدارس، تصریح کرد: بانک جامع اطلاعات تدریس در فضای مجازی ایجاد شده است که شامل مجموعه‌ای از فایل‌های تصویری از تدریس معلمان سازمان استثنایی است که در دسترس دانش‌آموزان گروه‌هایی مانند اوتیسم، کم‌توان ذهنی، معلول جسمی حرکتی، چند معلولیتی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه یادگیری قرار گرفته است.

وی با اشاره به خدمات آموزش منزل‌محور و بیمارستان‌محور که از مدت‌ها پیش از کرونا به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ارائه می‌شد، اظهارکرد: برای اجرای طرح سرانه‌ای معادل ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تصویب شده است که بر اساس آن دانش‌آموزان معلول جسمی حرکتی بستری در بیمارستان‌ها یا منازل می‌توانند از خدمات آموزشی استفاده کنند که این آموزش‌ها با خرید تبلت برای هر دانش‌آموز و ایجاد پایگاه مجازی آموزش راه‌اندازی شده بود. اکنون در بحران کرونا این خدمات آموزشی گسترش پیدا کرده است.

حسینی افزود: همچنین برای گروه‌های هفتگانه آموزشی در ۷ استان کشور پایگاه‌های آموزش مجازی راه‌اندازی شده است که در آن معلمان طبق جدول زمانی تدوین شده مشغول تدریس هستند. مانند در استان خراسان رضوی ۱۰ هزار نفر تحت پوشش این طرح هستند.

تشکیل کلاس‌های تک نفره یا دونفره در برخی مدارس

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش‌های حضوری در ایام کرونا در این سازمان، به پانا گفته است در برخی موارد ویژه دانش‌آموز به مدرسه می‌رود و کلاس‌های تک نفره یا دونفره با حفظ فاصله تشکیل می‌شود. همچنین از برنامه‌های آموزشی تلویزیون برای نابینایان در این ایام استفاده شده است. همه اینها مجموعه اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دوره بحران کرونا در کشور است که اگر نگوییم از آموزش دانش‌آموزان عادی پررونق‌تر نبوده، کمتر هم نیست.

وی درباره مشارکت خانواده‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در پیشبرد برنامه‌های آموزشی در این ایام، خاطرنشان کرد: ما ظرفیت بیشتری در بخش مشارکت خانواده‌ها داریم زیرا خانواده‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در همه ایام نقشی جدی در آموزش فرزندان خود ایفا کرده‌اند بنابراین در ایام تعطیلات کرونایی می‌توانیم از ظرفیت بالای خانواده‌ها در آموزش بچه‌های استثنایی استفاده کنیم.

حسینی با تاکید به ارائه آماری از مجموع خدمات آموزشی ارائه شده به دانش‌آموزان بانیازهای ویژه در بحران کرونا، گفت: از زمان تعطیلی مدارس در اثر کرونا تا امروز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ساعت آموزش در بستر مجازی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارائه شده است. اکنون ۷۴۱ مرکز اختلال یادگیری با خانواده‌های دانش‌آموزان در ارتباط هستند و ۸۴۰ نیروی توانبخشی نیز با کمک و هدایت خانواده‌ها مشغول خدمت رسانی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هستند.

کد خبر 422457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.