اصغر فرهادی از گذشته تا اسکار + بیوگرافی و عکس

اصغر فرهادی کارگردان فیلم‌های درباره الی و جدایی نادر از سیمین ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ متولد شد.

به گزارش ایمنا اصغر فرهادی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده ایرانی است که موفق به دریافت جایزه اسکار، گلدن گلوب و جوایز بین المللی بسیاری شده است.

بیوگرافی اصغر فرهادی

اصغر فرهادی در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ در شهر خمینی‌شهر استان اصفهان متولد شد. وی فعالیت‌های هنری خود را در سن ۱۳ سالگی آغاز کرد و پس از پیوستن به انجمن سینمای جوان خمینی شهر به ساخت فیلم‌های کوتاه ۱۶ میلی‌متری و ۸ میلی‌متری روی آورد.

وی در سال ۱۳۷۰ با رتبه ۸ کنکور وارد دانشگاه تهران شد و هم‌زمان شروع به نوشتن چندین نمایشنامه تئاتری کرد، در سال ۱۳۷۳ وقتی ۲۲ ساله و دانشجو بود اولین نمایش به نام ماشیننشین‌ها را به کارگردانی و بازی خود و همکاری پریسا بختآور همکلاسی‌اش به روی صحنه برد. فرهادی در سال ۱۳۷۵ هم‌زمان با تئاتر به نویسندگی رادیو پرداخت.

او تحصیلات خود در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس را در رشته تئاتر و به ترتیب در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه تربیت مدرس تهران ادامه داد.

اصغر فرهادی

اصغر فرهادی در ابتدای فعالیت‌های نمایشی خود پا به حوزه تلویزیون گذاشت و در طی پنج سال در ساخت هشت سریال تلویزیونی همکاری داشت که از آن میان می‌توان به سریال ۲۶ قسمتی داستان یک شهر، سریال ۲۲ قسمتی روزگار جوانی و سریال ۱۳ قسمتی پزشکان با روایت اتفاقات پیرامون زندگی چندین پزشک اشاره کرد.

وی نخستین حضور حرفه‌ای در سینما را در سال ۱۳۸۰ با فیلم‌نامه‌نویسی در فیلم ارتفاع پست ساخته ابراهیم حاتمی کیا تجربه کرد. این فیلم‌نامه که حاصل همکاری مشترک اصغر فرهادی و ابراهیم حاتمی کیا است، ماجرای تلاش شخصیت قاسم برای ربودن هواپیمای در حال پرواز به مقصد بندرعباس است، وب‌سایت ایران اکتور این فیلم‌نامه را کاندید لوح زرین بهترین فیلم‌نامه سال اعلام کرد.

اصغر فرهادی

همسر اصغر فرهادی

اصغر فرهادی در سال ۱۳۷۴ با پریسا بخت آور همکلاسی و همکار تئاتری‌اش ازدواج کرد.

فرزندان اصغر فرهادی

اصغر فرهادی و پریسا بخت آور دارای دو دختر به نام‌های سارینا و ساغر فرهادی هستند، سارینا متولد سال ۱۳۷۷ از سال ۱۳۸۱ با سریال پشت کنکوری‌ها به کارگردانی مادرش پریسا بخت آورد وارد عرصه بازیگری شد و در فیلم جدایی نادر از سیمین نیز بازی کرد.

اصغر فرهادی

رقص در غبار اصغر فرهادی

او یک سال بعد فیلم رقص در غبار را نوشت و کارگردانی کرد.

اصغر فرهادی

اولین اثر بلند اصغر فرهادی نظر مثبت افکار عمومی و منتقدان را جلب کرد و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک، تندیس زرین بهترین فیلم‌نامه جشن خانه سینما، جایزه ویژه هیئت‌داوران جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۱ و جایزه بهترین فیلم پوسان را برایش به ارمغان آورد.

شهر زیبا اصغر فرهادی

فرهادی، دومین فیلم بلندش را بانام شهر زیبا در سال ۱۳۸۲ ساخت. این فیلم که داستانش را از دل جامعه وام گرفته و درون‌مایه‌ی عاشقانه را در لابه‌لای ناملایمات اجتماعی درهم‌آمیخته است، روایتگر آخرین روزهای زندگی فردی به نام اکبر است که به اتهام قتل در انتظار چوبه‌ی دار در کانون اصلاح و تربیت شهر زیبا به سر می‌برد.

این فیلم جایزه جشنواره‌های بین‌المللی فیلم ورشو، هند و چهره‌های عشق مسکو را از آن خود کرد.

چهارشنبه سوری اصغر فرهادی

اصغر فرهادی در سال ۱۳۸۴ فیلم چهارشنبه‌سوری را بر پرده سینما آورد، این فیلم در کنار فتح گیشه در سال ۱۳۸۴ و کسب مقام پرفروش‌ترین فیلم سال موردتوجه منتقدین ایرانی و جهانی قرار گرفت و سومین سیمرغ را برای فرهادی به ارمغان آورد.

اصغر فرهادی

اصغر فرهادی و مسعود کیمیایی

فرهادی در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ با سه فیلم‌نامه در سینمای ایران حضور داشت: کنعان به کارگردانی مانی حقیقی، دایره زنگی به کارگردانی همسرش پریسا بخت آور و محاکمه در خیابان به کارگردانی مسعود کیمیایی.

اصغر فرهادی

درباره الی اصغر فرهادی

فرهادی در سال ۱۳۸۷ درباره الی را نوشت و خودش کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن را به عهده گرفت. به عقیده بسیاری موج سوم سینمای ایران با این فیلم واقع‌گرا آغاز شد. وی فرهادی در این فیلم درنهایت دقت و زیبایی جمعی دوستانه را به نمایش درمی‌آورد، که ناگهان با چالشی غیرقابل پیش‌بینی مواجه می‌شوند. این فیلم آغازگر دیدگاه اصغر فرهادی در رابطه با حقیقت و قضاوت است.

اصغر فرهادی

درباره الی علاوه بر سیمرغ جشنواره فیلم فجر جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در سال ۲۰۰۹ و چندین جایزه معتبر بین‌المللی را برای فرهادی به ارمغان آورد. این فیلم به انتخاب منتقدین ایندیوایر به‌عنوان یکی از ده فیلم برتر غیر انگلیسی زبان سال ۲۰۱۵ انتخاب شد.

جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی

اصغر فرهادی در سال ۱۳۸۹ شاهکار سینمایی خود و پرافتخارترین فیلم تاریخ سینمای ایران یعنی جدایی نادر از سیمین را اکران کرد، این فیلم قسمتی از زندگی زن و شوهری را به تصویر می‌کشد که اختلاف و جدا شدن مسیرهایشان زندگی یک خانواده دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برای دو خانواده مجموعه‌ای از دوراهی‌های اخلاقی را پدید می‌آورد.

جدایی نادر از سیمین این فیلم در سال ۱۳۸۹ بیش از پنجاه جایزه معتبر بین‌المللی را از آن خود کرد و اولین جایزه گلدن گلوب و اسکار سینمای ایران را در سال ۲۰۱۲ به دست آورد.

اصغر فرهادی

سومین سیمرغ کارگردانی، اولین سیمرغ فیلم‌نامه‌نویسی و درمجموع پنجمین و ششمین سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، جایزه هیئت‌داوران و جایزه خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین، جایزه ایندیپندنت اسپیریت بهترین فیلم خارجی، جایزه بودیل بهترین فیلم خارجی و جایزه سزار بهترین فیلم خارجی ازجمله جوایز مهم این فیلم هستند.

اصغر فرهادی

جدایی نادر از سیمین با فروش ۲۰ میلیون دلاری پرفروش‌ترین فیلم ایرانی در اکران جهانی لقب گرفت. راجر ایبرت منتقد مطرح سینما، فیلم جدایی نادر از سیمین را بهترین فیلم سال ۲۰۱۱ دانست. این فیلم در نظرسنجی بی‌بی‌سی در رده نهم فیلم‌های برتر قرن ۲۱ بالاتر از آثار مطرحی چون جایی برای پیرمردها نیست ساخته برادران کوئن قرار گرفت. افراد مشهوری مانند مریل استریپ و برد پیت از این فیلم تمجید کرده‌اند و سایت اندساوند در لیستی آن را به‌عنوان دومین فیلم برتر سینمای جهان در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد. جدایی نادر از سیمین در فرانسه، آمریکا، اسپانیا، آلمان، بلژیک و انگلستان با فروش و استقبال بالایی روبرو شد.

گذشته اصغر فرهادی

اصغر فرهادی اولین اثر غیرفارسی خود را به نام گذشته در فرانسه ساخت.

این فیلم در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۳) اکران و نامزد دریافت نخل طلا جشنواره کن شد و درنهایت نخل طلای بهترین بازیگر زن و جایزه کلیسای جهانی کن را از آن خود کرد.

فروشنده اصغر فرهادی

اصغر فرهادی در سال ۱۳۹۴ فیلم فروشنده را کارگردانی و نویسندگی کرد، در این فیلم شهاب حسینی برای سومین بار و ترانه علیدوستی برای چهارمین بار با اصغر فرهادی به‌عنوان بازیگر نقش‌های اصلی همکاری کردند.

اصغر فرهادی

فرهادی با این فیلم در جشنواره‌ی فیلم کن برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه و شهاب حسینی هم برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد شد و نیز دومین اسکار اصغر فرهادی را به همراه داشت.

همه می‌دانند اصغر فرهادی

اصغر فرهادی در سال ۱۳۹۷ فیلم همه می‌دانند را ساخت، این فیلم به زبان اسپانیایی ساخته‌شده و دو ستاره سینمای هالیوود یعنی خاویر باردم و پنه لوپه کروز را در دو نقش اصلی‌اش دارد. این فیلم در افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم کن ۲۰۱۸ به نمایش درآمد و تحسین منتقدین به همراه داشت.

جوایز اصغر فرهادی

برخی از جوایز و افتخارات اصغر فرهادی عبارت‌اند از:

جایزه بهترین فیلم‌نامه در جشنواره کن ۲۰۱۶

  • جایزه بهترین فیلم خارجی در جشنواره گلدن گلوب سال ۲۰۱۲ به خاطر کارگردانی و نویسندگی فیلم جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۲)
  • جایزه ویژه هیئت داوران (جایزه بزرگ و تندیس مروارید سیاه) پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی
  • انتخاب به‌عنوان بهترین فیلم‌ساز سال خاورمیانه از طرف مجله آمریکایی «ورایتی» Variety
  • جایزه بهترین فیلم از جشنواره فیلم سیدنی جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۱)
  • خرس طلایی بهترین فیلم در شصت و یکمین جشنواره فیلم برلین برای فیلم جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۱)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)
  • سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)
  • جایزه بهترین فیلم‌نامه در چهارمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک برای فیلم‌نامه جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۰)
  • تندیس بهترین کارگردانی در چهاردهمین جشن خانه سینما برای فیلم درباره الی… (۱۳۸۹)
  • تندیس بهترین فیلم در چهاردهمین جشن خانه سینما برای فیلم درباره الی به‌طور مشترک با محمود رضوی (۱۳۸۹)
  • جایزه بهترین فیلم‌نامه‌نویسی در سومین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک استرالیا برای فیلم درباره الی (۲۰۰۹)
  • جایزه ویژه هیئت‌داوران در سومین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک استرالیا برای فیلم درباره الی (۲۰۰۹)
  • جایزه روزنامه در استاندارد در ویناله برای فیلم درباره الی (۲۰۰۹)
  • خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی در پنجاه و نهمین جشنواره فیلم برلین برای فیلم درباره الی (۱۳۸۷)
  • سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم چهارشنبه‌سوری (۱۳۸۴)
  • سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم درباره الی (۱۳۸۷)
  • جایزه ویژه هیئت‌داوران سال ۱۳۸۱ برای رقص در غبار
  • قرقاول نقره‌ای بهترین کارگردانی در یازدهمین جشنواره فیلم کرالا برای فیلم چهارشنبه‌سوری (۲۰۰۶)
  • جایزه بهترین فیلم داستانی هشتمین دوره جشنواره فیلم ترایبکا در سال ۲۰۰۹ به خاطر فیلم درباره الی
  • جایزه بهترین فیلم خارجی در شصت و نهمین دوره گلدن گلوب در پانزده ژانویه ۲۰۱۲ میلادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • جایزه فروز بهترین فیلم ۲۰۱۹ برای همه می‌دانند

اصغر فرهادی

کد خبر 422419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.