۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۷
قصه پرغصه تاکسی‌های شهر

بودنشان التیام‌بخش دردهای شهر و مشکل گشای شهروندان است‌ و اگر روزی نباشند همه چیز به هم میریزد؛ اما روزگار بر وفق مرادشان نیست و آلام، امانشان را بریده و برای برخی دیگر امید ادامه راه نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبحگاهان تا شام به هر کوچه پس‌کوچه شهر سرک می‌کشند و مسافران را از محلی به محل دیگر می‌برند. آنان در جست‌وجوی رزق حلال سخت کار می‌کنند. کارشان ساعت خاصی ندارد، اما در عوض مشکلات آن بسیار است، مشکلاتی که این روزها دوچندان شده و امانشان را بریده است.

خرید نقدی با جیب خالی!

حمید یاسینی از رانندگان تاکسی شهری گلپایگان می‌گوید: با این وضعیت گرانی خودرو و لوازم یدکی و مخارج زندگی، دیگر پولی برای نوسازی تاکسی باقی نمی‌ماند؛ قرار بود برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده وام بدهند، اما نه تنها این کار انجام نشد، بلکه حالا خرید خودرو هم نقدی شده است.

او می‌افزاید: مدیران شهری پیگیر تحویل خودروهای جدید هستند، اما اگر تسهیلات به رانندگان برای نوسازی پرداخت نشود و امکان خرید قسطی هم نباشد، نمی‌توانیم تاکسی را عوض کنیم.

این راننده تاکسی تصریح می‌کند: البته شهرداری هم فقط ثبت نام خودرو را انجام می‌دهد و اسامی را از طریق اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور به ایران‌خودرو اعلام می‌کند، در نهایت طبق نوبت اعلام شده خودرو تحویل داده می‌شود، در حالی که شهرداری باید از طریق اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور پیگیر واگذاری تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز باشد.

فرهاد منتظری دیگر راننده تاکسی شهر گلپایگان می‌گوید: کسب درآمد با این تاکسی‌های کهنه و فرسوده سخت بود که با شیوع بیماری کرونا دخل و خرج زندگی سخت‌تر هم شده است؛ مسافران از تاکسی نو بیشتر استقبال می‌کنند، اما اگر بخواهیم تاکسی نو بخریم باید پول تاکسی را به صورت کامل واریز کنیم تا خودروی نو تحویل بگیریم، اما تسهیلات نمی‌دهند و خودمان هم پول کافی نداریم که تاکسی نو بخریم.

نوسازی ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل شهری

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان می‌گوید: در شهر گلپایگان ۱۴۱ تاکسی گردشی و ۴۲ تاکسی بی‌سیم با کد ۱۳۳ و پنج مینی‌بوس شهری به حمل و نقل مسافران مشغول هستند و همچنین ۳۰۰ وانت بار و تعداد ۵۷۰ دستگاه خودرو سنگین نیز جهت انجام خدمات درون شهری فعال هستند.

او با اشاره به اجرای پروژه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده درون‌شهری در این شهر، تصریح می‌کند: با پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها از ابتدای امسال خودروها تحویل مالکان شده است.

شهردار گلپایگان می‌افزاید: تاکنون بیش از ۸۰ درصد ناوگان فرسوده حمل و نقل مسافر درون‌شهری نوسازی شده است و ادامه این فرایند در دستور کار سازمان مدیریت حمل و نقل شهری گلپایگان قرار دارد.

شکرزاده تصریح می‌کند: از اقدامات انجام شده سازمان حمل و نقل، نظارت بر آژانس‌ها و اتومبیل‌های کرایه‌ای وصول حقوق حقه شهرداری از پایانه‌ها و نظارت و صدور پروانه برای تمام سرویس‌های مدارس و صدور برگه‌های معاینه فنی در راستای ایمنی و حمل و نقل است.

او تصریح می‌کند: متقاضیان تعویض تاکسی‌های فرسوده با ثبت در سامانه نوسازی اتحادیه سازمان حمل و نقل همگانی کشور و تأیید سازمان حمل و نقل شهرداری گلپایگان، جهت واریز وجه نقدی خرید خودرو، به نمایندگی خودروسازی معرفی می‌شوند که پس از طی این فرایند در شرایط عادی در مدت یک‌ماه خودرو تحویل راننده متقاضی می‌شود.

شهردار گلپایگان می‌گوید: اکنون متقاضیان دریافت تاکسی مشمول دریافت وام نمی‌شوند، البته پیگیر این موضوع در سازمان حمل و نقل همگانی کشور هستیم.

افزایش کرایه، اما نه به اندازه هر سال

حسین زاهدی، رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان نیز با بیان اینکه شورای شهر پیگیر اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر است، می‌گوید: پیرو اقدامات انجام شده در سال گذشته جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری گلپایگان امسال دو خودروی نو به این ناوگان اضافه شد.

وی تصریح می‌کند: هر سال نرخ کرایه حمل و نقل عمومی شهر مقداری افزایش داشت و با وجود افزایش نرخ بنزین و چند برابر شدن لوازم یدکی خودرو قرار بود این افزایش بین ۳۰ تا ۳۵ درصد باشد، اما به دلیل ضررهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بر شهروندان، اعضای شورای شهر با پیشنهاد افزایش نرخ کرایه به میزان ۱۲ تا ۱۵ درصد در مسیرهای درون شهری موافقت کردند.

کد خبر 422406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.