شناسایی مشکلات فرهنگسازی دوچرخه‌سواری در بین شهروندان اصفهانی

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: شناسایی مهمترین موانع و مشکلات فرهنگسازی دوچرخه‌سواری در بین شهروندان شهر اصفهان به عنوان یک پروژه پژوهشی در دانشگاه اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در سال‌های اخیر دوچرخه نقش مهم و فزاینده‌ای در سیاست‌های حمل و نقل شهری با توجه به مزایای زیست محیطی و بهداشتی آن بر عهده گرفته است.

وی افزود: مدیران شهری در بسیاریوشهرستان‌های ایران در حال حاضر روی پروژه‌های شبکه دوچرخه که توسط منابع در دسترس از شهرداری حمایت می‌شود، سرمایه گذاری می‌کنند و در این بین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری به عنوان متولی امر، اقدامات پژوهشی و اجرایی متنوعی را سامان داده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: پروژه پژوهشی شناسایی مهمترین موانع و مشکلات فرهنگسازی دوچرخه‌سواری در بین شهروندان شهر اصفهان به عنوان بخشی از این برنامه به موضوع بررسی و شناسایی مهمترین موانع و مشکلات گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری در بین شهروندان شهر اصفهان پرداخته است و اجرای آن توسط دانشگاه اصفهان به عنوان مجری و در همین سال صورت پذیرفت.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: در گام نخست پروژه پژوهشی شناسایی مهمترین موانع و مشکلات فرهنگسازی دوچرخه‌سواری در بین شهروندان شهر اصفهان، برای شناسایی و جمع‌آوری منابع علمی جهت تدوین ادبیات و پیشینه موضوع تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: این بخش از مطالعه پس از بررسی و ضرورت پرداخت به سیستم‌های حمل و نقل پاک جهت ارتقای سلامت شهروندان و همچنین وجود پیشینه فرهنگی و تصور افراد از سیستم حمل و نقل و ارائه الگوها و مدل‌های اندازه‌گیری رضایت شهروندان، موضوع دوچرخه شهری، مزایا، جایگاه و عوامل تأثیرگذار بر میزان استفاده از آن در سیستم حمل و نقل شهر اصفهان و جهان را مورد بررسی قرار داده‌ است.

ابراهیمی تاکید کرد: در حالی که اغلب مطالعات قبلی به موضوعاتی نظیر معیارهای مکان‌گزینی و طراحی مسیرهای دوچرخه سواری، نقش دوچرخه در حمل و نقل پایدار شهری، ارائه راهکارهای کاهش حجم ترافیک شهری بوسیله ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه و چگونگی تعامل با دیگر سیستم‌های حمل و نقل شهری پرداخته بودند، هیچ یک از مطالعات به موضوع مهم شناسایی موانع و مشکلات گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری در بین شهروندان ایران و جهان بخصوص شهر اصفهان به این گستردگی نپرداخته بودند.

وی تصریح کرد: بررسی‌های مقدماتی نشان داد که علی‌رغم مطالعات انجام شده بیشمار در زمینه ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در بین شهروندان، عدم توجه و شناسایی موانع و مشکلات توسعه و گسترش فرهنگ دوچرخه سواری و مؤلفه‌های اصلی آن از مهمترین و زیربنایی‌ترین اصول ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در بین شهروندان است که در تمام تحقیقات انجام شده مورد غفلت قرار گرفته و لزوم بررسی دقیق میدانی را پیش از ارائه هر ایده اصلاحی بیان می‌کرد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: برای شناسایی مهمترین موانع و مشکلات موجود سد راه گسترش فرهنگ دوچرخه سواری، تعداد ۶۱۲ شهروند مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان با استفاده از فرمول کوکران و بصورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب و دیدگاه‌های آن‌ها طی یک پرسش‌نامه جامع که حاوی اطلاعاتی شامل ویژگی‌های جامعه شناختی، رضایت مندی، رفتار خطرزای دوچرخه سواری و موانع گسترش فرهنگ دوچرخه سواری بود، به روش مصاحبه‌ای دریافت شد.

وی گفت: نتایج این پروژه نشان داد اگر چه میانگین نمرات رفتارهای خطرزای شهروندان هنگام دوچرخه سواری در اغلب گویه‌ها پایین‌تر از حد متوسط بود که این حاکی از ارتقای فرهنگ دوچرخه‌سواری در سال‌های اخیر است، با این حال توجه عمیق به مهمترین این رفتارهای خطرزا مانند دوچرخه‌سواری در خلاف جهت جریان ترافیک، عبور از چراغ قرمز و نادیده گرفتن تابلوی حق تقدم و احتمال تصادف با خودرویی که حق تقدم با اوست باید سرلوحه برنامه‌ریزی مسئولین برای کاهش این رفتارهای خطرزا قرار گیرد.

ابراهیمی با بیان اینکه نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که متوسط نمرات سطح رضایت‌مندی شهروندان از وسایل و امکانات دوچرخه‌سواری در محل سکونت آن‌ها در کلیه مؤلفه‌ها شامل قابلیت دسترسی، جذابیت و زیبایی، وسایل و تجهیزات، امنیت و ایمنی، امکانات رفاهی ایستگاه‌ها و مسیرهای دوچرخه شهری در حد متوسط و کمتر از حد متوسط بود، افزود: با این حال، میزان رضایت‌مندی از فضاهای طبیعی و چشم‌اندازهای جذاب در مسیرهای دوچرخه سواری، میزان رضایت‌مندی از نظافت و پاکیزگی مسیر دوچرخه‌سواری و میزان رضایت‌مندی از مکان‌های ایمن و مناسب برای استراحت در طول مسیر دوچرخه‌سواری به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم رضایت‌مندی شهروندان قرار گرفت.

وی ادامه داد: به طور کلی نتایج نشان داد که با شناسایی موانع و مشکلات گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری شامل عوامل انگیزشی، امکاناتی- تسهیلاتی ایمنی، ارائه راهکارهایی جهت کاهش نمرات رفتارهای خطرزای شهروندان هنگام دوچرخه‌سواری، بهبود وضعیت امنیت و ایمنی مسیرهای دوچرخه‌سواری و همچنین توسعه و تجهیز هر چه بهتر امکانات و وسایل مرتبط با این طرح، علاوه بر افزایش رضایت‌مندی هر چه بهتر کاربران دوچرخه‌های اشتراکی، شانس استفاده از دوچرخه و ترویج آن در نزد شهروندان اصفهان به عنوان یک روش حمل و نقل پاک جهت ارتقا سلامت شهروندان و همچنین انجام امور روزمره را افزایش خواهد یافت.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برای هر یک از مؤلفه‌های شناسایی شده راهکارهایی ویژه پیشنهاد شده که از طریق برگزاری جلسات منظم و بهره‌گیری از نقطه نظرات کارشناسان و مشاوران متخصصان در این زمینه می‌توان گام‌های مؤثری در جهت حل و رفع این معضلات برداشت.

وی اظهار کرد: در این راستا تشکیل کارگروه‌های تخصصی جهت طراحی یک نقشه جامع توسعه و گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری شهر اصفهان که راه کارهای پیشنهادی این پروژه نیز بخش عمده‌ای از آن را تشکیل می‌دهد، پیشنهاد شده است.

کد خبر 422373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.