واپسین نطق‌آتشین مطهری

هشدار مطهری به اقتدارگرایان در آخرین نطق نمایندگی‌اش و دلایل و زمینه‌های بروز برخی رفتارهای سیاسی در کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز چهارشنبه _۱۷ اردیبهشت‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آخرین نطق مطهر» به بررسی آخرین نطق علی مطهر در مجلس دهم پرداخت و نوشت: برای آخرین بار بود که تریبون او در مجلس روشن شد؛ شاید چهار سال که بگذرد از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت و باز هم به خانه ملت برود اما چهار سال یعنی به‌اندازه عمر مجلس یازدهم حضوری در مجلس نخواهد داشت که بتواند از طریق آن سخن بگوید اما بدون شک نام و آوازه او در تاریخ پارلمان ایران ثبت شده و قابل حذف نیست. علی لاریجانی در کسوت رئیس مجلس داماد خانواده مطهری‌ها است اما این نماینده مجلس هیچگاه از جایگاه و نفوذ لاریجانی برای رسیدن به اهدافش بهره نبرد البته علی لاریجانی نیز مانند مطهری بود و نسبتی با انجام اقدامات خارج از عرف و قانون ندارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نمایش سیاسی در قاب مستقلین» به بررسی دلایل و زمینه‌های بروز برخی رفتارهای سیاسی در کشور پرداخت و نوشت: مستقل، واژه‌ای که اخیراً در ادبیات سیاسی کشور ما جا باز کرده است و ما در هر انتخابات افرادی را می‌بینیم که اعلام می‌کنند وابسته به هیچ جریان و یا جناح خاصی نیستند و به طور مستقل وارد انتخابات شده‌اند و خود را نماینده و نامزد مستقل معرفی می‌کنند. این رفتار سیاسی درست از زمانی رواج بیشتری پیدا کرد که جامعه از جریان‌های سیاسی موجود در کشور عبور کرد و نقد جدی بر عملکرد آنها دارند. اما چه اتفاقی افتاده است که برخی حزبی و جناحی بودن را امری منفی تلقی می‌کنند و تلاش دارند خود را منتسب به جریان خاصی معرفی نکنند. آیا ما نماینده مستقل تا به حال داشته‌ایم که عقایدش به هیچ جریان سیاسی نزدیک نباشد و یا از حمایت آنها برای راهیابی به نهادهای قدرت استفاده نکرده باشد؟ دلایل رواج این رفتار سیاسی چیست؟

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انصراف زاکانی از ریاست مجلس/ تیر اختلاف‌افکنی مدعیان اصلاحات به سنگ خورد» به بررسی رقابت‌ها بر سر ریاست مجلس یازدهم پرداخت و نوشت: طی روزها و هفته‌های گذشته، برخی مدعیان اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای، دستور کار خود را ایجاد تفرقه و القای قدرت‌طلبی در جریان انقلابی قرار داده بودند. با این حال، شب سه‌شنبه، علیرضا زاکانی منتخب مردم قم و گزینه جدی ریاست مجلس یازدهم، انصراف خود را از کاندیداتوری برای ریاست مجلس یازدهم اعلام کرد. وی در پیام توئیتری خود نوشت: «ایجاد تحول و کارآمد سازی مجلس به نفع مردم، اهداف مهمی است که لزوماً با ریاست مجلس به دست نمی‌آید. ضمن احترام به دعوت برخی همکاران، برای حفظ وحدت و انسجام نیروهای انقلاب در مجلس یازدهم، اجرای برنامه تحول را ان‌شاء الله در همکاری و هماهنگی با فرد فرد نمایندگان دنبال خواهم نمود». کناره‌گیری زاکانی از نامزد شدن برای ریاست مجلس، اقدام وحدت‌آفرینی بود که تیر طراحان اختلاف‌افکنی در میان جریان انقلابی را به سنگ زد و با استقبال منتخبین مجلس و همچنین فعالان توئیتری مواجه شد.

محمدباقر قالیباف در توئیتی به انصراف زاکانی از رقابت با خودش واکنش نشان داد و آن را «همکاری و برادری» خواند و نوشت: «به لطف خدا این مجلس، مجلس کار، همکاری و برادری در حل مسائل مردم خواهد بود.»

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجلس بعد مطیع نخواهد بود» به بررسی هشدار مطهری به اقتدارگرایان در آخرین نطق نمایندگی‌اش پرداخت و نوشت: علی مطهری، در طول مجالس هشتم، نهم و دهم همواره جزو صریح‌ترین نمایندگان مجلس بود. چه آن زمان که به عنوان اصولگرا در پارلمان حضور داشت و چه آن زمان که با «لیست امید» اصلاح‌طلبان راهی ساختمان سبز میدان بهارستان شد و برخلاف بسیاری از افراد تا انتها به فراکسیون امید و اقدامات تشکیلاتی‌اش احترام گذاشت. نام او یادآور اظهارات و نطق‌های جنجالی بسیاری در تاریخ پارلمان‌های ایران است؛ چنانکه در جریان نهمین دوره مجلس که عمده نمایندگان را اصولگرایان تندرو تشکیل می‌دادند، در نطقی جنجالی که بیست‌ویکم دی‌ماه ۹۳ از تریبون پارلمان ایراد شد، به مراسم «۹ دی» و نوع واکنش اصولگرایان به آن انتقاد کرد و گفت که «اگر ۹ دی روز تفرقه باشد، دیگر یوم‌الله نیست.» او آن روز همچنین ادامه حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی را غیرقانونی خواند؛ اظهاراتی که با واکنش تند و صریح اصولگرایان مواجه شد. اصولگرایان پارلمان که در جریان انتخابات اسفندماه ۹۴ تعداد قابل‌توجهی از آنان با رأی مردم مجبور به خداحافظی با پارلمان شدند، آن روز میان اظهارات مطهری با شعارهای «مرگ بر فتنه‌گر» سبب توقف نطق این نماینده مجلس شدند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خواب سود در بازار شبانه‌» نوشت: نرخ سود در بازار شبانه بانکی به خواب رفت. مطابق آخرین داده‌های بانک مرکزی، نرخ سود در بازار بین بانکی در سال ۹۸ با نزدیک به یک درصد کاهش به ۹۵/ ۱۸ درصد رسیده است. در سال جاری نیز این نرخ به سطح ۱۶ درصد رسید تا کاهش نرخ سود از شهریور ۹۸ تاکنون، به شکل مستمر تداوم یابد. مهم‌ترین سوال این است که چرا نرخ سود روی نمودار در حال ثبت روندی معکوس است؟ آن هم درحالی‌که مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی با کاهش همراه شده است. دو فرضیه در خصوص تحولات بازار بین بانکی مطرح است؛ پاسخ اولیه این است که کسری بانک‌ها در حال افول است و در نتیجه نیازشان به استقراض کاهش یافته است. اما چرا در وضعیتی که بحران بانکی به قوت خود باقی است، بانک‌ها توانمند شده‌اند؟ پاسخ پیچیده است. احتمال دارد بانک‌ها به دلایلی وضعیت بهتری یافته باشند؛ اما فرضیه دوم این است که به‌دلیل انبساط پولی ناشی از تأمین مالی دولت، نیاز بانک‌ها به جریان نقدی نیز برطرف شده باشد. اگر مورد اول به واقعیت نزدیک باشد، برخی می‌گویند می‌توان این اتفاق را در شرایط تورمی به فال نیک گرفت. اما اگر فرضیه دوم حاکم باشد، طبیعتاً خواب سود علامت خوبی برای اقتصاد ایران ندارد.

کد خبر 422359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.