مجلس یازدهم مطیع‌ نخواهد بود

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

علی مطهری: مجلس یازدهم مطیع نخواهد بود

علی مطهری در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس ضمن تبریک به مناسبت هفته کارگر، روز معلم و ایام بزرگداشت شهادت آیت‌الله مطهری و با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان در انتخابات اخیر اظهار کرد: اعتراض نمایندگان بر رفتار شورای نگهبان جنبه شخصی ندارد. این طور نیست چون خود نماینده رد صلاحیت شده اعتراض کند. اکثر آن‌ها نگران آینده انقلاب و نظام جمهوری اسلامی هستند. معتقدند این مسیر موجب اختلاف، و کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود.

وی یادآور شد: در ضمن بررسی اصلاح قانون انتخابات شاهد بودید که اصول‌گرا و اصلاح طلب چه کسانی که صلاحیت‌شان رد شده بود و چه افرادی که صلاحیت‌شان رد نشده بود همه تلاش داشتند این موضوع به سرانجام برسد و نگرانی‌هایی در این باره داشتند. شورای نگهبان باید تجدید نظری در رفتار خود داشته باشد، مخصوصاً که در این دوره عامل جدیدی به خاطر اظهارنظرها در موضوع رد صلاحیت مطرح بود. اساساً چنین چیزی در قانون اساسی نداریم. شاید قبلاً هم بوده ولی این بار علناً آن را اظهار می‌کردند. می‌گویند این را گفتی باید چنین چیزی می‌گفتی. این به شما چه ربطی دارد که نمایندگان چه بگویند؟ ماهیت مجلس این است که هر شخصی حرف خودش را بزند و فردا روزی نماینده‌ای دیگر بیاید سخن دیگری را مطرح کند. خیال نکنید که مجلس یازدهم مجلس مطیعی خواهد بود. از میان همین نمایندگان مجلس یازدهم افراد حر و آزاده‌ای خواهند بود که به رفتارهای شما اعتراض خواهند کرد.

توصیه کواکبیان به مردم برای فروش اموالشان

مصطفی کواکبیان نماینده تهران در تذکر شفاهی امروز خود گفت: صدا و سیما و رسانه‌ها به مردم توصیه نکنند که اموالشان را برای سرمایه گذاری در بورس بفروشند. اگر کسی درآمد اضافی دارد وارد بورس کند نه اینکه اموال را به فروش برساند. چون ممکن است بورس دچار حباب شده و مردم ضرر کنند. عده‌ای معتقدند با انقلاب اقتصادی مواجه ایم و عده‌ای دیگر آن را حباب می‌دانند. به هر حال توصیه ام این است که مردم اموالشان را نفروشند.

وی همچنین در تذکر دیگری درباره سهام عدالت گفت: دولت برای تخصیص سهام عدالت به خصوص کارگران فصلی تدبیری بیندیشد. قرار بود سهام عدالت برای طبقات ضعیف جامعه باشد نه اینکه خیلی از مدیران و افرادی که دست شأن به دهانشان می‌رسد سهام عدالت داشته باشند و افراد ضعیف جامعه سهام عدالت نگرفته‌اند.

نماینده تهران در پایان در تذکر دیگری به مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا در استان تهران گفت که وضعیت ترافیک به سمت قبل از کرونا می‌رود، باید چاره اندیشی شود.

ادعای عجیب سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: مدرک منتخبان گیلان در مجلس یازدهم مشکل دارد

اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدرک تحصیلی تعدادی از منتخبین مجلس یازدهم از استان گیلان اشکالاتی دارد اظهار کرد: باید در قانون انتخابات مجلس اصلاحیه لازم صورت گیرد که نمایندگان مجلس یازدهم می‌توانند در این زمینه پیش‌قدم شوند. باید شک و شبهه در مورد مدرک تحصیلی منتخبان مجلس یازدهم رفع شود؛ این در حالی است که مدرک تحصیلی منتخب تفرش توانست برای جمهوری اسلامی هزینه‌های زیادی داشته باشد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: باید دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به موضوع مدرک تحصیلی تعدادی از منتخبین مجلس یازدهم ورود کرده و با بررسی‌های متعدد و استعلامات مختلف مانع از تضییع حق آحاد مردم شوند. باید نهادها و دستگاه‌های مختلف ناظر بر انتخابات مدرک تحصیلی تعدادی از منتخبین گیلان را بررسی کرده و صحت و سقم آن روشن شود.

تهدید حقوقدان شورای نگهبان برای تصویب طرح

غلامرضا کاتب رئیس کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس در جلسه علنی امروز سه شنبه به عنوان یکی از متقاضیان بررسی با اولویت طرح اصلاح قانون آئین نامه داخلی مجلس گفت: ما در این طرح می‌خواهیم نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس را اصلاح کنیم تا از اتفاقی که در سال ۹۸ در مجلس در زمان رأی گیری برای انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان رخ داد، جلوگیری شود. سال گذشته در حین رأی گیری حقوقدانان شورای نگهبان یک نفر از کاندیداها انصراف داد، حال اینکه این حقوقدانان توسط رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی شده بودند. تعدادی از اعضای حقوقدانان در بیرون صحن اصرار کرده بودند یک نفر انصراف دهد تا فرد مورد نظر از مجلس رأی آورد. این اتفاق باعث تضییع حقوق نمایندگان شد چون نمایندگان باید از بین دو برابر افراد معرفی شده فردی را انتخاب کنند. از طرف دیگر حق رئیس قوه قضائیه هم با این اتفاقات تضییع می‌شود چون باید ایشان هم زودتر مطلع شده تا فردی را جایگزین کند.

کاتب با تاکید بر اینکه باید شورای نگهبان به عنوان بزرگترین رکن تصمیم گیری نظام مقید به قانون شود افزود: در صورت تصویب نهایی این طرح روند انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس اصلاح می‌شود. البته که ما وقتی در کمیسیون تدوین آئین نامه در حال بررسی این طرح بودیم یکی از حقوقدانان شورای نگهبان با بنده تماس گرفت و گفت که این طرح را تصویب نکنید چون حتی در صورت تصویب آن را در شورا رد خواهیم کرد. پاسخ من این بود که هنوز معلوم نیست قرار است چه چیزی را تصویب کنیم. به هر حال این احتمال وجود دارد که شورای نگهبان این طرح را رد کند اما ما نمایندگان باید از حقوق خود دفاع کنیم چون وجود انضباط در نظام اداره شورای نگهبان لازم است.

کد خبر 422346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.