کرونا رتبه شهرهای پاک جهان را جابجا کرد

کاهش تردد خودروها در لس آنجلس، متأثر از قرنطینه‌های اعمال شده دولت برای مهار ویروس کرونا، این شهر را در لیست پاک‌ترین شهرهای جهان طی دو ماه گذشته قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با اینکه این روزها تبعات شیوع ویروس کرونا بر تمام جوانب زندگی انسان به بحث داغ مطبوعات و گفتگوهای بین مردم تبدیل شده است، با این حال تأثیرات مثبت آن نیز باید به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد. لس آنجلس، بزرگترین شهر ایالت کالیفرنیای آمریکا از سال ۱۹۹۵ به بعد دارای آب و هوایی بسیار آلوده بوده است که به لطف شیوع ویروس کرونا این روزها شهروندانش هوای پاک تنفس می‌کنند. اعمال محدودیت‌هایی از سوی دولت این کلانشهر و در نتیجه در خانه ماندن مردم، تردد خودروها در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر به میزان ۸۰ درصد کاهش یافته است که این امر خود نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا ایفا می‌کند.

دانشمندان میزان بهبود کیفیت هوا در شمال کالیفرنیا را ۲۰ درصد تخمین زده‌اند و از کاهش ۴۰ درصدی مواد آلاینده در این ایالت خبر داده‌اند. از آنجا که آلودگی هوا منجر به ایجاد مشکلات زیادی برای سیستم‌ تنفسی و بروز بیماری‌های قلبی عروقی در انسان‌ها می‌شود و این مشکلات نیز خود افزایش مرگ‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد، بنابراین با کاهش آلودگی هوا بدون شک نرخ مرگ‌های کرونایی نیز کاهش خواهد یافت.

ویروس کرونا تنها هوای لس آنجلس را تحت تأثیر قرار نداده است؛ تصاویر ماهواره‌ای حاکی است که پس از انتشار بیماری کویید -۱۹ در سراسر جهان میزان انتشار دی اکسید نیتروژن در مناطق صنعتی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است چرا که فعالیت کارخانه‌ها و تردد خودروها در این شهرها با کاهش چشمگیری مواجه بوده است. کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگی نظیر ووهان، با ۱۱ میلیون جمعیت و دهلی نو با حدود ۲۲ میلیون جمعیت بسیار حیرت انگیز بوده است.

اگرچه این روزها بسیاری از محدودیت‌های اعمال شده برای مهار کرونا در اغلب کشورهای جهان از میان برداشته شده است یا دست کم کاهش یافته است، با این حال بیشتر مردم به سمت دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی برای تردد درون شهری روی آورده‌اند تا از این طریق خود را در مقابل ابتلا به ویروس کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی ایمن سازند. به خاطر همین، کاهش آلودگی همچنان در سراسر جهان، هر چند کم‌تر از دوران قرنطینه ادامه دارد و این به نوبه خود جان هزاران نفر از افرادی را که سالانه بر اثر این پدیده می‌میرند نجات داده است.

بدون شک پس از مهار شیوع ویروس کرونا فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و مناطق صنعتی برای جبران رکود اقتصادی به وجود آمده بیش از قبل خواهد شد و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت که همین امر منجر به بازگشت آلودگی خواهد شد. با وجود این انتظار می‌رود مردم نقش خود در کاهش آلودگی و سایر پدیده‌هایی نظیر تغییرات آب‌وهوایی را که شاید تا امروز پدیده‌های طبیعی نامیده می‌شدند درک کنند و در نتیجه مسئولیت‌پذیری خود برای کاهش اثرات منفی آن را افزایش دهند.

کد خبر 422268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.