رسولی: به جنگ میان شهرداری و دولت پایان دادیم

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران براساس وظایفی که در زندگی روزمره مردم دارد نیازمند ارتباط با تمام ارکان نظام است بدین سبب در دوره پنجم به جنگ میان دولت و مدیریت شهری پایان دادیم که در نتیجه آن بخش بزرگی از بدهی‌های شهرداری از دولت پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدحسن رسولی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با تاکید بر اینکه انضباط مالی در دستور کار دو سال اخیر شورای شهر بوده است، اظهار کرد: آقای قالیباف طولانی‌ترین مدیریت را پس از انقلاب در شهرداری داشته و شورای پنجم در حالی تحویل‌گیرنده این ۱۲ سال بود که لازم می‌دانست شرایطی را که تحویل گرفته بررسی کند.

وی با بیان اینکه شخصاً طرح تغییر و تحول شهرداری در ابعاد مختلف را مطرح کردم تا منابع، مصارف، بدهی‌ها و سایر مسائل شهرداری ارزیابی شود، افزود: آقای نجفی در زمانی که شهردار تهران بود گزارشی در این خصوص ارائه و ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران مطرح را مطرح کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نتایج تحقیق و تفحص از سال‌های گذشته شهرداری تهران ارائه شده است، تصریح کرد: با آقای قالیباف دوست هستم اما از انجام وظایفی که شهروندان تهرانی برعهده شورا گذاشته‌اند ابایی ندارم.

وی ادامه داد: بحث بدهی‌های یک ابر سازمان بزرگ مثل شهرداری یک بحث است و بحث انضباط مالی یک بحث دیگری است که بخش دوم مهم‌تر از بخش اول است زیرا نفس بدهکار بودن کمتر از نداشتن انضباط مالی است.

رسولی با تاکید بر اینکه حق نداریم از اعتماد مردم برای رسیدن به قدرت و نامزدی انتخابات استفاده کنیم، اضافه کرد: آقای قالیباف در دوران شهردار بودن خود دو مرتبه نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد اما هیچکدام از اعضای شورای حاضر برای نمایندگی مجلس اقدام نکرده و شهرداران منتخب این شورا نیز برای منصوب شدن در هیچ نهادی تلاش نکردند زیرا حوزه مدیریت شهری را یک حوزه غیرسیاسی می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران براساس وظایفی که در زندگی روزمره مردم دارد نیازمند ارتباط با تمام ارکان نظام است بدین سبب در دوره پنجم به جنگ میان دولت و مدیریت شهری پایان دادیم که در نتیجه آن بخش بزرگی از بدهی‌های شهرداری از دولت پرداخت شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیا اینکه دولت مدیریت شهری را در کنار خود دانسته و وزارت بهداشت نیز به همراهی مدیریت شهری در بحران کرونا اذعان دارد، گفت: جمع اعضای شورای شهر و نمایندگان تهران در مجلس نیز برای راهبرد اهداف شهر همراه بودند و امیدواریم در مجلس جدید که هیچکدام از نمایندگان از لحاظ سیاسی با اعضای شورا همسو نیستند، این اتفاق تکرار شود.

وی ابراز امیدواری کرد: اداره پایتخت صرف‌نظر از جبهه‌گیری‌های سیاسی در آغازین روزهای مجلس یازدهم نیز ادامه پیدا کند تا تهران بتواند از معضل کرونا که بخش قابل توجهی از اقتصاد شهری را درگیر کرده و شرایط شکننده‌ای را رقم زده، با انسجام بیشتر و حفظ حریم‌ها و مواضع که هرکدام قابل طرح بوده، عبور کند.

قهر کردن در شأن آروین نیست

رسولی در پاسخ به سوالی بر اینکه "آیا پس از قهر بهاره آروین شفافیت در شورای شهر تهران رها شده است؟ " گفت: از زمانی که کمیسیون برنامه و بودجه تشکیل شده خانم آروین فعال بوده و برای پویایی کمیسیون در حال تلاش است بنابراین خواهش می‌کنم از واژه قهر استفاده نکنید زیرا شأن ایشان به عنوان یک استاد دانشگاه متناسب با این الفاظ نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر همین امروز مراجعه کنید، سامانه نیروی انسانی بروز رسانی شده، جلسات شورا علنی و با شفافیت برگزار می‌شود و گزارش ماهیانه دقیق شهرداری از سوی خزانه‌دار شورا ارائه می‌شود.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری به شورای شهر به عنوان نمایندگان خود رأی دادند توقع شفافیت دارند و اعضای شورا نیز بین خواسته فردی و وطایف قانونی، منافع مردم را ترجیح داده و بحث شفافیت را با تمام توان ادامه خواهند داد.

پیش‌بینی تحقق ۲۳۰۰ میلیاردی بودجه در ۳ ماهه اول سال

وی با بیان اینکه روند اجرای پروژه‌های عمرانی، تحقق پذیری بودجه را اثبات می‌کند، افزود: بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران کمی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است بنابراین باید ماهانه نزدیک به دو هزار و۵۰۰ میلیارد تومان حصول درآمد داشته باشیم اما در شرایطی که اقتصاد کشور آسیب دیده، در سه ماهه اول به‌طور طبیعی آن میزانی که شهرداری باید کسب درآمد می‌کرد محقق نشد

رسولی اظهار کرد: در دو ماه اخیر برخلاف قوه سه گانه کشور فعالیت شهرداری حتی یک روز تعطیل نشده و مدیریت شهری در زمان تعطیلات نیز در عمل به مسئولیت شهر به دنبال پیش‌بینی راه‌های برون رفت از بحران بود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از بودجه هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی مصوب در سه ماهه اول سال، دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان یعنی تقریباً ۳۰ درصد آن احصا خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهر باید توسط شورا و شهرداری اداره شود اما برای آنکه بتوانیم از بحران با عوارض کمتری عبور کنیم نیازمند همکاری قوای سه‌گانه هستیم، اضافه کرد: برای آنکه اداره امور شهر با توجه به شیوع کرونا بحرانی نشود، لایحه‌ای از سوی شهرداری تهران به شورا وصول و طرح محرک اقتصادی نیز توسط آقای فراهانمی عضو شورای شهر مطرح شد و در نهایت این دو در قالب مصوبه‌ای ۱۵ ماده‌ای با چند تبصره به تصویب رسید.

اصلاح ساختار شهرداری بنیادین است

وی تصریح کرد: مدیریت شهری در سال ۹۴ موظف به تعیین ساختار جدید بود اما این اقدام در آن سال انجام نشد و دو معاونت با فرمان و بدون گذراندن ضوابط قانونی در شهرداری تشکیل شد بنابراین این ضوابط توسط شورای شهر حاضر نهایی و هرگونه تغییرات در ساختار شهرداری منوط به رعایت این ضوابط شد.

رسولی گفت: این مصوبه به آقای انصاری معاون رئیس جمهور داده شد و تاییدیه هیأت تطبیق را نیز دریافت کرده است؛ حذف یک معاونت و ادغام دو معاونت در این لایحه دیده شده و ۲۰ روز تا یک ماه آینده گزارش نهایی آن ارائه خواهد شد.

وی اضافه کرد: اصلاح ساختار به معنای همین موارد نیست و نظام تقسیم کار، فرآیند توزیع اختیارات و نحوه انجام مأموریت نیز در آن مورد توجه بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در برخی از پست‌های سازمانی دیده شد که افراد بسته به صلاحیت خود بکارگیری نشده‌اند؛ به‌طور مثال یک لیسانسه کتابداری چرا باید در شهرداری در معاونت فنی که با تأسیسات، برق و مسائل فنی سروکار دارد کارشناس عمران و تأسیسات شهری باشد؟

وی با بیان اینکه هر نوع شتاب زدگی در این زمینه به روند اصلاح ساختار لطمه خواهد زد و در حین انجام وظیفه باید اصلاح انجام شود، افزود: اصلاحات بنیادین بوده، کوتاه مدت به آن نگاه نمی‌کنیم و دارای سیاستگذاری و تصمیم‌گیری جامعی است که مرکب بهتری را در ساختار شهرداری با بهره‌وری بالا تأمین می‌کند اما باید حوصله داشته باشیم.

کد خبر 422249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.