توقیف دو محموله از آثار باستانی جعلی عراقی

دو محموله از آثار باستانی جعلی عراق که در مجموع ۱۹۰ شئی از جمله لوح های سفالی ، پیکره ها ، مهر و موم های استوانه ای و ظروف سفالی بودند در انگلستان توقیف شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگرچه دزدی آثار تاریخی توسط غربی‌ها سابقه طولانی در خاورمیانه دارد، اما موج اصلی قاچاق و فروش آثار تاریخی توسط بومیان در سال ۲۰۰۳ و با حمله آمریکا به عراق آغاز شد. اینترنت نیز فرصت خوبی را در اختیار سودا گران میراث فرهنگی قرار داد تا با استفاده از این بستر جدید کسب و کار غیر قانونی خود را توسعه دهند.

در سال‌های گذشته و با قدرت گرفتن داعش موج جدیدی از قاچاق آثار باستانی به اروپا و آمریکا شکل گرفت. نیروهای تروریست داعش در فیلم‌های تبلیغاتی خود میراث فرهنگی و آثار موزه‌ها را تخریب می‌کردند، اما در واقع آن‌ها را دزدیده و به دست کلکسیون‌داران خارجی می‌رساندند.

در جدیدترین اتفاق یک محموله بسیار بزرگ از آثاری که ادعا شده متعلق به عراق است توسط گمرک انگلستان کشف و ضبط شده است. بر اساس گزارش "آرت نیوزپیپر" جان سیمپسون، مدیر موزه بریتانیا معتقد است که این محموله احتمالاً برای یک کلکسیون دار شخصی در انگلستان بود و ارتباطی به فروشندگان آثار جعلی از طریق اینترنت ندارد.

وی می‌گوید: "در حال حاضر بازار بسیار آشفته و آثار جعلی است. در این مدت تعداد آثار تقلبی منتسب به خاورمیانه بسیار بیشتر شده است. "

سیمپسون معتقد است که غارت اشیای تاریخی در این مقیاس بزرگ از سایت‌های باستان شناسی در جنوب عراق که پس از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ به وجود آمد، مدت‌ها پیش پایان یافته است. از آنجا که یافتن تکه‌های اصلی در حال حاضر برای مجرمان دشوار شده است، آنها به ساخت نسخه‌های جعلی و معرفی آنان به عنوان اصل رو آورده‌اند.

نیروی مرزی انگلستان جزئیاتی درباره چگونگی کشف این محموله فاش نکرده است. با این حال محموله توقیف شده در موزه انگلیس باقی خواهد ماند و هنگامی که موزه پس بحران ویروس کرونا بازگشایی شود بخشی از این اشیا نمایش داده می‌شوند. هدف موزه بریتانیا برای این نمایش این آثار آموزش درباره اشیا جعلی و اصل است.

کد خبر 422217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.