روزه داران در بحران کرونا به چه نکاتی توجه کنند؟

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نکات تغذیه‌ای در وعده افطار و سحری و لزوم مصرف میوه‌ها و ویتامین‌ها برای افراد روزه دار در شرایط شیوع بحران کرونا را تشریح کرد.

محمدحسن انتظاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص شرایط روزه داری در بحران شیوع کرونا در سال جاری، اظهار کرد: کسانی که تست کووید ۱۹ آنها مثبت نیست و مبتلا به این بیماری نشدند، در صورتی که بیماری خاصی ندارند می‌توانند مانند سال‌های قبل روزه بگیرند.

وی در خصوص کسانی که تست کرونا آنها مثبت شده و تحت درمان هستند، گفت: این افراد باید با هماهنگی پزشک خود برای روزه داری هماهنگ شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: افراد سالمی که تمایل دارند روزه بگیرند و به کرونا مبتلا نشوند ضروری است توجه به نکات تغذیه‌ای را مورد توجه قرار دهند و در وعده‌های افطار، شام و سحر مصرف پروتئین‌ها را در سبد غذایی خود قرار دهند.

انتظاری ادامه داد: میوه و سبزیجات باید یک ساعت بعد از افطار و شام مصرف شود.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: اگر در وعده افطار و سحر به طور ناگهانی آب یا مایعات زیاد مصرف شود، زود دفع می‌شود. همچنین بهتر است چای، قهوه و کاکائو در ماه رمضان بیشتر مصرف شود.

وی با بیان اینکه مصرف دو تا سه واحد ممیوه و سبزیجات در فاصله افطار تا سحر توصیه می‌شود، افزود: میوه و سبزی چاق کننده نیست و آسیبی به بدن نمی‌زند، به روزه داران توصیه می‌شود بعد از افطار بجای خوردن شیرینی یک کاسه سالاد شیرازی مصرف کنند و در وعده سحری در کنار غذاهای خشک از سالا د هم استفاده کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه خوردن دو یا سه لیتر آب و شربت برای روزه داران مناسب نیست و باعث فشار بر دستگاه گوارش می‌شود، تصریح کرد: بدن آب و پروتئین‌ها را نمی‌تواند ذخیره کند، بنابراین آب را باید به گونه‌ای مصرف کنیم که به تدریج آزاد شود، خوردن سالاد علاوه بر تأمین آنتی اکسیدان بدن باعث می‌شود که با وجود آب سبزیجات در داخل بدن بدن تا حدود پنج ساعت بعد از خوردن سحری آب جذب بدن شود.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان امسال تشنگی در روزه داری تا حدودی بغرنج‌تر از سال‌های قبل است، افزود: تشنگی می‌تواند زمینه ابتلاء به ویروس کرونا را تشدید کند بنابراین بهتر است که بعد از ظهرها روزه داران فعالیت شدیدی نداشته باشند. اما با همه این وجود کرونا ویروس و گرمی هوا مانعی برای روزه گرفتن نیست.

تشنگی زمینه ساز ابتلاء به کرونا است

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: روزه داران خوردن چای کم رنگ را موقع افطار در اولویت قرار دهند در وعده سحری شربت‌هایی مانند تخم شربتی و خاکشیر را با یک کم عسل مخلوط کرده و به میزان دو لیوان استفاده کنند. علاوه بر این مصرف مقداری سالاد و یک لیوان شیر را در افطار و سحر توصیه می‌کنیم.

انتظاری با اشاره به اینکه وعده سحری برای تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای کرونایی باید در حد متعادل و حاوی مواد پروتئینی باشد، اظهار کرد: برنج به صورت شوید پلو، سبزی پلو، لوبیا پلو همراه با گوشت و خورشت، سالاد، سبزیجات و مایعات در وعده سحری لازم است، از مصرف غذاهای خشک مثل چلوکباب باید اجتناب کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای وعده افطاری بهتر است با یک مقدار شیر گرم، چای نبات، آب جوش و سوپ شروع به خوردن کرد، گفت: بهتر است شام و افطاری را یک وعده مصرف کرد. مصرف شیرینی جات در حد یکی دو تا زولبیا و بامیه اما مصرف نیم کیلو شیرینی توصیه نمی‌شود به دلیل اینکه باعث چاقی، بروز واکنش‌های غیر طبیعی بدن، افزایش قند خون و بالا رفتن انسولین می‌شود.

کمبود پروتئین و ویتامین سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص مصرف آب میوه و ویتامین‌ها، اظهار کرد: کمبود هر ماده مغذی مانند املاح، پروتئین و ویتامین سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند اما اضافه مصرف کردن این مواد هم سیستم ایمنی بدن را تقویت نمی‌کند. با مصرف غذای کافی و متنوع همه ویتامین‌ها و املاح بدن دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه در مورد مصرف میوه‌ها و آبمیوه‌ها تا جایی که مقدور است مصرف میوه‌ها در اولویت باشند، افزود: به دلیل اینکه میوه‌ها حاوی آب زیادی بوده و جذب قندشان کند است و فیبر میوه باعث مرطوب نگه داشتن دستگاه گوارش بدن می‌شود. خوردن آبمیوه‌ها برای روزه داران در حد یک لیوان اشکالی ندارد اما آن را جایگزین میوه نکنند.

انتظاری تصریح کرد: ۶۰۰ واحد ویتامین دی در روز برای بدن افراد سالم لازم است و بیش از چهار هزار واحد در روز مسمومیت ایجاد می‌کند. بنابراین در روزهای کرونایی مصرف هفتگی قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی برای این اشخاص افراطی است و هر ماه یکبار استفاده آن کافی بوده و مصرف مابقی مکمل‌ها نیز الزامی نیست و فقط اشخاصی که کمبود ویتامین دی دارند با تشخیص پزشک مجاز به استفاده هفتگی را دارند.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: ویتامین سی هم در سبزیجات و میوه‌ها وجود دارد و حد کافی آن برای بدن لازم است. افراد سالم با رعایت موارد پیشگیری از ابتلاء به کرونا و رعایت فاصله اجتماعی و مسائل بهداشتی می‌توانند روزه بگیرند.

کد خبر 422215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.